BankID på mobil nede for Telia-kunder

BankID på mobil har ikke fungert for Telia-kunder det siste døgnet. Brukere av tjenesten kommer seg dermed ikke inn på hverken nettbank eller statlige innlogginger.

Oppdatering kl. 13.00: Daglig leder i Chili Mobil, som også ble påvirket, opplyser at alle Chilikunder skal nå ha fått tilgang på BankID på mobil igjen.

Oppdatering kl. 12.10: Ifølge Telias status-sider får stadig flere tilbake tilgangen.

Uten BankID på mobil kan ikke Telia kunder logge inn i nettbanken, eller bruke på BankID på netthandel. Statlige tjenester som benytter BankID på mobil, for eksempel Altinn og Samordna Opptak er også rammet.

– I går formiddag mottok vi henvendelser fra kunder som sa de opplevde problemer med å logge inn med Bank ID. Siden den tid har vi jobbet det vi kan med feilretting. 

Det opplyser kommunikasjonsrådgiver Kristian K. Fredheim i Telia i en e-post. 

Telia opplyser ikke hvor mange som er rammet, men sier at i perioder går nesten halvparten av alle forsøk gjennom. De kan heller ikke svare på når feilen vil være rettet.

– Inntil videre fortsetter vi å jobbe med feilretting og gjør vårt beste for å sørge for at antallet gjennomførte innlogginger øker raskest mulig og at tjenesten kommer tilbake i normal drift, sier Fredheim.

En Telia-kunde opplyser til E24 at han ikke har hatt tilgang til nettbank eller statlig innlogging de to siste døgnene. Problemene har også oppstått med jevne mellomrom hele den siste uke ifølge flere kunder E24 har snakket med.

Saken oppdateres


Har du tips i saken? Kontakt E24s journalist her

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå