Svensk «Instagram» vil bli Europas største

En ny svensk mobilapp for å selge og kjøpe ting på nettet har som mål å bli størst i Europa.

<p><b>INSTA-KOPI:</b> Med populære Instagram som mal, har svenske gründere skapt e-markedsplassen Osom, som de tror kan bli Europas største av sitt slag.</p>

INSTA-KOPI: Med populære Instagram som mal, har svenske gründere skapt e-markedsplassen Osom, som de tror kan bli Europas største av sitt slag.

Den nyutviklede appen Osom er tydelig inspirert av Instagram, og kan ved første øyekast se ut som en rip off av det populære sosiale mediet.

Det er mulighet for å legge ut store kvadratiske bilder, og under er det felt for å trykke «liker» eller skrive en kort kommentar om det du legger ut.

Forskjellen er at Osom også har en knapp for kjøp og salg.

Det er nemlig elektronisk markedsplass Osom skal være, skriver den svenske storavisen Svenska Dagbladet.

For «snygga» saker

Tanken er at hvem som helst skal kunne legge ut bilde av det de ønsker å selge - det være seg en sykkel, et møbel eller noe annet - og så laste det opp via appen.

På nettet kan andre så se annonsen, og legge inn bud.

(Saken fortsetter under bildet)

<p><b>BASERT PÅ INSTA:</b> Den nye svenske appen kan på mange måter beskrives som en blanding av Instagram og tradisjonelle nettmarkedsplasser.<br/></p>

BASERT PÅ INSTA: Den nye svenske appen kan på mange måter beskrives som en blanding av Instagram og tradisjonelle nettmarkedsplasser.

Å annonsere skal ikke koste noe, forklarer gründer og administrerende direktør Anton Johansson.

- Dette er en sosial og mobil markedsplass for «snygga» saker, uttaler han.

- Målet er å bli markedsledende i Europa innen segmentet.

- Ingen nettbutikk

- Ingen har lyktes med å lage en bra shopping- og kjøpeopplevelse på mobilen. Vårt utgangspunkt var å lage en applikasjon for handel i et sosialt grensesnitt. Den beste sosiale opplevelsen på mobilen mener vi er Instagram, de har fått til interaksjon mellom brukerne på et sykt bra vis. Det går kanskje ikke å lage en tradisjonell nettbutikk med denne basisen, men det går å lage en markedsplass, uttaler Johansson.

Appen slippes først på Apples Ios-telefoner, og i starten skal Osom fokusere på mote, brukt- og vintageklær og lignende.

Dette er populært på Instagram, og det eksisterende sosiale nettverket har den dag i dag en del handel mellom brukere for denne typen varer, selv om Instagram ikke er laget for å kjøpe og selge.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå