Nakentrøbbel for Ernst & Young etter navnebytte

Da Ernst & Young skiftet navn til EY, var neppe intensjonen at søkeresultatet på Google skulle toppes av halvnakne menn. 

<p><b>NYTT NAVN:</b> Ernst &amp; Young bytter navn. Dette er eksempler på hva man få opp, når man søker etter det nye navnet "EY" med Google.</p>

NYTT NAVN: Ernst & Young bytter navn. Dette er eksempler på hva man få opp, når man søker etter det nye navnet "EY" med Google.

Ernst & Young skiftet offisielt navn til «EY» 1. juli.

- Vi foretok en navneendring for å harmonisere navnet slik at det ble likt over hele verden, ettersom det finnes flere versjoner av navnet. I tillegg bruker vi EY digitalt, blant annet i våre epostadresser, og da er det logisk å korte ned navnet til EY, sier nordisk pressesjef for EY, Jenny Bildsteen, til E24.

Firmaet kjørte en bildesjekk på Google i forkant av navnebyttet. Firmaet oppdaget at EY er navnebror til «EY! Megateen», som viser frem halvnakne menn i dampende hete positurer.

Derfor drukner Ernst & Youngs egne logoer og firmabilder i mylderet av nakenbilder i Google. 

- Det her er en beslutning tatt på globalt nivå, og de var klare over at EY er en ganske vanlig forkortelse. Vi tror at de som søker opp EY raskt finner ut om de har kommet riktig, sier hun.

Ifølge Los Angeles Times, er det flere grep EY kunne tatt for å dominere søketoppen. Nettsidens administratorer kunne blant annet endret firmabildenes logo, slik at de inneholdt EY. Det ville forbedret søkeresultatet, og et stykke på vei skilt klinten fra hveten.

Nakenblemmen vil kun ha kortvarig effekt, ettersom EY fremdeles er et ganske ferskt bransjenavn for Ernst & Young i Google. Etterhvert som navnet blir mer etablert vil Google gi langt flere treff i søketoppen.

Les også:

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå