Boligbyggerlag tar selvkjørende busser på veien

Obos planlegger å sette selvkjørende minibusser inn i rutetrafikk allerede fra sommeren av.


<p><b>SELVKJØRENDE BUSS:</b> Obos setter opp Norges første rute med selvkjørende busser. F.v. Frode Kjos, Acando, Lisbeth Hammer Krog, ordfører i Bærum og Daniel Kjørberg Siraj, konsernsjef i OBOS. </p>

SELVKJØRENDE BUSS: Obos setter opp Norges første rute med selvkjørende busser. F.v. Frode Kjos, Acando, Lisbeth Hammer Krog, ordfører i Bærum og Daniel Kjørberg Siraj, konsernsjef i OBOS. 

Etter at det ved nyttår ble tillatt å drive utprøving av selvkjørende kjøretøy i Norge, tar boligbyggerlaget Obos et steg ut av boligmarkedet og inn i kollektivtransporten. 

Ifølge selskapet selv blir de først i landet til å sette selvkjørende busser i rute.

I første omgang vil bussene bare kjøre kortere ruter på Fornebu. Planen er at minibussene som kan frakte 12 passasjerer og kjøre 15 kilometer i timen, skal frakte badegjester til Storøyodden badestrand gjennom skoleferien. 

Obos har også planer om å starte testing flere steder. Dette vil sannsynligvis skje på Romsås. 

− Vårt mål er å lære hvordan en slik tjeneste fungerer i større byutviklingsområder. Obos har ikke planer om å drive busselskap, men vi ønsker å ligge i forkant av utviklingen, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i Obos.

– Ved å gjennomføre dette prosjektet vil vi finne ut om selvkjørende busser kan løse et transportbehov eller et trafikkproblem for folk.

Han sier Obos er nysgjerrige på om bussene vil bidra til å avhjelpe praktiske hverdagsproblemer både for besøkende og fastboende på Fornebu.

– Et av hovedspørsmålene vi stiller oss er om slike busser, kombinert med bil- og sykkeldelingsordninger, kan gjøre det mulig å klare seg uten privatbilen i framtiden, fortsetter Kjørberg Siraj.

Støttes av kommune

Prosjektet gjennomføres med støtte fra Bærum kommune og konsulentselskapet Acando. 

Det var Acando som i sin tid introduserte den elektriske selvkjørende minibussen. Ifølge meldingen har 15.000 til nå sittet på minibussen. 

Mange husker kanskje statsminister Erna Solberg og Arbeiderpartiets partileder Jonas Gahr-Støre som kjørte i minibussen gjennom Oslos gater i april i fjor. 

 <p>Statsminister Erna Solberg (H) og leder i Arbeiderpartiet Jonas Gahr Støre i den den selvkjørende bussen som fraktet dem til IKT-Norges årskonferanse i Oslo i april.</p>

Statsminister Erna Solberg (H) og leder i Arbeiderpartiet Jonas Gahr Støre i den den selvkjørende bussen som fraktet dem til IKT-Norges årskonferanse i Oslo i april.

– At vi har fått et lovverk som tillater utprøving av selvkjørende kjøretøy på norske veier, er starten på en transportrevolusjon, mener Sven Ivar Mørch, administrerende direktør i Acando.

Bussen styres med kunstig intelligens og stopper dersom hindringer kommer i veien. 

– Smart mobilitet og selvkjørende teknologi vil påvirke måten en rekke bransjer driver forretning på. En næringseiendom eller et boligprosjekt som i dag ligger noen kilometer fra et kollektivknutepunkt, kan knyttes sammen med det eksisterende kollektivnettet ved hjelp av selvkjørende minibusser, sier Mørch i meldingen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå