Slik vil Mark Zuckerberg gjøre VR sosialt

Til tross for en halvkronglete start fortsetter Facebook og datterskapet Oculus kampen for å vinne virtual reality-kappløpet.


<p><b>SNIKTITT:</b> Facebook-sjef Mark Zuckerberg ga et innblikk i hvordan «Oculus Rooms» kan komme til å fungere i fremtiden under selskapets utviklermesse i San Jose i California torsdag.</p>

SNIKTITT: Facebook-sjef Mark Zuckerberg ga et innblikk i hvordan «Oculus Rooms» kan komme til å fungere i fremtiden under selskapets utviklermesse i San Jose i California torsdag.

Da Facebook-sjefen inntok podiet under utviklerkonferansen for VR-brillene Oculus Rift i California torsdag hadde han med seg en fremtidsvisjon.

– Sosial interaksjon er ikke hovedfokuset for denne plattformen ennå, men det betyr ikke at vi bør bygge programvare og opplevelser som følger måten vi tenker og bearbeider verden på, sa Zuckerberg.

Utstyrt med VR-briller og datterselskapets nyvinning – håndkontrollene Oculus Touch – demonstrerte Zuckerberg hvordan han mener vi i fremtiden skal kunne kommunisere og sosialisere gjennom virtuelle avatarer.

– Så fort du er der inne kan man gjøre hva som helst sammen – reise til mars, spille, sloss med sverd, se filmer eller teleportere hjem for å besøke familien. Du har et miljø hvor du kan oppleve hva som helst, skriver Zuckerberg om en video han har publisert av demonstrasjonen.

Les også: Facebook-gründerens fem eventyrlige fremtidsversjoner

Facebook-sjefen innrømmet at «The Rift» har hatt en treg start, men Zuckerberg har ingen planer om å minske satsingen på selskapet han kjøpte for to milliarder dollar for to og et halvt år siden.

– Når de personlige interaksjonene migrerer fra sosiale medier til sosial VR, må plattformen være klar for det.

Jobber med trådløs versjon

I Facebooks VR-verden skal de virtuelle dobbeltgjengerne ha realistiske øyne som blunker og munner som imiterer snakking. De skal også kunne gjenspeile ulike emosjoner hos brukeren. «Våre avatarer kan uttrykke følelser som 'smil', 'forvirret', 'skeptisk' eller 'lytter'», skriver selskapet i et blogginnlegg. Opp til åtte personer av gangen skal kunne se på TV, lyttet til musikk eller spille sjakk sammen i såkalte Oculus Rooms.

Torsdag avslørte Zuckerberg at Oculus nå jobber med å utvikle en trådløs VR-brille som ikke vil trenge tilkobling til hverken PC eller mobil. Tankene er at brillene skal ha et innbygget kamera slik at brukerens posisjon skal kunne leses av uten eksterne kameraer eller sensorer. En av utfordringene som gjenstår før prototypen er klar er imidlertid å finne ut hvordan brillene skal kunne brukes uten å gå tom for strøm nærmest med en gang.

 <p>FREMTIDEN? Gjennom virtuelle tegneserie-avatarer mener Mark Zuckerberg at vi skal kunne «henge med venner» uten at vi er på samme sted.</p>

FREMTIDEN? Gjennom virtuelle tegneserie-avatarer mener Mark Zuckerberg at vi skal kunne «henge med venner» uten at vi er på samme sted.

Hard konkurranse

Siden lanseringen av Oculus Rift for seks måneder siden, har Oculus hatt utfordringer med å leve opp til forventningene.

– Folkene giret seg veldig opp på VR i lang tid. Mot de enorme forventningene var det uunngåelig at noen ble skuffet, sier, Edward McNeill, tidligere spillutvikler i Oculus til Wall Street Journal.

Leveransene av produktet ble dessuten forsinket og salget har vært lavere enn ventet. Publisiteten rundt Oculus-grunnlegger Palmers Luckeys  finansiering av nett-trolling til støtte for presidentkandidat Donald Trump har heller ikke bidratt til å sette selskapet i et bedre lys.

Les også: Disse fem teknologitrendene kommer i 2016

Likevel fortsetter kampen for å hevde seg innenfor virtual reality, som er en av de aller heteste konseptene inne teknologi.

I januar publiserte Goldman Sachs et notat der de spår at VR vil være større enn TV i 2025. Storbanken tror den nye teknologien vil komme til å tjene flere milliarder dollar mer enn TV-industrien gjør i dag.

Konkurransen er derfor knallhard mellom de største selskapene. Både Samsung, Sony og Google har kastet seg på drømmen om å kunne «oppleve» cyberspace. HTC Vive og SteamVR har allerede lanserte egen versjoner av virtuelle rom tidligere i år.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå