Brenner penger i høyt tempo

Mobilselskapet Ice vil utfordre Telenor og Telia med sitt eget nasjonale 4G-nett. Selskapets vekst koster imidlertid svindyrt og driften går med store underskudd.

Eivind Helgaker, administrerende direktør, Ice Norge
Eivind Helgaker, administrerende direktør, Ice Norge

Å utfordre telekjempene Telia og Telenor har vist seg å være en kostbar affære for mobilselskapet Ice.

Selskapet har nå offentliggjort regnskapene for 2017, og de viser at satsingen på Norge tærer på.

Selskapets drift gikk i minus både i Norge og Danmark i fjor, og sammenlignet med 2016 var det dårligere resultater i alle de skandinaviske landene.

Brutto driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) i Norge gikk fra -296,6 til -484,1 millioner kroner i fjor, mens driftsunderskuddet i Danmark økte fra -975.000 til -2,5 millioner. I Sverige falt overskuddet fra 50,9 til 27,5 millioner.

I Norge økte trafikkinntektene kraftig fra 679,5 millioner til 1,07 milliarder mot 2016, mens inntektene i Danmark (fra 20,5 til 18,7 millioner) og Sverige (fra 159,2 til 152,5 millioner) lå ganske stabilt.

Ice bygger ut Norges tredje nasjonale 4G-nett og selskapet er dermed i realiteten den viktigste utfordreren til Telia og Telenor, som har dominert det norske markedet siden mobilnettene ble bygget ut på 90-tallet. Ice seilte opp som den soleklare utfordreren etter at de på tampen av 2013 sikret seg nasjonale 4G-lisenser med amerikanske Access Industries i ryggen.

Foreløpig har selskapet utfordret de andre aktørene med å være først ute med datarulling, og før jul lanserte de også datadeling, som gjør at man kan dele ubrukt data med andre Ice-kunder.

Pengene fortsetter å renne ut

Kommersielt sett har selskapet har selskapet så langt stjålet mange kunder fra både Telenor og Telia og deres mobilselskaper, men da særlig i de nedre prissjiktene.

I forbindelse med at Telia kjøpte Tele2 Norge tok Ice over bedriftskundene i Network Norway. I fjor høst overtok Ice i tillegg 40.000 Hello-kunder.

Ice har i løpet av 2017 fortsatt å ta finansielle grep for å styrke seg, blant annet gjennom å refinansiere lån for å få ned rentekostnadene sine.

Regnskapet for 2017 viser at selv om selskapet fikk inn 1,3 milliarder kroner netto i frisk kapital i fjor, tærer selskapet på reservene sine i et raskt tempo. Til tross for milliardinnsprøytningen økte nemlig ikke kontantbeholdningen med mer enn 356,2 millioner.

Det er fordi selskapet brukte 583,5 millioner fra kassen på investeringer, i tillegg til at selve driften gikk 372,9 millioner i minus.

Til sammenligning gikk det 487,2 millioner ut til investeringer fra kassen i 2016, mens driften bidro negativt med 272,7 millioner.

Hvis selskapet fortsetter å svi av kontanter i samme tempo som i 2017, vil de allerede til høsten trenge påfyll av ny kapital for å holde hjulene i gang.

Stadig mer trafikk i eget mobilnett

Et tall som er svært viktig for Ice er hvor høy trafikkandelen er i eget nett. Selskapet leier tilgang hos Telia der de selv ikke har dekning, men Ice tjener mer penger jo mer trafikk som går over eget nett.

Fra tredje til fjerde kvartal økte andelen av mobiltrafikken over eget nett fra 24 til 31 prosent, og selskapet forventer at den skal øke videre utover 2018. En økning i trafikkandelen som går i eget nett kan bidra at driften blir mer lønnsom utover året.

I fjerde kvartal falt investeringene til Ice fra 163,5 til 85,9 millioner kroner mot samme periode året før, men for hele 2017 økte investeringene fra 487,0 til 589,7 millioner. Da er oppkjøpet av Hello-kundene for 75 millioner inkludert.

Hele 518,9 av de 589,7 millionene som ble investert i fjor, ble investert i den norske virksomheten. Sverige sto for 63,4 millioner av potten.

Vil dekke 80 prosent med 4G før sommeren

Ice Norge-sjef Eivind Helgaker ønsker ikke å si om selskapet vil få driften i pluss eller ikke i løpet av året, men sier at satsingen fortsetter:

- Vi opprettholder investeringene, bygger kundemasse og bygger nett. Det er det viktigste budskapet fra oss, sier Helgaker til E24.

- Hva er det som gjør at driften går i minus, er det så dyrt å kapre kunder?

- Det er ingen tvil om at det koster å bygge kundemasse, sier Helgaker.

Han peker på veksten i andelen trafikk som går over eget nett, og sier at selskapet hele tiden har jobbet med å få dette tallet høyest mulig. Da Ice overtok Network Norway sikret de seg også opsjoner på å bruke de gamle basestasjonsfasilitetene (siter) til Tele2, da Telia overtok det selskapet.

Tele2-nettet dekket i sin tid 75 prosent av befolkningen i Norge, og Ice kombinerer disse basestasjonsfasilitetene med egne basestasjoner.

- Vi skrur gradvis på stadig flere basestasjoner på 4G etterhvert som nettet bygges ut, sier Helgaker.

- Hvor mye 4G-dekning har dere nå?

- I løpet av andre kvartal vil vi ha aktivert nok basestasjoner til å gi en befolkningsdekning på 80 prosent, sier Ice-sjefen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå