Plateselskap gikk med på et eksperiment i 2008: Nå har Spotify 175 millioner aktive brukere

Ti år etter Spotify først ble lansert skal musikkstrømmetjenesten børsnoteres.


<p><b>2011:</b> Slik så den amerikanske hjemmesiden til Spotify ut da de lanserte sine tjenester i USA.</p>

2011: Slik så den amerikanske hjemmesiden til Spotify ut da de lanserte sine tjenester i USA.

Inntekten til platebransjen var på topp i 1999, med 27 milliarder dollar globalt. I 2008 hadde de globale inntektene falt til 14 milliarder dollar, ifølge Bloomberg.

Skylden for fallet fikk blant annet veksten i ulovlig nedlasting av musikk. Samme år valgte fire av de største plateselskapene å gå med på et eksperiment.

Universal, EMI Music, Sony og Warner ga et svensk oppstartsselskap tilgang til katalogene sine. Det var Spotify, som ble ledet av en 25 år gammel Daniel Ek.

– Dette kan ikke være sant. Det kan ikke være så bra, sier Universal Music Sverige-sjef Per Sundin om førsteinntrykket av tjenesten, til Bloomberg.

Tirsdag skal Spotify direktenoteres på børsen i New York. Det betyr at det ikke utstedes nye aksjer i forbindelse med børsnoteringen, slik at ingen vet hva prisen på aksjen blir før handelen åpner. 

Erfarne gründere

Selskapet hadde da allerede eksistert en stund. Spotify ble grunnlagt i Sverige i 2006, av Daniel Ek, som var finansdirektør i oppstartsselskapet Stardoll, og Martin Lorentzon, som hadde gründererfaring fra nettselskapet TradeDoubler.

Tjenesten ble lansert i 2008, og i 2011 ble markedet for første gang utvidet til et land utenfor Europa–USA.

Selv om selskapet fikk en god dytt av platebransjen da de begynte, har ikke forholdet vært problemfritt.

Strømmetjenesten betaler artister, men har blitt kritisert av superstjerner som Taylor Swift og Radiohead-frontfigur Thom Yorke for å ikke kompensere godt nok.

Artist-krangel

Taylor Swift fjernet musikken sin fra Spotify i 2014, men etter tre år, i 2017, var den tilbake.

Det var i fjor ryktene om en nærstående børsnotering for den svenske strømmegiganten skjøt fart. I takt med stadig nye avtaler med plateselskap om rettigheter og betaling, fortalte kilder flere medier at Spotify var stadig nærmere børs.

Strømmetjenesten er kjent for sin «freemium»-modell, der brukere kan velge om de vil høre på musikk gratis, mot at de blir utsatt for annonsering. Om man betaler for tjenesten, får man blant annet slippe annonser, bedre lydkvalitet og høre på musikken selv om du ikke er knyttet til nettet.

Ett av punktene i avtalene med plateselskapene skal være at artister kan reservere seg mot å være en del av gratistilbudet til Spotify.

 <p><b>ANSIKTET UTAD:</b> Gründer Daniel Ek er fremdeles administrerende direktør i selskapet. Her er han under Facebooks utviklerkonferanse i California i 2011.</p>

ANSIKTET UTAD: Gründer Daniel Ek er fremdeles administrerende direktør i selskapet. Her er han under Facebooks utviklerkonferanse i California i 2011.

Sliter med lønnsomhet

På tross av stadig flere brukere, sliter selskapet med lønnsomheten.

Spotify tapte over 11 milliarder i 2017, selv om inntektene var på 40 milliarder kroner. Men inntekten per bruker sank for andre år på rad.

De har også varslet et tap på mellom 470 og 765 millioner kroner i første kvartal 2018. For året regner de med at tapet kan bli på opptil 2,2 milliarder kroner, selv om de også venter en vekst i antall brukere.

Selskapets finansdirektør Barry McCarthy forklarte tidligere denne måneden at det langsiktige målet er fortsatt vekst foran lønnsomhet, og han ga ikke noe svar på når de venter at selskapet vil være lønnsomt.

Når selskapet noteres på New York Stock Exchange den 3. april har gründer Daniel Ek varslet at han ikke vil være til stede, og selskapet skal ikke utstede nye aksjer.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå