Argentinsk seriegründer går til kamp mot finn.no

Det er over ti år siden Alec Oxenford grunnla sitt første rubrikkannonseselskap. Nå tar han Letgo til det norske markedet.


<p><b>ERFAREN:</b> Argentinske Alec Oxenford har vært med på å grunnlegge fire selskaper. Alle driver med tjenester knyttet til e-handel.</p>

ERFAREN: Argentinske Alec Oxenford har vært med på å grunnlegge fire selskaper. Alle driver med tjenester knyttet til e-handel.

– Det er mange grunner til at Norge er et veldig attraktivt marked å drive med rubrikkannonser i, sier seriegründer Alec Oxenford til E24 på telefon fra Buenos Aires i Argentina.

I forrige uke ble tjenesten han har vært medgründer for lansert i Norge, rubrikkannonsetjenesten Letgo.

Dermed har det norske markedet, som i betydelig grad er dominert av Schibsted og deres Finn.no-suksess, fått en ny aktør.

– Tenker motsatt

Med en massiv reklamekampanje tar Letgo nå opp kampen mot Finn.no, og Facebook Marketplace, som ikke er tilgjengelig i Norge ennå.

– Jeg liker en utfordring, sier Oxenford når han blir spurt om hvorfor de satser i et marked mot to giganter.

– Det er også slik at deres suksess vitner om at det er en stor mulighet i markedet, og jeg tror det er rom for et produkt som vårt, sier Oxenford, og forklarer:

– Jeg synes det er logisk å prøve seg innenfor dette markedet. Jeg er en seriegründer, og tenker motsatt av mange andre gründere. Jeg synes det er attraktivt når vi ser mye konkurranse, så lenge vi har et godt team og et godt produkt. Konkurransen bekrefter at det er et godt marked, sier Oxenford, og legger til at konkurranse alltid er bra for brukerne, men også bra for innovasjonen i bransjen.

– Vi har ikke valgt de letteste markedene, vi tar to av de mest sofistikerte markedene i verden, USA og Norge. Det er ikke tilfeldig, sier argentineren.

USA-inntreden

Det var i september i fjor at Letgo ble lansert i USA, og appen har hittil blitt lastet ned over 30. millioner ganger, ifølge tall fra App Annie og Letgo.

Nå har de med seg over 1,6 milliarder norske kroner fra sine investorer, som blant annet inkluderer det sørafrikanske medieselskapet Naspers.

Reklamekampanjen Letgo nå kjører i Norge har allerede gitt resultater. Under en uke etter lanseringen, er appen den mest nedlastede shoppe-appen i landet.

Appen de tilbyr er spesialutviklet for å fungere godt på smarttelefoner, og de har hentet inspirasjon fra tjenester som Snapchat og Tinder når de skulle finne ut hva som passer brukeren best.

– En av våre fordeler er at vi aldri har vært posisjonert på nett, og så må endre til å også tilby tjenesten på smarttelefon. Det er en vanskelig oppgave, som vi slipper, sier Oxenford.

Vil tjene penger

Tjenesten er i dag gratis for alle brukere, men Oxenford vil ikke legge skjul på at de har planer om å tjene penger på den etter hvert.

– Vi har erfaring fra bransjen fra før, og vi vet at når du når en viss mengde brukere, så er det ikke så vanskelig å tjene penger på tjenesten. Vi vil sannsynligvis ta penger for tjenesten etter hvert, men også prøve mer innovative metoder for inntjening. Vi har ikke bestemt oss ennå, men det skal bli «business», sier Oxenford.

Det er Schibsted som i dag driver størst rubrikkvirksomhet i Norge, men i oktober lanserte Facebook sin tjeneste Marketplace.

Facebook-tjenesten er nevnt som en mulig stor utfordrer for Schibsted med tiden. Men finn.no, som er mest kjent i Norge, mener seg godt posisjonert for utfordrere.

Finn-vekst

Schibsted la nylig frem sitt kvartalsresultat, og det viste at finn.no hadde en vekst i tredje kvartal på syv prosent.

– Det er ganske sterkt for en såpass etablert aktør å greie å øke inntektene med syv prosent, sier analytiker Aksel Ø. Engebakken ved ABC Sundal Collier til E24, og legger til at veksten i andre kvartal var på åtte prosent.

59 prosent av inntjeningen hittil i år har vært rubrikkannonser på sider spesialisert for ting, for eksempel bilsalg.

– Det er ikke et marked som for eksempel Facebook Marketplace lett kan spise seg inn på. De har lansert en generell tjeneste med kjøp og salg, det er annerledes enn å selge eiendomsannonseplass til profesjonelle aktører, sier Engebakken.

For ordens skyld: Både finn.no og E24 er Schibsted-eid, sistnevnte gjennom VG. Enkelte E24-ansatte eier aksjer i Schibsted.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå