– De nye aktørene tilfredsstiller ikke norske lover og forskrifter

Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) møtte en sal full av representanter for norsk taxinæring. Han vil ha politiet mer på banen for å bli kvitt det han kaller organisert eller uorganisert pirattaxikjøring.

<p><b>OPPTATT AV LOVER OG REGLER:</b> Statssekretær Bård Hoksrud.<br/></p>

OPPTATT AV LOVER OG REGLER: Statssekretær Bård Hoksrud.

I den store konferansesalen på Thon Hotel Oslofjord forteller statssekretær Bård Hoksrud (Frp) om fremtidsplanene for taxinæringen.

Rad på rad med representanter for taxiselskaper, sjåfører og tillitsvalgte lytter kritisk.

– Jeg vet at dere er utålmodige, innleder Hoksrud.

Han forklarer at det nye regelverket for taxinæringen, som Samferdselsdepartementet utarbeider, tar mye tar lengre tid enn man skulle ønske, men at det politiske systemet er slik.

Han forteller at det fremdeles er for tidlig å gi noen sikre svar om fremtiden, men han presiserer at de som ny regjering også vil ha ny politikk.

Applaus

For øyeblikket ligger et notat til behandling hos partiene, men han sier noe om taxipolitikken likevel.

– Så lenge man har en løyveordning, så tilfredsstiller ikke de nye aktørene norske lover og forskrifter, sier Hoksrud, og salen bryter ut i applaus.

– Transporterer man folk mot vederlag, skal man ha løyve eller kjøreseddel. Sånn er det, legger han til.

Norges Taxiforbund, som arrangerer konferansen, har vært i dialog med Justisdepartementet om lovligheten av de nye aktørene. Det har også Samferdselsdepartementet.

– Vi har kontakt med Justisdepartementet for å få politiet mer på banen når det kommer til mer eller mindre organisert pirattaxikjøring, sier Hoksrud, og legger til at han igjen skal oppfordre Justisdepartementet om å ta tak i problemet.

Han har tidligere fortalt at det er viktig å ha streng kontroll med taxinæringen.

Bekymring

Fra salen ytres det bekymring for livsgrunnlaget for taxibransjen. Det fortelles om anbudsrunder på mindre steder, der taxiselskaper har mistet pasientkjøring og at selskaper må legges ned. Det er også bekymring omkring antall løyver som deles ut, og kvaliteten på sjåfører.

– Det skal være en sunn og trygg næring, men det skal også være mulig å tjene penger når man jobber innenfor næringen, sier Hoksrud.

En representant fra Østfold Taxi forteller at pirattaxikjøring ikke er et byproblem.

– Vi har vært på arrangementer der piratsjåfører tar kundene ut av hendene på oss, forteller han.

Taxinæringen i Norge har anmeldt to sjåfører knyttet til en av de nye tjenestene, Haxi.

En sjåfør i Stavanger har blitt anmeldt. Det samme har en sjåfør på Sørlandet, som sto frem og fortalte om sin Haxi-kjøring i Aftenposten.

– Jeg skjønner at de er bekymret, spesielt med tanke på den nye teknologien, sier Hoksrud til E24 etter spørsmålsrunden.

– Jeg er glad for at det presiseres fra departementet at utfordrerne er ulovlige, sier styreleder Knut Thommassen i Norges Taxiforbund.

- Useriøst

Etter det E24 kjenner til, skal ingen av sakene har ført til en domsavsigelse ennå.


– Man kan si at ting er ulovlig og kriminelt, men uten at det foreligger en domfellelse eller en juridisk avklaring rundt deling av transport er det useriøst å bruke slike ord, sier Haxi-gründer Aleksander Soender til E24.

Norsk transportarbeiderforbund har anmeldt Haxi i Oslo for piratdrosjevirksomhet, uten at det foreløpig har endt i en fellende dom.

– Det er ingen forslag til løsninger. I stedet for å bruke politiets ressurser på kontroller burde de heller lage retningslinjer for hva som er ulovlig eller ikke. De gamle reglene er ikke tilpasset tiden vi lever i, med sosiale nettverk hvor folk deler alt.

Oslo-stillinger

Soeder har tidligere sagt til E24 at politiet bare må ta kontakt om de mener Haxi gjør noe ulovlig. Han mener at taxinæringen angriper saken på feil måte, og har vært i møter med Ski-Follo Taxi om hvordan næringen kan samarbeide med utfordrerne.

– For oss handlet det mest om å lære. Vi skal operere på riktig side av loven, men jeg utelukker ikke et samarbeid i fremtiden hvis Haxi blir godkjent. Vi har mye å lære av måten de gjør ting på, sa daglig leder Torbjørn Pettersen i Ski-Follo Taxi til E24.

Globalt er det Uber som er den største taxi-utfordreren. De utlyste tidligere i år tre stillinger i Oslo, men det er ikke ennå klart hvilke planer de har for et eventuelt nytt Oslo-kontor.


Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå