Skal tjene på nettbruken din

Vi sprer mer og mer av tingene våre rundt på nettet. Det norske selskapet Secondbrain.com vil gjøre business på skape orden i kaoset.

Ved Akerselva i Oslo holder det lille selskapet Secondbrain.com til, men planene strekker seg langt utenfor Oslo-gryta.

- Mer og mer av innholdet vårt lagrer vi på internett, i stedet for lokalt på vår egen datamaskin. Det skaper et nytt type kaos, forteller Lars G. Teigen (32), grunnlegger av Secondbrain.com.

- Vi vil samle alt innholdet på ett sted, forteller han.

Så langt har Secondbrain.com 12.000 brukere som samler blant annet bilder og bokmerker, uansett om de egentlig ligger hos Facebook, Youtube, eller Google.

Alt på ett sted

Men målet er ikke å bli et nytt Facebook.

- Facebook handler om hva folk gjør i sin privatsfære. Vi skal bare gjøre det enkelt å organisere, dele og oppdage det innholdet som man skaper på alle de ulike tjenestene.

Men er det ikke bare nerder som har dette behovet?

- Vi vil at Secondbrain skal kunne brukes av folk flest, forteller produktsjef Johan Christian Høgåsen-Hallesby (28).

- Det er et paradigmeskifte som kommer til å skje de neste 3-5 årene. Jeg husker jo godt at det var mange som sa at de aldri ville bruke PC, så var det mobil, og så var det nettsamfunn, men som vi ser, så forandrer folk mening, sier Johan.

Mange brukere, lite fortjeneste?

Selv Facebook, som har 110 millioner brukere, estimeres å få et underskudd på 50 millioner dollar i 2008.

- Men vi har mye lavere driftskostnader enn de fleste. Nettjenester som YouTube må bruke enorme summer på at folk titter på video på sidene deres. SecondBrain er primært tekstbasert, forklarer Høgåsen-Hallesby.

Selskapet ser for seg en god inntjening når utviklingskostnadene går ned.

- Den første inntektskilden er reklame, forteller Teigen.

- Det andre er samarbeidsavtaler, der det ligger et potensielt kjøp i andre enden. Om noen for eksempel ser at en de kjenner har lest en bok, så vil de kanskje kjøpe den boken selv.

Videre kan brukerne i fremtiden få betale ekstra for eksempelvis ubegrenset lagringsplass eller avansert statistikk.

Norske investorer nøler

Men også Secondbrain har merket finanskrisen.

- Pengene kommer ikke så lett, og derfor har vi vært i forkant og redusert teamet til kjernen, så kan vi heller få pengene til å vare lengst mulig.

I dag holder Secondbrain til i lokalene til konsulentselskapet Making Waves, som Teigen var med å starte rett etter at IT-bobla sprakk. Men de leter fortsatt etter flere norske samarbeidspartnere.

- Selv om de tror på prosjektet, så har norske investorer liten erfaring med sosiale nettjenester, forteller Teigen.

Høgåsen-Hallesby mener nordmenn først og fremst tenker "business to business".

- Det å lage tjenester basert på brukeratferd er skummelt for investorer, for det passer ikke med modellene deres. Det nærmeste vi i Norge har kommet "business to customer" er FunCom og Opera.

Men Teigen mener de har det som skal til for å lykkes.

- Vi er nordmenn som prøver å få til Silicon Valley. Det er ingen grunn til at vi ikke skal klare det i Norge også.

Flere saker på E24

På forsiden nå