Norges nye blogg-prinsesse?

Bloggen til Ida Wulff har 45.000 treff i uka. Det nyter annonsørene godt av.
<b>NETTKJENDIS:</b> Ida Wulff er trolig landets mest kjente blogger.
NETTKJENDIS: Ida Wulff er trolig landets mest kjente blogger.

Etter svenskenes bloggheltinne BlondinBella har blitt kjent i Norge, har de unge bloggerne øynene opp for den kommersielle verdien av å blogge. Ida Wulff (18) er en av Norges mest populære bloggere.

Skoleeleven begynte å blogge for nøyaktig to år siden og selskapet Blogg.no kan fortelle at Ida Wulff har over 14.000 treff om dagen.

Se bloggen hennes her.

- Bloggen min fungerer som en dagbok med en salig blanding av hjernedøde tanker, daglige opplevelser og kommersielle interesser. Jeg ønsker å fremstå som en vanlig tenåringsjente med tanker om alt og ingenting. De fleste leserne mine er mellom 12 til 30 år. Jeg har fått kontakt med mange mennesker og opparbeidet meg et stort nettverk ved å blogge aktivt, sier hun i en pressemelding.

Erotiske noveller og produktomtale

Ida Wulff er ikke fremmed for å kapitlisere på bloggsuksessen, i form av annonser. Hun skriver også gjerne om produkter hun finner naturlig å samarbeide med.

Bloggeren er åpenbart fortolig med begrepet produkt-pr.

- Jeg ønsker etter hvert å starte opp en nettbutikk med personlig preg. Jeg får mange henvendelser fra virksomheter som ønsker produktomtale på bloggen min. Det dukker opp mye rart i postkassen min, blant annet erotiske noveller. Liker jeg produktet så skriver jeg om det. Da nevner jeg at dette blogginnlegget er produkt-pr på vegne av andre. Det er viktig å ha et godt forhold til mine lesere, sier Wulff.

Salgskanal

Gründerne Rafiq Charania og Per Kleven er ikke i tvil om hvem som har inspirert den norske bloggbølgen de mener å registrere.

- Etter sommerferien begynte bloggfeberen. Majoriteten av de nye bloggerne er jenter i alderen 13- 24 år. I Sverige tjener Isabella Löwengrip millioner av kroner for å blogge. Det er naturlig om norske jenter tenker i samme baner. Det blogges mest om daglige hendelser, mote, trening og nyheter i media. Den nye trenden er såkalte salgsblogger, hvor man legger ut gjenstander man ønsker å selge. Bloggen fungerer som en salgskanal, sier Charanina i en pressemelding.

Blogg.no har vært i det norske markedet siden april 2005, men de merker en markant endring i bloggnivået de siste to årene. Trafikken har økt drastisk siden høsten 2008. Fra 90.000 unike brukere i uke 30, har domenet nå 208.000 unike brukere i uken.

LES PÅ KAMPANJE: Hver tredje kvinne blogger

På to måneder har over 20.000 brukere opprettet bloggkonto på blogg.no. Dermed har det norske bloggsamfunnet passert 100.000 registrerte blogger.

Flere saker om medier og reklame finner du på Kampanje.com

På forsiden nå