Forbrukerrådet anklager Facebook for «utspekulert» manipulasjon

Facebook og Google bruker «utspekulerte designgrep», «forvirrende løsninger» og «alt eller ingenting-valg», mener Forbrukerrådet etter en større gjennomgang.

Forbrukerrådet går hardt ut mot de to nettgigantene Facebook og Google tirsdag.

– Selskapene manipulerer brukerne til å dele informasjon om seg selv, sier fagdirektør Finn Myrstad i en artikkel på egne nettsider.

– Dette er respektløst overfor egne brukere, og etter vår mening i strid med lovens intensjon om at vi skal få kontroll over egne personopplysninger, fortsetter han.

Facebook og Google bruker «utspekulerte designgrep», «forvirrende løsninger» og «alt eller ingenting-valg», mener Forbrukerrådet etter en større gjennomgang.

De fremhever særlig at personvernvennlige valg er bortgjemte, krever gjennomgående flere klikk, og at de som vil si nei til deling av opplysninger møter «trusler om mindre funksjonalitet».

– Dersom man ikke er enig, blir man bedt om å slette kontoen, skriver Forbrukerrådet.

De har bedt europeiske datatilsyn vurdere om praksisen er lovlig etter innføringen av de nye personvernreglene (GDPR).

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå