I rallyfart mot et IT-eventyr

Det norske IT-selskapet 24sevenoffice kan stå på selve terskelen til internasjonal suksess. Men planken skal treffes riktig, og minst én rettssak står for døren.

- Vi har hele tiden fokusert på å være langsiktige, sier grunnlegger og primus motor Stian Rustad i 24sevenoffice.

Siden 1996 har selskapets programmerere holdt på med teknisk utvikling. Selskapet lukket seg inne og bygde lag på lag. Utenfor gikk verden av hengslene med dotcombølgen og enorme aksjekurser på Internett.

- Vi kunne lett løst inn på den tiden, sier daglig leder Staale Risa.

Nå mener både de to og styreleder Andreas Arnesen at det har kastet av seg å vente. Kanskje har de rett, noe bare historien vil vise. Men de har ifølge seg selv i alle fall muligheten nå.

Det amerikanske internettløsningselskapet WebEx har besluttet å inngå en avtale med det foreløpig nokså lille norske selskapet 24sevenoffice. Selskapet er blant de største i bransjen, og en konkurrent til blant annet det norske videokonferanseselskapet Tandberg. Avtalen innebærer at de to skal selge den andres produkter gjennom sin egen pakkeløsning.

For 24sevenoffice innebærer det tilgang til 3,5 millioner månedlige brukere.

- At bare én promille av deres kunder velger 24sevenoffice vil ha en nåverdi på 60 millioner kroner for oss, sier Rustad.

Men ifølge ham er det mer vanlig at kanskje 1 til 3 prosent av kundemassen blir med på lasset i denne typen integrasjonsavtaler. Ganger man den ene promillen opp til den ene av Rustads prosenter, er det snakk om en mulig omsetningsverdi på 600 millioner kroner. Og ganget med tre igjen, gir det 1,8 milliarder kroner.

I dag omsetter 24sevenoffice for snaut 17 millioner kroner, så det er langt frem.

- Når vi regner på det på denne måten, blir det nesten "asiatisk" prosentregning, og det liker vi ikke helt. Men det ligger muligheter her, sier Rustad, som er største eier i 24sevenoffice.

På aksjonærlisten står også rallykjører Petter Solberg. Han ble sponset av 24sevenoffice og skulle få 5 millioner kroner. Men Solberg ville heller ha aksjer, og står nå oppført med en aksjepost på 2,9 prosent som eies via en nomineekonto i den amerikanske banken JP Morgan.

Men det er altså langt frem. Det lille datarommet 24sevenoffice i dag disponerer er ikke i nærheten av å være stort nok til å ta imot alle kundene som de kan få tilgang til gjennom dette systemet.

- Vi har ikke sjans til å ta imot alt sammen på en gang. Vi begynner derfor i det små, sier Risa.

- Vi starter med Sverige og Finland, og fortsetter til England. Der har vi tilgang til mye av Europa, sier styreleder Arnesen.

USA blir det først noe av senere, og underveis vil de bruke WebEx' erfaringer fra deres internasjonale vekst.

WebEx har vært notert på Nasdaq-børsen siden 2001, og har lenge ligget godt under prisnivået 2001 på i overkant av 56 dollar pr. aksje. Faktisk var kursen helt nede i 6-8 dollar for seks år siden. Siden 2003 har det vært en eneste lang børs-suksess, med kursvekst tilbake til dot. com-bølge-nivå. Kursen er doblet bare det siste året.

Krav på 250. mill.

Nylig ble det kjent at ett av verdens største nettverksleverandører, Cisco, kjøper WebEx for rundt 18 milliarder kroner, noe som tilsvarer 57 dollar pr. aksje. Dermed blir 24sevenoffice også en del av denne IT-giganten.

Men det er altså langt frem. Dessuten krangler 24sevenoffice så busta fyker med et annet større norsk programvareselskap, Mamut.

Følg Mamut-aksjen på Børs24

Krangelen stammer fra at 24sevenoffice inngikk en avtale med norske Active24. Midt i utviklingen av deres felles plattform, kjøpte Mamut Active24, og det strides om rettigheter.

24sevenoffice har saksøkt Mamut for 250 millioner kroner. Saken ble ikke avsluttet i forliksrådet, og kommer trolig opp i tingretten opp mot nyttår i år.

På forsiden nå