Arbeider du i butikk, har du et av Norges mest «utrydningstruede» yrker

Netthandel og selvbetjening står for en stadig større del av dagligvarehandelen. Forskerne mener butikkansatte «lever farlig».

SELVBETJENING: Stadig flere kunder velger å registrere varene sine selv ved Meny på Oslo City.
SELVBETJENING: Stadig flere kunder velger å registrere varene sine selv ved Meny på Oslo City.

- Jeg håper jo vi ikke blir utryddet, ler Zainab Al-Kelaby.

Hun har nettopp hjulpet en kunde med å veie tomater, men er nå tilbake på plass ved handlekurvene der hun har full oversikt over kassene. 

Forbi henne går kunder med kurver fulle av varer, og de fleste tar med Meny-posen hjem uten at Al-Kelaby må hjelpe dem.

<p><b>FORNØYD:</b> Zainab Al-Kelaby har jobbet på Meny siden 2011, og tror ikke hun blir overflødig på en stund.<br/></p>

FORNØYD: Zainab Al-Kelaby har jobbet på Meny siden 2011, og tror ikke hun blir overflødig på en stund.

Fra kasseansatt til «servicevert»

Hvordan ser fremtidens arbeidsliv ut? Ifølge svenske og britiske forskere vil over halvparten av de yrkene som nordmenn jobber med i dag, forsvinne i løpet av 20 år.

En av oppgavene som allerede er på vei til å bli overtatt av maskiner, er oppgavene til kassadamen eller -mannen.

Fremtidens butikkansatt har sannsynligvis ingen kasse å betjene. Kanskje trenger ikke kundene å stå i kø lenger heller.

- Omtrent 30 prosent av kundene våre bruker selvbetjeningsløsningen. De er veldig positive, og mener det er både enkelt og effektivt, sier Kevin Johansen, butikksjef ved Meny på Oslo City.

Her har de hatt selvbetjente kasser i halvannet år, og mange av kundene er blitt vant til å scanne varene selv.

Likevel har ikke butikksjefen redusert bemanningen.

- Stadig flere kommer innom og kan systemet, men vi trenger fortsatt veiledere som kan sjekke legitimasjon, og så videre. Det blir en annen måte å jobbe på, man blir en «servicevert» heller enn kasseansatt, sier Johansen.

Likevel er kassepersonale på femteplass blant yrkene som svenske forskere mener er mest sannsynlig at blir erstattet av teknologiske nyvinninger innen 20 år.

Saken fortsetter under bildet...

<p><b>GOD LØSNING:</b> Med 25.000 kunder i uka, tror butikksjef ved Meny Oslo City, Kevin Johansen, at han vil beholde både selvbetjente og betjente kasser i mange år fremover.<br/></p>

GOD LØSNING: Med 25.000 kunder i uka, tror butikksjef ved Meny Oslo City, Kevin Johansen, at han vil beholde både selvbetjente og betjente kasser i mange år fremover.

- Dagligvarebutikker forsvinner

355.000 nordmenn jobber med varehandel, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

181.000 er i gruppen «butikkmedarbeidere, innehaver av kiosk/liten butikk, butikkavdelingssjefer og servicemedarbeider (bensinstasjon)».

Det er altså mange som betjener et «kassaapparat» på jobb hver eneste dag her i landet.

Forskerne mener det er sannsynlig at de må finne noe annet å gjøre i fremtiden.

Men foreløpig er det ingen tegn til at varehandelen har tenkt å bremse farten. Ifølge Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning, har antall arbeidsplasser i dagligvarehandelen økt med 25 prosent mellom 1993 og 2010.

- Vi har en overetablering av dagligvarebutikker i Norge, faktisk har vi like mange som i England. Men det er jo ikke fordi vi er spesielt glade i å gå i butikken, snarere tvert i mot, sier dagligvareekspert og partner i PA Consulting, Erik Fagerlid.

Han tror det bare er et spørsmål om tid før dagligvarebutikkene vi kjenner i dag blir overtatt av netthandelløsninger og andre former for selvbetjening.

- Ti prosent av de tradisjonelle dagligvarebutikken vil forsvinne om få år, og da er det naturlig at arbeidsplasser også vil forsvinne, sier Fagerlid.

(Artikkelen fortsetter under bildet...)

<p><b>TRENGER ASSISTANSE:</b> Selv om kundene kan registrere varene selv, må Sepehr Hajurizadeh og kollegene ofte bistå med alt fra ID-sjekk til veiing av grønnsaker.<br/></p>

TRENGER ASSISTANSE: Selv om kundene kan registrere varene selv, må Sepehr Hajurizadeh og kollegene ofte bistå med alt fra ID-sjekk til veiing av grønnsaker.

Overærlige kunder

- Jeg pleier som regel å bruke disse kassene, sier Frode Kittelsen, som er i ferd med å dra kortet i en av Menys selvbetjeningskasser.

<p><b>BEDRE KONTROLL:</b> Frode Kittelsen synes det er greit å kunne se hvilke varer som er slått inn på kassen selv.<br/></p>

BEDRE KONTROLL: Frode Kittelsen synes det er greit å kunne se hvilke varer som er slått inn på kassen selv.

- Køen her er som regel kortere, dessuten er det enkelt å kontrollere hva som har blitt slått inn, sier Kittelsen.

Noen bekymret seg for uærlige kunder når selvbetjeningssystemene ble innført. Men svinnet i butikken har ikke blitt høyere, ifølge butikksjef Johansen.

- En stor kjede i England som var tidlig ute med ordningen, fant faktisk ut at svinnet gikk ned. Kundene var så opptatt av at de skulle scanne alle varene riktig, at flere dobbeltscannet varer, sier konsulent Erik Fagerlid.

<p><b>- ET TIDSSPØRSMÅL:</b> Erik Fagerlid i PA Consulting mener nordmenn snart vil få øynene opp for andre måter å handle på enn den tradisjonelle dagligvarebutikken.<br/></p>

- ET TIDSSPØRSMÅL: Erik Fagerlid i PA Consulting mener nordmenn snart vil få øynene opp for andre måter å handle på enn den tradisjonelle dagligvarebutikken.

Kan bli mer spesialisert

Ifølge Fagerlid kan man kategorisere de behovene som dagligvarebutikkene i to hovedkategorier:

På den ene siden har du basisvarene som må til for å få husholdningen til å gå rundt, og på den andre siden har du dagens middag.

Begge kan dekkes uten dagens dagligvarehandel, men det kan også tenkes at butikkene blir mer spesialiserte enn før.

- Jeg tror vi får mindre av den mellomløsningen vi har i Norge i dag, med både litt lavpris og litt ferskvare i butikkene. Det går mot rene lavprisvarehus der vi får dekket storhandelen, og mindre ferskvarebutikker der folk står og skjærer råvarene for deg.

Får varene levert

Ikke bare kan vi scanne varene selv på butikken, snart kan vi også få dem levert på jobb, i barnehagen, bensinstasjonen, eller hvor det måtte passe, mener dagligvareeksperten.

Det kan spare både tid og penger for kunder og dagligvarekjedene.

- Det er klart at det vil lønne seg med dagligvarehandel på nett, slik stadig flere nå tilbyr. Butikkene kan kutte kostnader på lokaler, strøm, og ikke minst dyr arbeidskraft, sier Fagerlid.

Men foreløpig er bare tre prosent av alt vi handler på nett mat og drikke, viser hovedorganisasjonen Virkes e-handelsbarometer.

- På den annen side er vi ikke veldig bevisste på kostnadene av å handle i butikk i Norge. Vi synes maten er dyr, men samtidig går vi i butikken minst 3-4 ganger i uka, uten planer eller handlelapp, og handler lite rasjonelt, sier Fagerlid.

- Hyggelig med folk

Irrasjonelle eller ei, mange kunder på Meny har også valgt å stille seg i den tradisjonelle kassen selv om det er kø.

<p><b>GAMLEMÅTEN:</b> Carina Nærø sverger til den gammeldagse kasseløsningen enn så lenge.</p>

GAMLEMÅTEN: Carina Nærø sverger til den gammeldagse kasseløsningen enn så lenge.

- Dette går nok fortere, det var bare to foran meg i køen, sier Carina Nærø.

- Om 10-15 år står vi vel ved en maskin alle sammen, men jeg synes det er hyggelig at det sitter noen her fortsatt. Når alt blir digitalisert mister man jo litt kontakten med folk, fortsetter hun.

Men Zainab Al-Kelaby tror tvert i mot det blir bedre tid til kundene når de kan klare kasseregistreringen selv.

- Vi merker at vi har mye bedre tid til å rydde, og ved stengetid er det ikke så kaotisk i butikken som før. Dessuten kommer vi jo nærmere folk når vi hjelper dem i kassene. Jeg synes det er ganske koselig, jeg, sier Al-Kelaby.

Stine Rossell-Hansen er blant dem som ikke skal handle så mye denne ettermiddagen. Helt på egen hånd har hun og barna hentet varene, scannet dem, og betalt. Men på vei ut oppdager de at noe mangler.

 - Hvor er bamsen?

Ikke lenge etter kommer en butikkansatt løpende etter dem med en blå tøykanin han fant blant hyllene. Han leverer den til minstemann i vogna, og krisen er avverget. Akkurat dét hadde nok ikke en maskin fått til.

<p><b>ENKELT:</b> - Når vi ikke skal ha så mange varer er det lettvint å bruke selvbetjeningskassen, mener Stine Rossell-Hansen.<br/></p>

ENKELT: - Når vi ikke skal ha så mange varer er det lettvint å bruke selvbetjeningskassen, mener Stine Rossell-Hansen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå