Slik vil Kahoot tjene penger

Selv om tjenesten har over 50 millioner månedlige, aktive brukere, gikk Kahoot med millionunderskudd i fjor. Nå skal det snus.


<p><b>MOBIL-QUIZ:</b> Kahoots quiz-plattform kan brukes i mange sosiale sammenhenger, men har hittil hatt størst suksess i skolevesenet.</p>

MOBIL-QUIZ: Kahoots quiz-plattform kan brukes i mange sosiale sammenhenger, men har hittil hatt størst suksess i skolevesenet.

– Vi har jobbet mye med å øke brukerbasen vår de siste årene, men nå skal vi fortsette å vokse, men også satse på produkter som gir oss inntekter, sier Kahoot-sjef Erik Harrell til E24.

Det norske gründerselskapet Kahoot tilbyr en gratis spillbasert læringsplattform, som ble lansert i Norge i august 2013.

De oppgir selv å ha passert over 50 millioner brukere i 180 land, og nå lanserer de en egen tjeneste rettet mot bedriftskunder.

 <p><b>KAHOOT-SJEF:</b> Erik Harrell satte seg i Kahoot-sjefsstolen i fjor høst, etter å ha sluttet som finansdirektør i Opera Software.</p>

KAHOOT-SJEF: Erik Harrell satte seg i Kahoot-sjefsstolen i fjor høst, etter å ha sluttet som finansdirektør i Opera Software.

– Vi har 12 selskaper i Norge som betaler i dag. De bruker hovedsakelig Kahoot til opplæring i selskapet, forklarer Harrell.

Kunder

Den nye tjenesten, som har fått navnet Kahoot Plus, gjør det lettere for bedrifter å samarbeide  om å lage quizer, gir mulighet til å få innsyn i hvordan de ansatte gjør det, og så kan de for eksempel prege bedriftens Kahoot med sin egen logo og fargedrakt.

– I gratistjenesten er din brukerkonto mer som en silo, du kan ikke samarbeide og dele på denne måten, sier Harrell.

Blant selskapene som allerede bruker bedriftstjenesten, er DNB og PWC i Norge, i tillegg til internasjonale selskaper som Uber.

Inntekter

Selskapet venter at dette produktet vil stå for mesteparten av selskapets inntekter i 2018.

Opplever dere et press til å begynne å tjene penger?

– Dette handler ikke om press, vi har langsiktige investorer. Vi ser bare en god mulighet til å skape business, og det er viktig, sier Harrell.

Han forklarer at selskapet også jobber med andre løsninger som kan bringe inntekter.

– Vi ser på premiuminnhold som en attraktiv mulighet, men det er ikke noe vi vil lansere med det første. I dag er alt innhold brukergenerert, sier Harrell.

På tross av selskapets eventyrlige brukervekst har de altså ikke ennå tjent mye penger på brukerne. I 2016 gikk selskapet med et solid underskudd på 16 millioner kroner.

I fjor høst hentet Kahoot 85 millioner kroner, fra blant annet Microsoft. Men styret og ledelsen at det var nødvendig å få inn mer kapital i 2017.

Før sommeren hentet selskapet inn nye 80 millioner i en utvidelse av fjorårets runde.

Få nyheten først!

Last ned minE24 i App Store eller Google Play for mobil og nettbrett.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå