Blar opp for å sikre seg norsk konkurrent

Etter en rekke oppkjøp rundt i Europa, har Link Mobility kjøper det norske SMS-selskapet seg nå opp på hjemmebane.


<p><b>INTET TILSYN I VEIEN:</b> Konsernsjef Arild Hustad (t.v.) og direktør for investorrelasjoner, fusjoner og oppkjøp, Siw Ødegaard, i Link Mobility mener ikke at oppkjøpet av en konkurrent vil kreve en avklaring med Konkurransetilsynet. Her er de avbildet med finansdirektør Thomas Berge (t.h.).</p>

INTET TILSYN I VEIEN: Konsernsjef Arild Hustad (t.v.) og direktør for investorrelasjoner, fusjoner og oppkjøp, Siw Ødegaard, i Link Mobility mener ikke at oppkjøpet av en konkurrent vil kreve en avklaring med Konkurransetilsynet. Her er de avbildet med finansdirektør Thomas Berge (t.h.).

Etter noen måneder med stillhet kan det norske IT-selskapet Link Mobility igjen melde om et oppkjøp.

Link Mobility leverer forskjellige typer kommunikasjonsløsninger, inkludert SMS-varsler mellom bedrifter og deres kunder, en ny app for kundeklubber og bonuskort, samt mobile betalingsløsninger.

Etter flere oppkjøp rundt i Europa, senest to oppkjøp i Spania som ble annonsert i januar, har selskapet nå tatt turen hjem igjen til Norge. 

Link kjøper nemlig Østfoldsbaserte Vianett, som er Links største konkurrent i Norge i dag. Kjøpesummen er satt til 93,5 millioner kroner, justert for gjeld og kontanter.

Ifølge konsernsjef Arild Hustad i Link Mobility er ikke kundemassen veldig forskjellig fra den Link har i dag, slik at oppkjøpet egentlig bare fører til at de blir større.

– Dette kjøpet vil styrke oss på mange fronter. Vi overtar rundt 1.100 bedriftskunder, fra de små til de store bedriftene, og vi vil få en sterkere vekstkraft, sier Hustad til E24 og fortsetter:

– Nå får vi flere vi kan selge tjenestene våre til.

Vil drive med markedsføring

ViaNetts historie går tilbake til 1998 da man lanserte tjenester knyttet til e-handel. I 2000 lanserte man SMS-tjenester. Link kjøper Vianett og datterselskapet Sendega AS fra svenske TargetEveryone AB, som er børsnotert i Stockholm.

Det svenske selskapet driver primært med mobilmarkedsføring, og det er slik de begrunner salget.

– Vi ønsker å strømlinjeforme vår globale strategi og fokusere enda sterkere på vår kjernevirksomhet med å øke markedsandelen i det globale markedet med vår skalerbare innsiktsdrevne én-til-én-markedsføringsløsning, sier Bjørn Forslund, konsernsjef i TargetEveryone.

Link Mobility har for øvrig også sikret seg en eksklusiv rett til å levere SMS gateway-tjenester til TargetEveryone og deres partnere i fire år. Så selv om de nå overtar Vianett, skiller ikke partene lag med det første.

Ser muligheter for mersalg

Utover kundemassen er det enkelte segmenter der Vianett har interessante posisjoner der Link ikke står like sterkt, og ledelsen peker blant annet på løsninger for avstemminger og donasjoner.

– De har en ganske avansert meldingstjeneste, sier Hustad.

– Regner dere med at sammenslåingen av ViaNetts systemer og organisasjon inn i Link vil koste en del?

– Man må alltid bruke litt penger på integrasjonen, men det vil gå over tid, sier Hustad.

– Regner dere med å kunne få til noen besparelser når dere slår dere sammen med Vianett?

– Synergiene vi ser er i hovedsak på inntektssiden, ved at vi får tilgang til flere kunder som vi kan rulle ut tjenestene våre til, sier Hustad.

– Link-aksjen har hatt en eventyrlig oppgang, men har stagnert litt siden i fjor høst. Er dette en måte å få liv i aksjekursen og vise at det skjer noe?

– Vi har en klar og uttalt strategi for M & A (oppkjøp og fusjoner, journ.anm.) og vi vil fortsette å kjøpe selskaper i Europa for å vokse. Vi skal fortsette å konsolidere det europeiske markedet, for det mener vi trengs, sier Hustad.

Tredelt modell

Som så mange ganger før tyr Link Mobility til en tredelt modell. Kjøpesummen deles opp slik at selger ved overtagelse får én tredjedel i kontanter, én tredjedel i Link-aksjer og én tredjedel i et lån som Link nedbetaler over to år med 4,75 prosent rente.

Link Mobility finansierer kjøpet meg penger på bok og finansieringen selskapet har sikret seg siden i fjor gjennom obligasjonslån.

Vianett har i dag mesteparten av virksomheten sin i Norge og Sverige, men har også enkeltkunder i en rekke andre land. Fra Link Mobilitys side er man opptatt av at Vianett har kunnet vise til en solid egenvekst (organisk) over flere år. I tillegg bemerker Link-sjefen at multippelen de kjøper selskapet til (brutto driftsresultat målt mot salgsprisen) er på rundt 5,5 gangeren. Da Link kjøpte spanske Didimo var det til en multippel på seksgangeren.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå