– Det er ingen grunn til å grave opp hagen hvis opplevelsen blir den samme

Netthastighet tusen ganger raskere enn for bare ti år siden er på vei. Telenor-eide Canal Digital går inn i hastighetskrigen i kabelnettet  med et tilbud de tror de færreste vil slå til på. Ennå.

Thomas André Larsen, teknisk sjef for bredbånd i Canal Digital (Kabel-TV), et selskap i Telenor Norge.
Thomas André Larsen, teknisk sjef for bredbånd i Canal Digital (Kabel-TV), et selskap i Telenor Norge.

I forrige uke lanserte Canal Digitals kabel-TV-avdeling et nytt bredbåndstilbud i det stille.

Nå kan to av tre av de drøyt 500.000 kundene få en fart på betydelige 500 megabit per sekund. Dette er en hastighet som er nær tusen ganger raskere enn det som var vanlig for rundt ti år siden.

På fiber får man allerede slike hastigheter, og på kabel kommer man nå etter (les om konkurrentene lenger ned).

Canal Digital-sjef Gisle Pedersen forteller at alle kundene skal  få tilbudet i løpet av neste sommer.

Pedersen er imidlertid klar på at dette tilbudet ikke blir noen bestselger per i dag, men at det viser hva man får til og baner vei for av fremtidens ønsker.

– Dette blir nok ingen kioskvelter nå, men noen kunder vil ha det, og vi viser at vi klarer å levere dette nå, sier Canal Digital-sjefen om abonnementet som vil koste 999 kroner i måneden.

Selv om det ikke er så mange som vil bla opp for en slik fart i dag, er det nok bare et spørsmål om tid før flere gjør det, mener han.

Både Canal Digital og konkurrenter E24 har snakket med sier at videotjenester med stadig høyere oppløsning (HD og 4K), samt bruk av sky-tjenester, driver publikums sult etter høyere netthastighet.

Hos Canal Digital er det fortsatt abonnementene med 25 og 50 megabit per sekund som er mest populære, men med to stykker i familien som ser HD-video på nett samtidig, er 25 megabit-linjen fort brukt opp, vedgår de.

– Folk oppgraderer stadig. Vi ser nå et betydelig antall kunder hos oss med 100 megabit, sier Pedersen.

Lar rosebuskene få stå i fred

Med den nye bredbåndshastigheten Canal Digital har lansert, slipper kundene å grave opp noe som helst i hagene sine. De bare får det, over natten.

For mens nye boligfelt i dag stort sett får fiber rett inn i veggen, velger kabelselskapene å beholde de siste meterne med de gamle coax-kabler i eksisterende hus.

 <p><b>SATSER:</b> Gisle Pedersen, sjef for Canal Digital (Kabel-TV), kniver nå med de rene fiberaktørene om hvem som kan levere raskest bredbånd hjemme.<br/></p>

SATSER: Gisle Pedersen, sjef for Canal Digital (Kabel-TV), kniver nå med de rene fiberaktørene om hvem som kan levere raskest bredbånd hjemme.

Det sparer en masse kostnader i graving i boligveier og inn i hagene til folk, samtidig som selskapene hevder opplevelsen blir like god.

– Det er ingen grunn til å grave opp hagen hvis opplevelsen blir den samme, sier Teknisk sjef for bredbånd i Canal Digital, Thomas André Larsen.

Canal Digitals tekniske sjef, mener selskapet fint kan levere like gode opplevelser som på en ren fiberløsning:

– Det er ikke kablene som setter begrensningen, men teknologien vi bruker på hver side.

Canal Digital bruker altså den samme kabelen du for ti år siden kanskje fikk 0,5 megabit gjennom til å i dag kunne levere en hastighet som er 1.000 ganger høyere. Dette får de til gjennom å ta i bruk to hovedgrep:

  • Det ene er at man stadig tar i bruk teknologi som tyner stadig mer ut av den klassiske coax-kabelen som ligger i bakken inn til boligen din.
  • Den andre er at man oppgraderer det sentrale nettet utenfor huset ditt. Det skjer gjennom at man strekker fiberkabler nærmere og nærmere kundene, og etablerer såkalte noder (de lokale sentralene som står i hvert nabolag eller hver vei) nærmere og nærmere kundene.

Før Canal Digital begynte denne segmenteringen (som det kalles på fagspråket) var rundt 1.200 kunder koblet på hver node. Nå er tallet nede i maksimalt 300 kunder per node, og enkelte steder går man helt ned i 150 eller 64 kunder. Dermed blir det færre og færre kunder som skal dele på kapasiteten på coax-kabelen det siste stykket.

Selv om man får bredbåndet sitt via kabelnettet, har utskiftningen til fiber gjort at distansen mellom Canal Digital og kundene i dag består av 93 prosent fiber i snitt. Den siste distansen på syv prosent er coax.

– Den teknologien vi har nå holder godt tritt med det kapasitetsbehovet vi ser for det neste tiåret, sier Pedersen.

Han referer til planen han og kollegaene har laget for perioden 2013-2023, der kapasiteten til Canal Digital skal bli 100 ganger større.

Get tester

Hos konkurrentene til Canal Digital ligger man heller ikke på latsiden.

Erkerivalen Get må likevel se seg slått på farten inntil videre, for der er største abonnement på 200 megabit.

Selskapet, som nylig ble kjøpt av danske TDC, har passert 500.000 kunder – og har de siste årene vokst kraftig i Norge. Get og Canal Digital ligger stort sett svært likt i pris i forhold til hverandre.

– Blir dere litt forbikjørt nå?

– Overhodet ikke. Vi har i lang tid bygget ut nettet vårt for å tåle 500 megabit, og langt høyere hastigheter enn det. Jeg kan love at vi skal ligge i forkant av utviklingen etter hvert som kunder etter spør stadig nye produkter og tjenester, slik vi alltid har gjort, sier direktør for samfunnskontakt, Øyvind Husby, til E24.

Husby forteller at de allerede har et stort antall kunder som har testet ut 500 megabitlinjer , og han sier at tilbakemeldingene har vært svært positive.

Nettet til Get er også klart for å levere 500 megabit til kundene, og ifølge Husby vil de komme med tilbudet når kundene etterspør det.

– Vi opplever en stadig økt interesse for mer fart, og det er klart 500 megabit kommer. Nettet vårt er klart.

Lanserer 1.000 neste år

Hos Altibox, som kun driver med fiber, skal man nå gå enda lenger enn Canal Digital.

Selskapet har allerede solgt 500 megabit-abonnementer en stund, men neste år skal alle selskapets snaue 400.000 kunder få tilbud om fiberbredbånd på hele 1.000 megabit.

I år er det rundt en fjerdedel av kundene deres om kan få denne farten.

Torild Nag, konserndirektør for tele i Lyse-konsernet, som eier Altibox, annonserte planen fort kort tid siden. Hun sier at det er kundenes enorme vekst i databruken, på hele 250 prosent per kunde de siste tå årene, som driver utviklingen.

– Vi gjør dette for å være i forkant av utviklingen og dermed være godt rigget for ytterligere trafikkvekst, sier Nag og legger til:

– I dag er standardfarten hos kundene våre 40/40 megabit per sekund. Det er fortsatt noen år til at 1.000/1.000 blir standard, men med trafikkveksten vi nå ser kan en slik fremtid komme før vi aner det, sier Lyse-direktøren.

– Den største utfordringen de neste årene er uansett å tilby fiber til alle, og dermed sørge for at Norge henger med i utviklingen av digital infrastruktur.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå