Må vise ansikt på Facebook

Staten er ikke på Facebook, men det er ungdommen. - I det lange løp kan det offentlige ikke overse slike fenomener, sier medieforsker.

- Det offentlige må tenke gjennom hvordan man bruker de nye mulighetene, sier Tanja Storsul. Hun sitter på kontoret i Forskningsparken, som for tiden fremstår som en av Oslos største byggeplasser. Hun studerer blant annet Facebook, også på oppdrag fra fornyings- og administrasjonsminister Heidi Grande Røys.

Et nærvær på "Fjesbok" er blitt nærmest obligatorisk for hundretusener av nordmenn, særlig i de yngre årsklasser. Og nå er det offentlige i tenkeboksen i forhold til møteplassen for over en million norske nettbrukere.

- Facebook er blitt et så vidt stort fenomen at det er naturlig for staten å spørre seg hvordan man skal forholde seg til dette møtestedet, ikke minst i forhold til unge årsklasser. staten bør ta nye nettfenomener i bruk, men de bør tenke kritisk igjennom hvordan. Det blir et spørsmål om staten skal justere sin informasjonsstrategi, sier Storsul.

Anbefalinger

Sammen med kolleger i Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo forbereder Storsul en rapport om ungdommens bruk av sosiale nettsteder som Facebook. de første resultatene skal denne måneden legges fram for Fornyings- og administrasjonsdepartementet. Der kommer akademikerne også med anbefalinger om det offentliges holdning til og bruk av blant annet Facebook i sine daglige forbindelser med nordmenn.

- Vi ser jo at både aviser og andre hele tiden oppfordrer til å dele artikler etc. med venner på Facebook. Slikt ser vi foreløpig ikke på offentlige nettsteder, sier Tanja Storsul.

Forskerne stiller seg mange spørsmål, som for eksempel:

  • Er Facebook en døgnflue?
  • Er Facebook og sosiale tjenester i ferd med å erstatte e-posten, særlig i yngre årsklasser?
  • Blir Facebook først og fremst brukt som underholdning - sladder og prat - eller også til andre former for kontakt og kommunikasjon mellom brukerne, eller "vennene"?
  • Bør fremtredende politikere som statsminister Jens Stoltenberg eller den ferske barne- og likestillingsministeren Anniken Huitfeldt få seg en profil på Facebook, eller er det noe av det dummeste de kan gjøre? Kan steder som Facebook fungere som en politisk arena? (se avstemningen øverst på siden, red. anm)

Facebook er blitt det største sosiale nettstedet i Norge i løpet av et par år. Men skiftene skjer fort. Går du til www.hamarungdom.no , finner du gravstenen over en lokal sosial møteplass som ble nedlagt før jul - med mulighet for å skrive i kondolanseprotokollen.

Nedgang.

MySpace hadde sitt foreløpige toppnivå i Storbritannia i april i fjor. Senere har bruken ligget lavere. Sosialnettverket Lunarstorm i Sverige har det siste året mistet halvparten av sine brukere.

- Også Facebook - og til og med selveste Google - må fornye og tilpasse seg for å overleve. Det skifter fort. Men Facebook er fortsatt i vekst i Norge, selv om vi ser tegn til at dette sosiale nettsamfunnet ikke vokser lenger i enkelte europeiske land. Stadig nye anvendelser har bidratt til Facebooks popularitet, sier Tanja Storsul.

Klagenemnda

Akademikeren ved Universitetet i Oslo har de siste ukene vært nevnt i en helt annen sammenheng: Hun ledet arbeidet i vinter med Media Norge-saken i Klagenemnda for eierskap i mediene. Til daglig jobber hun langt mer med nettmedier.

Til E24-forsiden

På forsiden nå