Nettaktør fortviler over BankID: - 40 prosent ender opp med ikke å kjøpe noe

Norsk netthandelaktør mener BankID er tungvint for kundene og legger hindringer i veien for utviklingen av netthandelen. De får støtte av flere tungvektere.

<p><b>TRØBLETE FOR KUNDENE:</b> BankID-systemet til norske banker kan være vanskelig å ha med å gjøre når man bruker mobil eller nettbrett. En ny løsning kommer neste år.<br/></p>

TRØBLETE FOR KUNDENE: BankID-systemet til norske banker kan være vanskelig å ha med å gjøre når man bruker mobil eller nettbrett. En ny løsning kommer neste år.

Irriterer du over deg å ha glemt kodebrikken til nettbanken, eller at du har problemer med å få betalt på nettet når du bruker nettbrett eller mobil?

Du er ikke alene. Flere aktører innenfor netthandel påpeker at BankID-systemet er lite kundevennlig.

- 40 prosent av de som blir sendt fra nettbutikken og inn i Bank-ID ender opp med ikke å kjøpe noen ting, sier Even Aas-Eng i Venture Factory til E24.

Venture Factory arbeider med å utvikle selskaper og kommersialisere teknologiske løsninger til markedet.

Statistikken har han hentet fra nettklesbutikken Illusion.no, som selskapet eier. Eng forteller at dette er kunder som allerede har fylt ut navn, adresse og andre detaljer, men ender opp med ikke å få betalt for ordren sin.

- Tallet er bekymringsverdig høyt, sier han videre.

Aas-Eng er ikke alene. Den store svenske betalingsformidleren Klarna AB, opplyser til nettstedet Mobilen.no at hele syv av ti snur i kassen når de handler på nett fordi betalingsystemet er for komplisert. På mobil snur hele 97 prosent.

- Ikke bare vi som sliter

Even Aas-Eng, administrerende direktør i Venture Factory
Even Aas-Eng, administrerende direktør i Venture Factory

Even Aas-Eng mener kravene og oppsettet på BankID hindrer utviklingen og den økonomiske veksten i netthandelmarkedet. 

Ifølge Eng er det tre hovedproblemer med BankID-systemet.

- Det ene er teknologien som er brukt, nemlig Java. Det andre er at det er lagt opp på en tungvint måte ettersom man må ha med seg kodebrikken. Det tredje er at det ikke er tilpasset mobilbrukere, sier Aas-Eng.

Per i dag er det noen banker som tilbyr BankID over mobil, slik at man slipper å ha med seg kodebrikken. DNB, Nordea og Skandiabanken er eksempler på det. Det finnes også en ny BankID-app, men det krever fortsatt kodebrikke.

- Men er det ikke en god sikkerhet å ha BankID?

- Sikkerhet er viktig, men vi må ha et system som er smidigere enn dette både for bedrifter og kunder, sier Aas-Eng.

Slik som BankID er utformet i dag mener Eng man må se til utlandet for å finne gode og enkle løsninger.

- Løsningen blir å velge utenlandske betalingsløsninger, forteller Aas-Eng.

Et annet av selskapene til Venture Factory selger advokattjenester på nett, og de benytter seg av amerikanske Paypal. Paypal tilbyr løsninger der man kan betale uten å måtte opprette en konto der.

Lar kundene velge

Flere store selskaper har valgt tilby alternativer til å gå utenom BankID for å gi kundene sine større fleksibilitet og valgfrihet når de skal kjøpe tjenester av dem.

Norwegian er ett selskap som tilbyr kundene en vei utenom BankID slik at de kan bestille flybilletter rett fra mobilen eller nettbrettet for eksempel.

- Vi ønsker jo at det skal være så lett som mulig å bestille, og derfor tilbyr vi kundene den valgfriheten, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til E24.

Han peker på at det ikke bare er mobile enheter som kan slite med BankID, men også mange helt vanlige nettlesere på PC.

Norwegian har valgt å benytte kortselskapenes løsning 3-D Secure, som opprinnelig ble utviklet av Visa. Men tillater altså at man hopper over dette.

- Tung å bruke

Heller ikke den store nettbutikken Komplett er veldig fornøyd med brukervennligheten i BankID. De krever ikke BankID når kundene skal registrere seg, men sier at kundene må innom systemet når de skal betale.

- Vi selger også varer med finansiering, som krever at kundene identifiserer seg og signerer en låneavtale med BankID, og også i denne sammenhengen er BankID lite brukervennlig, forteller Anniken Nordmo, leder for konsumentfinansiering og betalingsløsninger i Komplett.

- Vi merket spesielt utfordringene i fjor høst da bruken av nettbrett økte kraftig, sier hun videre.

Hun forteller at DNB og andre bankers BankID-app har hjulpet, og at andelen svindelforsøk har gått ned etter at de innførte BankID og 3-D Secure.

- Vi ønsker en mer brukervennlig sikkerhetsløsning varmt velkommen. Dagens BankID-løsning med fødselsnummer, engangskode og personlig passord er tung å bruke, sier Nordmo.

- Forebygger svindel

- For bankene er det viktig at de vet at det er kortholder som utfører betalingen og det er opp til kortutsteder selv å bestemme hvilken måte de skal sikre at det er kortholder som utfører betalingen, sier kommunikasjonsjef Ann Håkonsen i Finans Norge, bransjeforeningen for norske banker og finansinstitusjoner.

Det er nemlig bankene selv som velger om de skal kreve at man må bruke BankID på nettkjøp eller ikke. Bankene selv mener det er en fordel at flere nettsteder bruker løsninger som krever sikkerhetssystemer som BankID, og at man kan bruke det samme systemet over alt på nettet.

- Løsningen har gjort det klart tryggere å betale på nett med kort og bankene melder om en merkbar reduksjon i antallet svindelsaker, sier Håkonsen, og legger til:

- Ifølge Finanstilsynet er det svært lave banktap på grunn av datakriminalitet i Norge sammenlignet med andre land, sier Håkonsen.

Banknæringen er derimot enig i at man må jobbe for å gjøre BankID enklere å bruke.

- Observasjoner av kundeadferd viser at noen avbryter i kjøpsøyeblikket, for så å komme tilbake noen minutter senere, noe som tyder på at de da har funnet frem kodebrikken sin. For de stadig flere som har skaffet seg BankID på mobil, er dette ikke et problem. Etter hvert som flere og flere mobiloperatører legger til rette for BankID på mobil vil folk være uavhengig av kodebrikken.

I tillegg skal altså BankID kvitte seg med Java neste år (se faktaboks). Det er også lansert en BankID-app som skal åpne for flere kjøp på iPhone og iPad. En versjon til Googles Android skal komme i løpet av høsten.

Bransjeforeningen opplyser at det i snitt gjennomføres én million transaksjoner gjennom BankID hvert døgn, og at det er over 2,9 millioner brukere av systemet.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå