– Forbrukerne kan bli taperne

De som kjenner musikkbransjen tror at Jay Z nå posisjonerer seg i et marked som vil vokse voldsomt.

<p><b>STØTTER TIDAL:</b> (f.v.) Artistene Usher, Rihanna, Nicki Minaj, Madonna, Deadmau5, Kanye West, Jay Z og J. Cole var blant artistene som sto på scenen i New York i natt og snakket om Tidal.</p>

STØTTER TIDAL: (f.v.) Artistene Usher, Rihanna, Nicki Minaj, Madonna, Deadmau5, Kanye West, Jay Z og J. Cole var blant artistene som sto på scenen i New York i natt og snakket om Tidal.

I natt norsk tid sto en rekke internasjonale superstjerner på scenen i New York. På forhånd ble arrangementet lansert som «et øyeblikk som vil endre musikkhistorien».

Jay Z har kjøpt strømmetjenestene Wimp og Tidal.

– Dette er den første, globale musikkplattformen som er eid av artistene selv. Dette vil endre musikkhistorien, sa Alicia Keys fra scenen.

Se video lenger ned i saken.

Strategisk

Daniel Nordgård, førsteamanuensis ved Universitetet i Agder, som forsker på endringene i den internasjonale musikkbransjen i takt med digitaliseringen, tror at Jay Z har gjort en strategisk investering.

– Jeg vil tro at Jay Z posisjonerer seg i et marked som kommer til å vokse kolossalt i tiden fremover. Spesielt det amerikanske markedet, sier Nordgård til E24.

Det er ikke ennå klart hva artistene mener med at tjenesten er eid av artistene. Det som er sikkert er at Jay Zs selskap Project Panther Bidco eier 97,42 av aksjene i Aspiro, som eier strømmetjenestene, og skal tvangsinnløse de som gjenstår. 

– Jeg er ikke sikker på om dette blir mer artistdrevet enn andre løsninger, sier Nordgård.

Apple

Senere i år er det ventet at Apple også skal relansere en strømmetjeneste, Beats Music. I fjor kjøpte de Beats Electronics, og kilder hevder at Apple nå jobber med å integrere en strømmetjeneste i iTunes, slik at deres tjeneste når ut til alle Apple-kunder samtidig. 

Les også: Aspiro-aksjen spratt opp nesten 1.000 prosent

Nordgård tror at strømmemarkedet for musikk ville bli mer som markedet for filmstrømming.

– Det kan komme et brudd med den eksisterende strømmemodellen, der du nesten får tilgang på en universalkatalog når du blir kunde av en strømmetjeneste, sier Nordgård.

Som Netflix

Han tror at strømmetjenestene kan bli mer som Netflix og HBO, at de er spesialisert, og ikke har en katalog som er like universell. Han tror også at tjenestene kan komme til å investere mer i egne utgivelser, som Netflix, som produserer egne TV-serier.

(Saken fortsetter under bildet.)

– Mange sterke krefter i musikkbransjen i USA posisjonerer seg i strømmemarkedet nå. Artistene tar en tydelig del i promoteringen av en strømmetjeneste. Det tyder på at strømmemarkedet i USA, som ikke har vært stort frem til nå, er i endring. Det tror jeg er veldig positivt, sier Nordgård.

-Fordelingen av inntekter er viktig, og den er ikke optimal slik den er nå. Nå blir det kanskje økt konkurranse også på denne biten, og det er veldig spennende, legger han til.

<p><b>SPENT:</b> Erica Berthelsen i Musikernes fellesorganisasjon er spent på hvordan Jay Z vil fordele strømmeinntektene.<br/></p>

SPENT: Erica Berthelsen i Musikernes fellesorganisasjon er spent på hvordan Jay Z vil fordele strømmeinntektene.

Fordelingen av penger

Erica Berthelsen i Musikernes fellesorganisasjon (MFO) er enig i at det i utgangspunktet er positivt med flere strømmeaktører, spesielt en aktør som tør å utfordre abonnementsprisen.

– Selv om de sier at det kommer mer penger til gode for artistene og opphavsmennene, så vet vi ikke ennå hvordan fordelingsnøkkelen vil se ut. Det blir spennende, sier Berthelsen. 

Hun sier at konkurransen kan være negativ for forbrukerne.

– Det kan bli slik at man for å få tilgang på all musikk må ha flere abonnement. Det kan bli kostbart for publikum, sier Berthelsen. 

Kamp om musikken

Både Berthelsen og Nordgård tror det kan bli kamp om musikkataloger mellom strømmetjenestene, som ønsker å ha utgivelser eksklusivt, i hvert fall periodevis. 

– Det kan bli en utfordring dersom fremtiden blir slik at strømmeplattformene konkurrerer med dem med «tyngst» kataloger, musikken til de virkelig store, som Jay Z, Rihanna og Kanye West, sier Nordgård.

– Da kan det bli budkrig, og at man må gi ekstra penger for å få tilgang på de katalogene. Det er da en fare for at dette går på bekostning av pengene til mindre artister.

– Det er allerede topptungt i fordelingen i strømmemarkedet. Hvis strømmetjenestenes overlevelse går på eksklusivitet, så vil de største artistene få en større del av kaken, sier Nordgård.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå