Norske Facebook-selskaper slår seg sammen: - Målet er å bli ledende internasjonalt

De selger apper og markedsførings-verktøy for bruk på Facebook. Nå slår de seg sammen for å legge under seg verden.


<p><b>SLÅS SAMMEN:</b> To av Norges ledende miljøer for salg av Facebook-relaterte tjenester, Fanbooster og Fennek &amp; Friends, slår seg sammen og blir ett. Her ser vi bak fra venstre: Olav Eggum (styreformann Fanbooster), Erik Eggum (daglig leder, Fanbooster), Fredrik Bertin Fjeld (Fennek), Vegard Eggum (Fanbooster), Alexander M. Grimstad (Fennek). Foran fra venstre: Mikkel Gedde og Jing Kjeldsen (begge Fennek). </p>

SLÅS SAMMEN: To av Norges ledende miljøer for salg av Facebook-relaterte tjenester, Fanbooster og Fennek & Friends, slår seg sammen og blir ett. Her ser vi bak fra venstre: Olav Eggum (styreformann Fanbooster), Erik Eggum (daglig leder, Fanbooster), Fredrik Bertin Fjeld (Fennek), Vegard Eggum (Fanbooster), Alexander M. Grimstad (Fennek). Foran fra venstre: Mikkel Gedde og Jing Kjeldsen (begge Fennek). 

- Målet er å ta over verden, ler Geir Sand Nilsen, sjef for innovasjon og nyvinninger i Fanbooster.

Selskapet slår seg nå sammen med norske Fennek & Friends.

- Vi ønsker å bli ledende på de punktene vi satser på i dag: Apper og én-til-én-kommunikasjon for markedsføring på Facebook.

De to selskapene er allerede godt inne i prosessen med å bli ett.

De er i dag aktive i flere europeiske land, da spesielt Norden, Benlux-landene, Tyskland og Storbritannia. Nå skrus ambisjonene opp et knepp.

- I løpet av første kvartal 2014 skal vi inn i det amerikanske markedet. Vi er allerede i gang med å prøve oss litt i India, sier Sand Nilsen til E24.

Sjekk tallene til Fanbooster og Fennek & Friends hos E24 Bedrift

Satser

Selskapene selger blant annet apper, deriblant Fenneks gjør-det-selv-suksess iFrapp, samt verktøy for trafikkmåling og masse-postinger. 

Blant kundene finnes navn som Komplett, Norwegian, Moods of Norway, L’oreal,  The Body Shop og de kjente fotballklubbene Feyenoord Rotterdam, Aston Villa og Sunderland.

- Det nye selskapet blir et av Nordens ledende på markedsføringsløsninger på Facebook. Vi har de siste tre årene vært konkurrenter, men det er jo enkelte i bransjen du liker godt. Vi har hele tiden hatt en god tone, sier Sand Nilsen.

- Nå som vi trapper opp satsningen, må vi ha med de beste folkene. Nå skal vi kjempe sammen isteden for mot hverandre. Det må vi om vi skal lykkes stort.

Ulik økonomi

Fanbooster tar med seg 30 ansatte inn i det nye selskapet, 13 av dem ansatt i Norge. Fennek hadde fire norske ansatte før fusjonen.

Fanbooster hadde i 2012 6,4 millioner kroner i driftsinntekter og et resultat før skatt på vel halvmillionen. Fennek omsatte for 1,7 millioner, og hadde et knapt overskudd på vel 100.000.

- Vi har gått med overskudd hvert år vi har drevet, og hatt en vekstprosent på mellom 70 og 100 prosent i året. Fennek har det gått noe dårligere med, men det har stort sett gått rundt, sier Sand Nilsen, som altså kommer fra Fanbooster.

Det nye selskapet vil ha det navnet - Fanbooster.

Man håper nå at nyselskapet vil ha robustheten som skal til for å styrke seg der man er, og ta nye markeder på sikt.

- Det vil komme nyansettelser. Vi må ha inn flere. I tillegg vil det skje mye nytt på tjenestesiden, sier Sand Nilsen til E24.

Hårete mål

Daglig leder og eier Erik Eggum i Fanbooster blir det nye selskapets toppsjef. 

I en pressemelding sier han følgende om Fennek: «vi kjenner hverandre godt og har stor respekt for hverandre».

Alexander M. Grimstad, medgründer av Fennek & Friends, sier i den samme meldingen at målet er å skape en internasjonal suksess med utspring fra Norge.

- Vi har klokkertro på at vi kan skalere Fanbooster til en internasjonalt ledende aktør.

Det nye selskapet vil ha hovedkontor på Kongsberg.

- Men vi har også kontor i Oslo, samt at mange sitter spredt rundt om i verden. Vi ser ingen grunn til at det ikke er mulig å lage en internasjonal Facebook-suksess fra Norge.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå