Sikret 900-frekvenser for 9,6 milliarder

Telenor-selskapet dtac sikret seg i helgen viktige dekningsfrekvenser i 900-båndet i Thailand. Selv om selskapet var den eneste deltageren i frekvensauksjonen måtte de likevel bla opp et stort milliardbeløp.

Telenor-selskapet dtac i Thailand markerer at selskapet sikret seg frekvenser i 900-båndet i frekvensauksjonen 28. oktober 2018
Telenor-selskapet dtac i Thailand markerer at selskapet sikret seg frekvenser i 900-båndet i frekvensauksjonen 28. oktober 2018

Thailands nasjonale kommunikasjonsmyndighet, NBTC, har nå avholdt den noe forsinkede frekvensauksjonen i 900-båndet, som egentlig skulle vært avholdt noe tidligere i høst.

Telenor-selskapet dtac var eneste deltager og sikret seg to blokker på fem megahertz i 900-båndet med gyldighet til 2033.

Prislappen endte på 38 milliarder bhat, tilsvarende 9,6 milliarder kroner. Dette er prisen som tidligere har vært indikert.

Resultatet av auksjonen bekreftes av dtac i en melding søndag kveld norsk tid. Det er bare gått et par måneder siden dtac bladde opp 3,2 milliarder for lisenser i 1.800-båndet i Thailand.

– Dette er en betydelig milepæl for dtac (...) Dette lavfrekvens-spektrumet er essensielt for dtacs nettverk og våre internettjenester, ikke bare for dtac-kunder i byene, men også for kundene våre rundt i distriktene, sier dtac-sjef Alexandra Reich, om søndagens auksjon.

Ifølge Bangkok Post skal dtac betale for frekvensene i fire omganger. Det første er på 4,02 milliarder bhat innen 90 dager fra 31. oktober. Deretter skal to avdrag til på 2,01 milliarder bhat hver betales i 2019 og 2020 før det resterende beløpet på 30 milliarder bhat skal betales i 2021.

Viktig for dekningen

Telenor eier 42,6 prosent av dtac som de siste årene har gått fra å være den andre til å være den tredje største operatøren i Thailand, etter flere år med kundefall.

Telenor og dtac har stått overfor et stort dilemma i Thailand fordi frekvensprisene på den ene siden har vært svært høye, samtidig som dtac på den andre siden også har trengt tilgang til lave frekvenser. Disse er viktige for å kunne gi god dekning fra hver basestasjon.

I år så det lenge ut til at dtacs lisens i 850-båndet bare ville gå ut, slik at selskapet måtte basere seg på frekvensene i de høyere båndene, noe som ville kreve store investeringer i langt flere basestasjoner.

I auksjonen søndag har myndighetene også gjort det klart at det vil bli en toårig overgangsfase for 850-frekvensen. Det betyr at kundene dtac har på 850-nettet ikke vil miste tjenesten sin, og selskapet har nå tid på seg til å oppgradere kundene og nettet fra 850 til 900.

 <p> Konsernsjef i Telenor, Sigve Brekke, mener selskapet har spart store penger på å tørre å stå over et par frekvensauksjoner i Thailand, noe som har bidratt til at myndighetene har dempet prisnivået. Arkivbilde.</p>

 Konsernsjef i Telenor, Sigve Brekke, mener selskapet har spart store penger på å tørre å stå over et par frekvensauksjoner i Thailand, noe som har bidratt til at myndighetene har dempet prisnivået. Arkivbilde.

– Vi har spart mye penger

Telenor har spilt et høyt spill ved å avstå fra å delta i frekvensauksjoner fordi de mener prisene har vært for høye.

Under Telenors kvartalspresentasjon i forrige uke påpekte konsernsjef Sigve Brekke overfor E24 at prisen på helgens auksjon lå på rundt halvparten av hva nivået har vært i tidligere frekvensauksjoner.

– Vi har spart mye penger, sa Brekke, og forklarte at de ga seg i budrunden i 2015 og takket nei til å delta i frekvensauksjonen i juli i år.

Selskapet valgte å delta i auksjonen i 1.800-båndet som ble avholdt i august. Der var interessen fra bransjen laber, og myndighetene indikerte at de ville lempe på prisene og vilkårene. Selskapet har fra før også i lisenser i 2.100-båndet og leier tilgang i 2.300-båndet.

– Hvordan skal dere ta igjen markedsandeler og vokse i Thailand igjen, satser dere på et spesielt segment?

– Vi er fornøyd med utviklingen vi ser i spektrumprisene, selv om vi hele tiden har vært klar over at valgene vi tok har hatt en kostnad. Nå sitter vi med en god frekvensportefølje med høye og lave frekvenser, og det er ingen grunn til at vi skal tape markedsandeler lenger, sa Brekke og la til:

– Vi ser at vi kan vokse innen abonnementskunder. Thailand begynner å ligne et europeisk mer og mer der man er opptatt av datapakker. Databruken er faktisk høyere enn i Norge fordi de gjør alt på mobilen, og vi ser at det er betalingsvillighet.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå