Bergensfirma vil bli først i Norge med elfly

Avinor har kjøpt inn et elektrisk fly som et prøveprosjekt. Gründerbedriften Elfly AS i Bergen har 18 elfly i bestilling og ønsker å bli først ute med å tilby dem kommersielt.


<p>Bye Aerospace sitt minste elfly, eFlyer 2. Norske Elfly AS har også bestilt den større fireseteren, eFlyer 4.</p>

Bye Aerospace sitt minste elfly, eFlyer 2. Norske Elfly AS har også bestilt den større fireseteren, eFlyer 4.

– Når man setter seg inn i et helt nytt småfly i dag er det egentlig utrolig analogt og gammeldags, men de som flyr disse flyene er jo vant til at det er sånn. Men nå har jeg kjørt elbil siden 2011 og da kommer man jo også med helt andre forventninger.

Det sier Eric Lithun, daglig leder i Elfly AS. Det Bergensbaserte selskapet ble etablert i fjor og har bestilt 18 elfly fra Bye Aerospace, den samme leverandøren som OSM Aviation også har bestilt fra.

Flyene skal etter planen leveres fra 2021. Målet til den amerikanske produsenten er at flyene skal bli de første helelektriske, masseproduserte flyene som er sertifisert til kommersiell bruk.

Lithun jobber egentlig innen IT til vanlig, men har nå også kastet seg inn i luftfarten og har blitt distributør for Bye Aerospace i Norge, i tillegg til at han selv har investert i det amerikanske selskapet.

– Det var vi som introduserte OSM Aviation for Bye Aerospace. Jeg og en venn begynte i fjor med å ta flylappen, og det var Thomas Jamne i Bergen flyklubb som nevnte at det var en produsent i USA som holdt på å utvikle elektriske fly, sier Lithun.

Sikter mot sertifisering i 2021

George E. Bye, konsernsjef og gründer i Bye Aerospace, skriver i en e-post til E24 at han er glad for å jobbe med Lithun og Elfly AS som distributør i Norge.

– Selskapet vårt fortsetter å jobbe mot en sertifisering av vårt helektriske eFlyer 2 en gang mot slutten av 2021. Vi mener elektrisk luftfart er fremtiden for luftfarten takket være lavere driftskostnader, minimert støy og lave til ingen utslipp, skriver Bye.

Eric Lithun mener flere økonomiske drivkrefter gjør elfly interessant. Han peker på at 100LL-drivstoffet som brukes i de fleste småfly i dag er dyrt og stadig vanskeligere å få tak i, og at mindre fly som bruker Jet A1-drivstoffet er dyrere å kjøpe inn.

Avinor har i dag ett elfly som er kjøpt inn som et pilotprosjekt. Det flyet beskriver Lithun som «en Think eller Buddy», mens det Bye Aerospace utvikler mener han ligger et sted mellom Leaf og Tesla – som en analogi på hvordan elflyene nå blir bedre på samme linje som elbilene har utviklet seg.

Gründeren sier at han selv har investert i bedriften, og at de har hentet inn en million kroner i ny kapital fra noen nøkkelfolk som nå er med på satsingen. Med seg i styret har han også Eirik Sandal og Manuel Fraga. Aslak Sverdrup, Helene Frihammer, Thomas
Jamne, Magnus Alvestad og Ralph von Minden er med som rådgivere og investorer.

Vet ikke hva flyene skal brukes til – ennå

– Hva skal dere bruke de 18 flyene til?

– Det har vi ikke helt klart for oss ennå. Vi har tidligere reservasjoner og kan i «verste fall» kan vi selge dem i Norge, men det er jo mange forretningsmuligheter slik vi ser det. Når noe er 90 prosent billigere i drift og lager 70 prosent mindre støy enn det som eksisterer i dag, så skjer det alltid noe med forretningsmodellene, sier Lithun.

Han peker på at dagens småfly i Norge ofte er fra 70- og 80-tallet og at elfly kan få ned kostnaden betydelig for opptrening av nye piloter, fordi de trenger så mange flytimer før de kan bli sertifisert til store jetfly med passasjerer.

– Elfly er billige i drift når man må logge timene man trenger, og det er her OSM Aviation treffer jackpot med sin bestilling, sier Lithun.

Han mener også det finnes forretningsmuligheter i det faktum at batteriteknologien utvikler seg og at batteriene i flyene med tiden må eller kan byttes ut.

– Man vet at batterier blir rundt 20 prosent billigere per år. Så kan man bytte dem ut i flyene, og velge om man vil bruke det nye batteriet til å gi flyet lengre rekkevidde eller mer løftekapasitet. De brukte batteriene kan så brukes i garasjer eller annet for å gi lagringskapasitet, sier Lithun.

– Jeg tror dette kan bli veldig bra for Norge så lenge flyene fungerer. Alle ønsker elfly og myndighetene er med gjennom å gi gunstige vilkår.

Hør E24-podden: Espen Høiby om elfly og luftens bemanningsbyrå

Eric Lithun i Elfly AS (t.v.) og George Bye i Bye Aerospace avbildet på Aero Friedrichshafen i april 2019
Eric Lithun i Elfly AS (t.v.) og George Bye i Bye Aerospace avbildet på Aero Friedrichshafen i april 2019

Tror Vestlandet kan erobres

Lithun tror en av de kommersielle mulighetene for elfly innen ikke altfor lang tid er passasjertrafikk, for eksempel på Vestlandet.

Han mener at det ikke skal mye utvikling til for at elfly for eksempel kan brukes på å betjene regionens mange små og mellomstore flyplasser.

Widerøe-sjef Stein Nilsen har flere ganger ytret interesse for elfly. Widerøe vil en gang på midten av 2020-tallet trolig trenge nye fly for å erstatte en del av de eldste propellflyene de har i flåten.

Widerøe-sjefen har samtidig påpekt at det både kan være interessant med el- eller hybridfly, og at de følger teknologiutviklingen nøye og ønsker å ta det i bruk når teknologien er klar.

Eric Lithun tror imidlertid ikke at hybridfly vil kunne fungere:

– At man skal begynne å fly hybridfly har jeg ingen tro på, for da må man ha med to fremdriftssystemer som skal sertifiseres, i tillegg til at flyet skal bære ekstra drivstoff. Skal man ikke fly så langt, så trenger man ikke hybrider, sier Lithun og fortsetter:

– Widerøe flyr for eksempel mange korte ruter, og jeg mener man om ikke lenge kan dekke vestlandet uten problemer med elfly som tar noen passasjerer.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå