Samsung kaster seg på smarthøyttaler-bølgen

Tar opp kampen med Apple, Google og Amazon. Vi er på vei mot et nytt «smarttelefon-øyeblikk» som ennå ikke er priset inn i markedet, tror investeringssjef.


<p><b>NYTT KAPPLØP:</b> Store teknologikjemper satser på smarthøyttalere. Her er Apples løsning, kalt Homepod.</p>

NYTT KAPPLØP: Store teknologikjemper satser på smarthøyttalere. Her er Apples løsning, kalt Homepod.

Etter en tids rykter bekrefter nå Samsung at de snart vil lansere en smarthøyttaler. Dermed tar sørkoreanerne steget inn i et nytt, men allerede konkurransepreget segment som spås sterk vekst fremover.

– Kanskje vi annonserer den snart. Jeg jobber allerede med det, sier Samsung-topp DJ Koh i et intervju med CNBC.

Inntil videre er ingen detaljer kjent.

Amazon var først ut og lanserte sin sylinderformede Echo på tampen av 2014. Google fulgte i hælene med sin Google Home-høyttaler, mens Apple først denne sommeren kunne avduke sin HomePod.

Vil lage smarte hjem

Smarthøyttalere har funksjonalitet utover trådløs strømming av lyd, og kan slik sees på som et skritt videre fra de kompakte blåtann-høyttalerne som etter hvert har blitt så populære.

Både Apple og Amazons løsninger benytter seg av selskapenes egenutviklede programvare for stemmegjenkjenning. I kombinasjon med nettilkobling loves du en nyttig personlig assistent som kan stå i stuen og utføre diverse handlinger på kommando.

Samsung har fra før sin egen assistent – kalt Bixby – og ifølge CNBC står denne sentral i selskapets nye smart-strategi for hjemmet – hvor også Samsung-TV-er og kjøleskap etter sigende skal integreres i samme plattform. Inntil videre finnes dog lite informasjon om selve høyttaleren.

«Smarttelefon-øyeblikk»

Det har vært knyttet en viss skepsis til nytten av smarthøyttalerne, i all tid mye av funksjonaliteten er overlappende med telefonene vi allerede eier.

Men det begynner å svinge av salget: Mens Apples løsning først kommer for salg i juletider, har allerede 10,7 millioner amerikanske kjøpt en Amazon Echo, ifølge tall fra analysebyrået Consumer Intelligence Research Partners.

Og investorene begynner nå å få vann i munnen, skriver Wall Street Journal.

Investeringssjef Oliver Lee i Old Mutual Global Investors spår overfor avisen at smarthøyttalere vil få sitt «smarttelefon-øyeblikk», med henvisning til det plutselige skiftet i mobilmarkedet etter lanseringen av den første iPhone-utgaven i 2007.

– Vi er i en tidlig fase for utrullingen av disse produktene, og vi tror ikke det helt har blitt priset inn i aksjene enda, sier Lee.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå