Kaffegigant ansetter tusen roboter

Nå skal Nescafé-kundene pepres med menneskelignende roboter.

At roboter i stor grad erstatter mennesker i industrien, er ingen nyhet – slik har det vært i flere tiår. At roboter erstatter mennesker i servicebransjen, er derimot ikke vanlig.

Det er nettopp det som er i ferd med å skje nå i Japan, hvor Nestlé nå er i ferd med å ta i bruk den menneskelignende roboten Pepper, for å selge Nescafé-maskiner.

Troen på at dette er rett vei å gå er så sterk at kaffegiganten har bestilt ikke mindre enn 1.000 roboter. Det er Softbank Robotics som produserer Pepper.

Pepper tiltrer stillingen allerede i desember, og ved utgangen av neste år er planen at man skal finne en robot i hele 1.000 japanske elektronikkforretninger.

Kan tolke følelser

Prisen per robot er 198.000 yen, vel 12.000 kroner. Allerede nå kan man treffe Pepper i mer enn 70 av Softbanks mobiltelefonbutikker.

Japan er Nescafés største marked, og det er roboten Pepper som heretter vil stå for salget av kaffemaskinene Nescafé Dolce Gusto og Nescafé Gold Blen Barista i landet. 

Roboten er utstyrt med det siste innen stemme- og følelsesteknologi, og er ifølge Nestlé den første roboten i verden som kan lese og besvare menneskelige følelser. Det gjør den med å tolke ansiktsuttrykk og lytte til toneleie, og ut fra den informasjonen kan den analysere hvilket humør kunden er i.

– Pepper vil kunne fortelle inngå samtaler med kundene, og fortelle om Nescafés produkter og tjenester. Dette er et veldig godt eksempel på japansk innovasjon, og jeg håper den nye modellen for kundebehandling vil spre seg ut over resten verden, sier Kohzoh Takaoka, sjef for Nestlé i Japan.

Kommer ikke til Norge med det første

E24 publiserte i høst en rekke artikler, som tar for seg hvordan fremtidens arbeidsliv vil se ut. Der får vi blant annet treffe Morten Breivik, leder for Institutt for teknisk kyverteknikk ved NTNU i Trondheim. Han utvikler robotene som skal «ta» over jobbene våre.

Nestlé i Norge har foreløpig ingen planer om å ansette roboter, men kommunikasjonssjef i Nestlé Norge, Axel Heiber-Andersen, sier til E24 at de er spent på hvilken mottagelse Pepper får i Japan.

– Konkurransen i kaffebransjen er knalltøff, og at vi nå tar i bruk robotteknologi på denne måten viser at både Nestlé og Dolce Gusto strekker seg langt for å lede innovasjonen i bransjen. 


Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå