Slik får du gratis nettsider

Nettsider er nesten viktigere enn telefonkatalogen for at andre skal få vite om din bedrift eller forening. Det kan løses gratis og pent.
<p><b>Bruker gratisnettsider:</b> Designeren Morten Stensland Løwe fra Lom bruker gratisnettsiden Tumblr til å presentere sin bedrift.</p>

Bruker gratisnettsider: Designeren Morten Stensland Løwe fra Lom bruker gratisnettsiden Tumblr til å presentere sin bedrift.

Bli fanget av søk! Det er fortsatt en rekke bedrifter som ikke har egne nettsider. Man tenker kanskje at «det er ikke så farlig», men det er det.

For fler og fler bruker Google til å søke etter bedrifter når de trenger hjelp. Derfor er det viktig med egne nettsider for å bli fanget opp av Google. Dessuten gir det deg en kjapp måte å fortelle om bedriften, vise tidligere arbeider, kontakter etc.

Anbefalingene passer selvfølgelig også for deg som vil ha en nettside privat!

Enkelt og billig. Noen ganger slipper man å bruke mye penger på dyre løsninger (eller dyre konsulenter). Det går an å bruke standard nettsidegeneratorer som Wordpress eller Tumblr for å lage enkel «visittkort» på nettet.

Her presenterer vi verktøy som egentlig laget for å blogge, men det fungerer greit for firmanettsider også. Sidene vi presenterer her er gratis (eller nesten gratis).

Alt redigeres gjennom nettleseren din, og dataene lagres på leverandørenes servere. Dermed slipper du å oppdatere for eksempel når det kommer sikkerhetsoppdateringer. Er du litt datanevenyttig, er mye satt opp i løpet av en kveld.

Enkelt og greit. Designer Morten Løwe på Lom driver designfirmaet Løwehjerte. Han har valgt Tumblr som leverandør til firmasidene lowehjerte.no. (Se mer om de ulike leverandørene lenger ned i saken.)

Morten Stensland Løwe
Morten Stensland Løwe

– Jeg valgte Tumblr fordi det var enkelt oppsett og enkelt i bruk. Da  jeg satte opp siden for noen år siden jeg Tumblr som mer spennende og funksjonelt enn konkurrenten Posterous.

Presentasjon. Morten bruker sidene til å presentere jobber han har gjort for ulike kunder.

– Hovedformålet med siden var å vise prosjekter jeg har jobbet med og på den måten gi potensielle nye kunder et inntrykk av hva jeg kan levere, sier Morten.

– Selve oppsettet med valg av designmal og publisering tok vel omtrent en dag og så tar det omtrent en time å legge ut noe poster. Intensjonen var også å oppdatere siden jevnlig med nye arbeider, men det har ikke vært spesielt høyt prioritert, forteller han. 

Etter noen år med gratissidene kommer Morten i høst til å bytte til sider han driver selv. Da blir antagelig den nedlastbare varianten av Wordpress han velger:

– Jeg bytter for å ha litt større frihet til selv å påvirke designet på siden, for å lære meg verktøyet og for å ha enda større kontroll på innhold og utforming, sier han.


Du må bli funnet av Google!

Du må være der kundene er, og derfor er nettsider veldig viktig, sier høyskolelektor Cecilie Staude.

<p><b>Ønsker kontakt:</b> Høyskolelektor Cecilie Staude ved BI peker på at kjøpere ofte ønsker kontakt. Det gjør nettsider viktig, men også egne Facebooksider for eksempel.</p>

Ønsker kontakt: Høyskolelektor Cecilie Staude ved BI peker på at kjøpere ofte ønsker kontakt. Det gjør nettsider viktig, men også egne Facebooksider for eksempel.

– Når nettet blir stedet der stadig flere av oss innhenter informasjon om produkter og tjenester, så nytter det ikke å være fraværende, formaner Cecilie Staude. 

Hun peker på at kundene nå bruker nettet og Google, og heller lar telefonkatalogen ligge.

– Skal du være med i kampen om kundene må du være der kundene er og ønsker å treffe deg, ikke tviholde på en fåfengt tro om at kundene oppsøker deg. Dette betyr at virksomheter som ikke er tilstede med websider eller andre profiler på nett, og dermed får null treff når de blir googlet, i økende grad vil få et problem, sier Cecilie Staude.

Staude peker også på at neste skritt etter nettsider er å gå videre til for eksempel Facebook:

– En tradisjonell hjemmeside i seg selv er egentlig ikke nok ikke, bedrifter og organisasjoner må leve i pakt med tiden. Å senke terskelen for å komme i kontakt blir viktigere, og allerede har sosiale medier som Facebook, blogger og andre nettsamfunn blitt den viktigste arenaen for kommunikasjon med kunder, brukere, politikere osv, mener Staude.

Dette bør sidene i det minste inneholde

  • Firmanavnet (gjør at det er lett å bli funnet av søkemotorer)
  • Adresse, gjerne med kart
  • Eventuelle åpningstider
  • Telefonnummer
  • Epost
  • Andre kontaktdata som kontaktpersoner etc
  • Noe om hva dere gjør
  • Korte saker om prosjekter dere har gjort - helst med bilder


Les også:Slik lykkes du på Facebook


Disse bør du ta en titt på:

Wordpress.com: Wordpress har blitt en av verdens mest populære «semiproffe» nettstedsløsninger. Finnes i en gratis versjon for enkle sider. Sidene til konsulent Astrid Valen-Utvik som vi har presentert i Dine Penger tidligere er laget i Wordpress: Valen-utvik.no. Kan oppdateres fra Wordpress sin gode mobilapp.

<p>Konsulentfirmaet <a href="http://www.valen-utvik.no" target="_blank"><b>Valen-Utvik</b></a> har nettsider på Wordpress</p>

Konsulentfirmaet Valen-Utvik har nettsider på Wordpress


Tumblr.com: En enkel bloggmotor egentlig laget for små strøtanker. Men Tumblr har mange fine maler, og med god bruk av tagger kan firmasider bli veldig fine. Designfirmaet lowehjerte.no er et godt eksempel. Kan oppdateres fra mobilapp.

Oppdatert mai 2013: Tumblr er nå kjøpt av nettselskapet Yahoo. De sier at driften skal gå videre som vanlig.

<p><b><a href="http://www.lowehjerte.no" target="_blank">Løwehjerte</a></b> - designfirmaet til Morten Stensland Løwe er på Tumblr.</p>

Løwehjerte - designfirmaet til Morten Stensland Løwe er på Tumblr.


Blogger.com: Googles blogg­motor brukes av mange innenfor interiørbransjen. Kan lettere integreres med Googles andre produkter enn for eksempel Wordpress. (Tjenesten omtales også som blogspot.com.)

<p><b><a href="http://quiltegaarden.blogspot.no">Quiltegården</a></b> i Trondheim har nettsider på Googles Blogger-tjeneste.<br/></p>

Quiltegården i Trondheim har nettsider på Googles Blogger-tjeneste.


Andre:

Squarespace: Betalingstjeneste med veldig mange ulike designmaler og muligheter.

Oppdatert: Da artikkelen ble skrevet nevnte vi også Posterous. Denne tjenesten har senere blitt kjøpt av Twitter og lagt ned. Dette er selvfølgelig en av risikoene man løper.

Les også:Slik får du mest ut av «nye» Facebook



Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå