Journalist om selfie-mannen: - Metroseksualiteten er død

Den britiske journalisten bak uttrykket metroseksuell sier den urbane mannen har gått videre. Menn som viser frem six-packen på Instagram representerer den nye generasjonen.

<p><b>SELFIE-MANN:</b> Det er neppe det grelleste eksempelet på menn som vil ha anerkjennelse for utseende ved å ta en selfie. Her tar den engelske TV-profilen Dave Berry et selfie under Capital FMs sommerfest på Wembley Stadion i London.<br/></p>

SELFIE-MANN: Det er neppe det grelleste eksempelet på menn som vil ha anerkjennelse for utseende ved å ta en selfie. Her tar den engelske TV-profilen Dave Berry et selfie under Capital FMs sommerfest på Wembley Stadion i London.

- Metroseksualiteten er død. Lenge leve den spornoseksuelle, skriver journalisten Mark Simpson i Daily Telegraph.

Ordet er satt sammen av sport og porno, og skal beskrive en mann som i selfiens tidsalder er besatt av å skape seg en kropp andre begjærer.

Nyordet er laget av Simpson, som i 1994 lanserte begrepet metroseksuell. Simpson definerte den metroseksuelle mannen som den mest lovende i forbrukermarkedet, ettersom narsissismen og den pengebruken det fører med seg, ble unisex.

Større skobudsjett enn kona

Den metroseksuelle mannen hadde høy disponibel inntekt, arbeidet eller bodde i byen. Det metroseksuelle begrepet er gjerne mest kjent for å beskrive den småfeminine utgaven av mannen, der forfengeligheten gjelder både hans utseende og intellektuelle utstråling.

- Metroseksualiteten representerte en maskulin revolusjon, noe som har blitt overskygget av den overfladiske oppmerksomheten begrepet fikk. Det handler ikke om ansiktsbehandlinger, guyliner eller flip flops. Det handler ikke om «jentete» eller «homsete» gutter. Det handler om at menn blir alt - til seg selv. Akkurat som kvinner i årevis har blitt oppfordret til, skriver han.

Simspon mener metroseksuelle har dødd ut, fordi de ikke lenger representerer et opprør mot mannsidealet i den grad de gjorde på begynnelsen av 90-tallet. Det illustreres med at britiske menn for første gang i fjor brukte mer penger på sko enn kvinner.

<p><b>METROSEKSUELL</b>: David Beckham har vært det fremste kjente eksempelet på den metroseksuelle mannen. Han har utfordret mannsidealet ved å smykke seg med blingbling, bruke mascara og nappe øyenbryn.<br/></p>

METROSEKSUELL: David Beckham har vært det fremste kjente eksempelet på den metroseksuelle mannen. Han har utfordret mannsidealet ved å smykke seg med blingbling, bruke mascara og nappe øyenbryn.

Derimot er den spornoseksuelle den nye opprøreren mot rådende mannsideal.

Six-pack på Instagram

Ifølge spaltisten er denne mannen kun opptatt av kroppen og anerkjennelsen han kan få for den. Klesplagg og intelligens er langt mindre viktig for den spornoseksuelle. 

- Møysommelig har de pumpet jern, dekorert musklene med tatoveringer, tatt piercinger og latt skjegget gro. [...] Disse mennene vil være ettertraktet for kroppen sin, ikke garderoben. Og absolutt ikke deres sinn. 

De blåser med andre ord i om de fremstår dumme, så lenge de er deilige.

- Dette er selvfølgelig gammelt nytt for alle som har øynene med seg, skriver han, og sikter til mennene som gladelig viser frem six-packen og bicpesen på Instagram.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå