Haxi-sjåfør får erstatning etter straffeforfølgelse

Mens konkurrenten Uber blir etterforsket av politiet i Oslo, får en Haxi-sjåfør fra Stavanger erstatning etter å ha blitt bøtelagt for å ha kjørt for tjenesten.


<p>HAXI: I 2014 ble selskapet anmeldt, men saken er henlagt og sjåfører frifunnet.</p>

HAXI: I 2014 ble selskapet anmeldt, men saken er henlagt og sjåfører frifunnet.

Taxiappen Haxi var under etterforskning av politiet i Rogaland, og som et ledd i etterforskningen reiste politimenn i sivil med sjåfører gjennom appen, og anmeldte sjåfører for brudd på yrkestransportloven.

De fikk bøter på 8.000 kroner og bruksforbud på bilen de kjørte i tre måneder.

I mai 2015 ble sjåførene som tok saken for retten frifunnet, og nå har en av dem fått innvilget erstatning for straffeforfølgelse.

Sjåføren, som ønsker å være anonym, har fått bistand fra advokatfirmaet Elden.

– Lettelse

Han krevde 30.000 kroner i skjønnsmessig oppreisning, og har nå blitt tilkjent 20.000 i oppreisning av Statens sivilrettsforvaltning.

Han fikk ikke medhold i kravet om erstatning for økonomisk tap.

– Det er en lettelse for sjåførene å få dette avsluttet. Haxi kan nå jobbe videre med å binde sammen samkjøring og drosje i utkantstrøk, uten at det er tvil om lovligheten, sier Haxi-sjef Alexander Soender til E24.

 <p>Haxi-gründer Aleksander Soender</p>

Haxi-gründer Aleksander Soender

Avgjørelsen kommer samtidig som konkurrenten Uber er i hardt vær.

Uber har trukket en av sine tjenester ut av Sverige, og lagt virksomheten helt ned i Danmark.

Haxi har også virksomhet i Danmark.

– Uber fastsetter prisene for transport og formidler turene til private sjåfører. Dette er ikke ulikt vanlig drosjevirksomhet, og det er derfor de har blitt dømt i flere land, sier Haxi-sjefen.

– Vi er en samkjøringstjeneste som ikke fastsetter prisene og ikke formidler turer til sjåfører. Det gjør at vi kan drive i både Norge og Danmark, utdyper han.

Han legger til at de har opplevd en stor vekst i Danmark etter at Uber trakk seg ut.

I januar i år ble en Uber-sjåfør dømt til å tilbakebetale 285.854 kroner for å ha drevet «privatdrosjevirksomhet».

Saken var en del av en storaksjon mot Uber-sjåfører.

Anmeldt i 2014

Etterforskningen som nå har endt med erstatning begynte da Norsk Transportarbeiderforbund i 2014 anmeldte Haxi for brudd på yrkestransportloven. I fjor sommer bestemte politiet seg for å henlegge saken, fordi at forholdet var foreldet.

Transportarbeiderforbundet påklagde henleggelsen, men politiet fikk støtte fra statsadvokaten.

I Norge fortalte den lokale Uber-sjefen, Carl Edvard Endresen, at de venter på norske myndigheters svar til European Free Trade Associations (EFTA) overvåkningsorgan (ESA).

De mener at norsk drosjeregulering bryter med EØS-regelverket.

Fristen gikk ut tidligere denne uken, 21. juni, men norske myndigheter har bedt om en forlengelse frem til desember.

Delingsøkonomiutvalget, som la frem sin utredning i februar, har anbefalt å endre det norske regelverket som regulerer drosjenæringen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå