– For en sunnmøring er dette en fantastisk følelse

For drøye to år siden gikk det norske teknologiselskapet hardt ut og lovet å mangedoble omsetningen innen utgangen av 2018. Nå er selskapet inne i sluttspurten på et oppkjøpsmaraton.


<p><b>TROR DET BLIR TRØKK I VAREHANDELEN:</b> Konsernsjef Arild Hustad i Link Mobility tror det vil skje mye på teknologisiden i varehandelen i år og at bruken av selskapets kundeklubb-app Joyn, mobil fakturering, mobil betaling og multikanal kommunikasjon vil oppleve høy aktivitet.</p>

TROR DET BLIR TRØKK I VAREHANDELEN: Konsernsjef Arild Hustad i Link Mobility tror det vil skje mye på teknologisiden i varehandelen i år og at bruken av selskapets kundeklubb-app Joyn, mobil fakturering, mobil betaling og multikanal kommunikasjon vil oppleve høy aktivitet.

Norske Link Mobility, som spesialiserer seg på sms-tjenester og andre mobilkommunikasjonsløsninger, fortsetter sin kraftige vekst.

I 2016 gikk selskapet ut med et mål om å nå en omsetning på 2,7 milliarder kroner og et brutto driftsresultat på 400 millioner kroner (EBITDA) ved utgangen av 2018. Som E24 skrev i forbindelse med selskapets emisjon den høsten var det et stykke opp til målet, for årsomsetningen lå da på rundt en halv milliard kroner.

I Link Mobilitys kvartalsrapport som ble sluppet fredag kom det likevel frem at selskapet nå begynner å nærme seg 2018-målet sitt.

Links samlede omsetning i 2017 økte fra 621,6 millioner til 1,29 milliarder kroner. Regner man imidlertid inn alle oppkjøpene (proforma) som er gjort med effekt fra 1. januar, ville selskapet hatt en omsetning på 1,75 milliarder og brutto driftsresultat på 206 millioner (EBITDA).

– Vi har snart en milliard i omsetning på et enkelt kvartal. For en sunnmøring er dette en fantastisk følelse, sier Arild Hustad, konsernsjef i Link Mobility og humrer.

– Vi har både mye volumvekst fra eksisterende kunder i tillegg til at vi får rekruttert inn nye, fortsetter han.

Arctic Securities-analytiker Henriette Trondsen beskrev i en oppdatering fredag selskapets kvartalsrapport og utvikling som at de er på riktig spor.

– Har gjort to av tre oppkjøp vi trenger

Link Mobility hadde en organisk (egen) vekst på 25 prosent i omsetningen i fjerde kvartal, litt ned fra samme periode året før, men et par prosentpoeng høyere enn de andre kvartalene i fjor.

Legger man 25 prosent egen vekst til grunn, vil Link omsette for rundt 2,2 milliarder i 2018. Dermed trenger selskapet fortsatt 500 millioner til i omsetning for å nå sitt eget mål på 2,7 milliarder, såfremt de ikke klarer å vokse mer på egen hånd.

Ifølge Hustad ligger gjennomførte oppkjøp allerede inne i proforma tallet (Didimo-Jet i Spania, Vianett i Norge, GMS SL i Spania, Voicecom i Bulgaria, Comvision i Polen, Netmessage i Frankrike, Simple SMS i Østerrike, Horisen i Sveits og TotalConnect i Italia.

Det som kommer på toppen i 2018 er oppkjøpet av SMS.IT i Italia, der Link har inngått en intensjonsavtale foreløpig. Foreløpige tall indikerer at de omsatte for knappe 11 millioner euro i fjor, tilsvarende 100 millioner kroner. Dermed må Link sikre 400 millioner til i omsetningsvekst.

– Vi gjorde oppkjøp i fjor med en omsetning på 700 millioner, så jeg er veldig trygg på at vi skal nå opp til 2018-målet, sier Hustad, og peker på at mange var tvilsomme til at selskapet ville klare å vokse så mye når de satte målet for to år siden.

– Vi har også lagt mesteparten av risikoen bak oss fordi vi allerede har kjøpt to av tre selskaper som vi måtte kjøpe for å nå målet, legger han til.

– Dere har også et mål om et brutto driftsresultat (EBITDA) på 400 millioner, men proforma tallene viser at dere endte 2017 på 209. Er ikke det voldsomt krevende å nå dette målet?

– I utgangspunktet kan man si det, men det er en voldsom skaleringseffekt i forretningsmodellen vår, sier Hustad og sier at kostnadene øker tregere enn omsetningen når de vokser, slik at marginene blir bedre.

– For å komme fra drøye 200 til 400 millioner i EBITDA skal vi hente 40 til 50 millioner fra organisk vekst, 30 til 40 millioner i synergier (effektivisering, journ.anm.) og så forventer vi å få inn 80 til 90 til med oppkjøp, fortsetter Hustad.

Han sier at effektivisering internt ga 17 millioner i økt driftsresultat.

Renteutgifter trakk ned bunnlinjen

Selv om Link Mobilitys omsetning og driftsresultat økte kraftig i fjor, falt resultat etter skatt fra 4,67 til -5,35 millioner kroner.

En av hovedforklaringene til dette er en kraftig økning i rentekostnader fra 7,9 til 33,8 millioner kroner. Renteutgiftene kommer i hovedsak fra eurolånet selskapet hentet i obligasjonsmarkedet, som i fjor ble utvidet fra 50 til 80 millioner euro, i tillegg til selgerkreditt som selskapet har fått av eierne av selskapene de har kjøpt.

Når Link kjøper selskaper benytter de vanligvis en tredelt modell der de betaler for oppkjøpene i kontanter, Link Mobility-aksjer og selgerkreditt.

Link-sjefen selv avviser at utgiftene til renter vokser for raskt sammenlignet med inntektsutviklingen i selskapet.

– Vi skal bruke av de 350 millionene vi har på bok til å gjøre oppkjøp i 2018, og da vil netto rentekostnad øke noe fordi vi får mindre innskuddsrenter. I tillegg forventer vi å få økt gjeld med et sted rundt 200 millioner i form av selgerkreditt. Men vi vil også kunne bruke av den betydelige kontantstrømmen som driften nå genererer til å finansiere deler a oppkjøpene eller nedbetale gjeld, sier Hustad.

Link Mobilitys drift genererte 120 millioner i kontantstrøm i fjor etter kostnader, uten å regne oppkjøpene med som helårseffekt. Den langsiktige gjelden økte fra 205,7 til 941,7 millioner i fjor.

– Husk at vi også har fast rente på eurolånet de neste 4,5 årene, og det er jeg veldig glad for. Vi trenger heller ikke mer penger for å gjennomføre de oppkjøpsplanene vi har utover selgerkreditt, og det er betryggende i disse tider, sier han og henviser til børsuroen vi har sett de siste par ukene.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå