Millioner nye brukere flokker til dette sosiale mediet

Appen ble lansert i 2015, og i år har antallet brukere skutt fart. Men bakgrunnen til milliardær-gründeren kan gjøre oppturen kortvarig.


<p><b>UTEN REKLAME:</b> Tjenesten er gratis for nye brukere i dag, men selskapet forteller at planen er å ta betalt fra brukerne.</p>

UTEN REKLAME: Tjenesten er gratis for nye brukere i dag, men selskapet forteller at planen er å ta betalt fra brukerne.

I slutten av februar spratt det plutselig opp en ny app i topplistene for nedlastinger i kategorien sosiale medier.

Vero er tre år gammel, og hadde i midten av februar 150.000 nedlastinger, og 2. mars noterte de nesten 3 millioner nedlastinger, ifølge The Verge.

Selskapet skriver på Twitter den 4. mars at de har 3,5 millioner nye brukere.

 <p>MANNEN BAK: Her er Ayman Hariri under et valg i Beirut i 2005. </p>

MANNEN BAK: Her er Ayman Hariri under et valg i Beirut i 2005. 

Milliardær-gründer

Bak appen står den 39 år gamle milliardæren Ayman Hariri, som fremdeles er administrerende direktør i selskapet.

Hariri er sønn av Libanons tidligere statsminister Rafic Hariri, og halvbroren til Libanons nåværende statsminister. Gründerens formue kom som arv da hans far ble drept i 2005.

Ifølge Forbes har hadde han i februar 2018 en formue på 1,33 milliarder dollar.

Etter at tjenestens popularitet har økt, har også søkelyset mot Hariri blitt skarpere. Det er blant annet stilt spørsmål ved hans rolle som visestyreleder og administrerende direktør i Saudi Oger, ett av de største byggeselskapene i Saudi-Arabia.

Familieselskapet

Mellom 2014 og 2015 stupte selskapet i verdi, og kunne ikke betale ut lønn til ansatte, som i stor grad var fremmedarbeidere. Dette førte til at mange av de ansatte ble hjemløse, og ikke kom seg til hjemlandet.

For ifølge landets regler må fremmedarbeiderne ha tillatelse fra arbeidsgiveren for å forlate landet, skriver Reuters.

I 2017 ble selskapet lagt ned, ifølge Bloomberg. Da ble det også en løsning for arbeiderne som ikke hadde kommet seg hjem.

Men det er uklart når Hariri sluttet som leder for selskapet. Vero har gitt Mashable dokumenter som beviser at han sluttet i 2013, men Gizmodo har funnet en pressemelding fra Vero datert 17. februar 2016, som beskriver Hariri som viseadministrerende direktør og visestyreleder i Saudi Oger.

Motkampanje

Selskapet selv forklarer populariteten på grunn av medlemmer av subkulturen cosplay, som begynte å oppfordre sine nettverk til å flytte seg fra Facebook og Instagram og over til Vero.

Men på grunn av kritikken mot gründeren har det begynt en motkampanje, og oppturen kan være over, før den har tatt av.

Den økte mengden brukere har også ført til store problemer for tjenesten, som selskapet de siste ukene har jobbet for å løse gjennom flere oppdateringer.

Det som skille Vero fra Instagram, er at du kan dele lenker, musikk, serier eller filmer, bøker eller steder. Og den har ingen algoritme som prioriterer hvilke venner du ser, men den viser alt kronologisk.

Reklamefritt

Populariteten til det sosiale mediet kan også komme av at selskapet lover ikke å lagre informasjon om deg, og vil holde det reklamefritt.

Nå er appen gratis, men selskapet sier at de planlegger å ta penger for medlemskap etter hvert.

Hariri har fortalt CNN at ideen til tjenesten kom etter han oppdaget at hans venner oppførte seg annerledes på Facebook enn i den virkelige verden.

– I den virkelige verden har vi ikke et publikum. Vi behandler menneskene i livene våre forskjellig. Det ekte, mest fantastiske sosiale nettverket som vins, er det som er mellom mennesker i den virkelige verden, forklarer Hariri for CNN. Det er dette nettverket han ønsker at tjenesten skal gjenskape.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå