Etter 22 år er det slutt: Nå skal Netcom bli til Telia

Fusjonen mellom Telia og Telenor gikk i vasken, men nå skal Telia-navnet pryde norske mobilskjermer likevel. Etter mer enn 22 år forsvinner nemlig Netcom-navnet fra det norske mobilmarkedet.


<p><b>NYTT NAVN, NYE TIDER:</b> Telia Norge-sjef Abraham Foss har besluttet å droppe Netcom-navnet til fordel for Telia.</p>

NYTT NAVN, NYE TIDER: Telia Norge-sjef Abraham Foss har besluttet å droppe Netcom-navnet til fordel for Telia.

1. mars vil butikklokaler, nettsider og skjermene til en drøy million norske mobilkunder skifte navn og logo.

Da vil nemlig Netcom-navnet forsvinne og bli erstattet med Telia. På mobilskjermen til kundene vil det stå «Telia N», slik at man kan oppdage hvis telefonen hopper over til det svenske Telia-nettet hvis man er i grensenære strøk.

De ansatte ble informert på allmøter fredag morgen.

Med navnebyttet er også en æra over i norsk mobilhistorie. Selv om selskapet lever videre, vil Netcom-navnet, som har representert den virkelig utfordreren til Telenor, forsvinne etter å ha vært brukt siden åpningen av Netcoms mobilnett i september 1993 (se en oversikt over Netcoms historie i bunnen av saken).

 <p><b>HUSKER DU DENNE?</b> Netcom-logoen med to snakkende hodene preget butikklokaler, nettsider og norske tv-skjermer i en årrekke. I 2011 ble logoen erstattet at TeliaSoneras lilla konsernlogo, mens navnet ble beholdt.</p>

HUSKER DU DENNE? Netcom-logoen med to snakkende hodene preget butikklokaler, nettsider og norske tv-skjermer i en årrekke. I 2011 ble logoen erstattet at TeliaSoneras lilla konsernlogo, mens navnet ble beholdt.

– Vi har en historie vi er stolte av, med å utfordre monopolet. Vi skal ikke forkaste den historien, men bygge videre på den, sier Abraham Foss, administrerende direktør i det som nå skal hete Telia Norge, til E24.

I forbindelse med at Netcom-navnet forsvinner, døper selskapet seg selv om og dropper Sonera-navnet i Norge.

– Vi ser en verden der vi, kundene og partnerne våre er i en så stor endring på tvers av landegrenser og teknologimuligheter at vi ser behovet for å bygge et helt nytt selskap. Startpunktet for denne prosessen har ikke vært å bytte navn for navnets skyld, sier Foss videre.

 <p><b>NYTT UTSEENDE:</b> Slik blir gamle Netcom seende ut utad nå.</p>

NYTT UTSEENDE: Slik blir gamle Netcom seende ut utad nå.

Ingen tvang

Telia-navnet har en lang historie i Norge, men det er først nå det brukes som et merkenavn i mobilmarkedet. På slutten av 90-tallet satte tidligere Telenor-sjef Tormod Hermansen og daværende Telia-sjef Lars Berg i gang prosessen med å slå sammen de to gigantene. Fusjonsprosessen for å skape «TeliaNor» gikk imidlertid i vasken, i det som endte i en politisk skandale for Bondevik I-regjeringen.

Ironisk nok var Telia Norge-sjef Abraham Foss med i fusjonsprosessen som havarerte i 1999. Da jobbet han som en del av internett-teamet i fusjonen på Telenors side. 1. juni i fjor tok han over sjefsstolen i TeliaSonera her i Norge, etter å ha jobbet en periode for teleoperatøren Maxis i Malaysia.

Telia ga imidlertid aldri opp drømmen om Norge, og i 2000 kjøpte selskapet Netcom. Kort tid etter fusjonerte Telia med finske Sonera.

Drøyt 15 år senere, før jul i fjor, tok Abraham Foss beslutningen som innfører Telia-navnet, men denne gang som konkurrent til sin gamle arbeidsgiver.

– Hadde dere egentlig noe annet valg enn å velge Telia-navnet?

– Ja, vi kunne valgt annerledes. Men dette har vært en del av den reisen vi har hatt etter Tele2-kjøpet, for å finne ut hvordan vi skal posisjonere oss og hvilket selskapet vi vil være, sier Foss.

Les også: Utenlandsk operatør slo ut Telenor-nettet: Det skremmer norske myndigheter

Hele TeliaSonera-konsernet er i endring om dagen. Etter at Johan Dennelind kom inn i kjølvannet av korrupsjonsskandalen i Usbekistan, valgte han nemlig å skrote hele satsingen i Eurasia som forgjengerne hadde satt i gang. Nå er selskapet i ferd med å selge seg ut av Usbekistan og andre land i regionen, og rette oppmerksomheten mot kjernevirksomheten i Europa.

Det har blant annet ført til at Norge nå er nummer to på listen av mobilland etter Sverige i Telias nye strategi.

Akkurat hva navnebyttet skal koste, vil ikke de norske Telia-toppene ut med, men det er snakk om et større millionbeløp.

Karl Fredrik Lund, som er sjef for Netcom privat, og blir sjef for merkevaren Telia privat i Norge, forklarer at navnebyttet krever langt mer enn bare å oppdatere nettsiden og butikklokalene:

– Det er utallige systemer som må justeres, fra fakturasystemer, til de som sender ut sms og de som bestemmer hva som står på mobilskjermen din. Så det har vært et omfattende arbeid. Å skilte om butikkene er faktisk den enkleste delen av dette, sier Lund, og legger til:

– Dette har krevd masse ressurser, som vi jo kunne brukt på andre ting. Det sier litt om hvor viktig vi mener dette er.

Investerte like mange mobilkroner i Norge som i Sverige

Navnebyttet er resultatet av en prosess som startet i februar i fjor, da TeliaSonera fikk grønt lys av Konkurransetilsynet til å kjøpe Tele2s norske virksomhet.

Da fikk Karl Frederik Lund ansvaret for totalgjennomgangen av konsernets merkevarer i Norge, og selskapet har analysert hvem kundene er i de forskjellige selskapene de opererer med, og hva de ønsker.

Allerede da fusjonen ble klarert i fjor, var det klart at Tele2-navnet ville forsvinne fra det norske markedet, både på grunn av navnerettigheter og fordi merkevaren lå for tett på Netcom. Like før jul ble beslutningen tatt om å droppe Netcom-navnet til fordel for selve kjernenavnet i det svenske konsernet.

Telia Norge-sjef Abraham Foss peker på at hovedbegrunnelsen for navnebyttet ligger i hva slags selskap man skal bygge for fremtiden. Samtidig er det også to viktige elementer som har spilt inn, som startet med kjøpet av Tele2s norske virksomhet:

  • Selskapet har økt antallet kunder og markedsandel betraktelig etter Tele2-kjøpet (til 38 prosent av mobilmarkedet ved utgangen av første halvår i fjor, ifølge offentlig statistikk)
  • Selskapet har satset milliardbeløp på en kraftig nettverk- og dekningsutbygging som nå gjør at de kniver med Telenor om hvem som har best nett.

Med navnebyttet til Telia skal man markere at man er et annet selskap i dag enn det man var for bare ett år siden, noe ledelsen kaller en langsiktig reise mot å bli det de kaller «New Generation Telco», altså neste generasjons teleselskap.

– Vi har bygget et nett nå som er noe helt annet enn før. I fjor investerte faktisk TeliaSonera like mye i det norske mobilnettet som i det svenske, sier Abraham Foss, for å understreke poenget med at de ikke lenger stiller på annenplass bak Telenor når det gjelder mobilnettet.

– Vi har gjort hjemmeleksen vår, legger han til.

De to rivalene kniver nå om hvem som har det beste mobilnettet etter den enorme utrullingen av 4G-teknologien. Telenor sier at de «aldri skal gi fra seg dekningsposisjonen» sin og viser til at de har flest basestasjoner, mens Telia kan vise til en marginalt høyere befolkningsdekning på 4G og tester som viser at nettet til tider er raskere.

Det er ikke bare Netcom som skifter navn om dagen: «Bensin-Statoil» døpes om til «Circle K»

 <p><b>HASTIGHETSKAMP MOT TELENOR:</b> Telia-sjef Abraham Foss under demonstrasjonen av 4,5G i Oslo i desember 2015.</p>

HASTIGHETSKAMP MOT TELENOR: Telia-sjef Abraham Foss under demonstrasjonen av 4,5G i Oslo i desember 2015.

Apple og FBI i åpen strid: Vil gjøre det umulig å hacke iPhone

Nye tjenester på gang

«Fremtiden er trådløs» var slagordet Netcom brukte i markedsføringen sin i mange år, og den spådommen har mildt sagt blitt en realitet.

Navnebyttet til Telia er imidlertid bare én brikke i spillet selskapet nå spiller om det norske markedet. For å utfordre konkurrentene ytterligere, og særlig Telenor, vil det komme en rekke nye tjenester i tiden fremover, og noen skal etter det E24 erfarer lanseres om kort tid.

De norske Telia-toppene snakker om hvor fort utviklingen nå går, og hvor enormt mye som har skjedd med teknologien bare de siste par årene, med en kraftig økning i bruk av smarttelefoner og databruk på farten.

– Navnebyttet innebærer en strategisk endring der vi i mye sterkere grad skal kombinere Telias internasjonale styrke med vår nettverksposisjon og lokale kunnskap for å tilby kundeopplevelser i verdensklasse, sier Foss.

– Vi må klare å tenke større, med en sterk lokal forankring, legger han til.

I Sverige har Telia annonsert tjenesten Telia Sense, som kobler bilen opp til smarttelefonen på en helt ny måte. Om denne tjenesten kommer til Norge eller ikke, vil ikke selskapet ut med ennå, men det er liten tvil om at man fremover vil utnytte Telia-konsernets store ressurser, sammen med alle folkene man har her i Norge.

– Allerede om kort tid vil våre kunder se bevis på dette, sier Foss.

– Så dere blir ikke redusert til et salgskontor av Telia med dette skiftet?

– Vi skal ikke bare være et salgskontor fremover. Vi skal styrke satsingen på Norge og bygge opp enda mer lokalkunnskap og ekspertise for å levere enda bedre kundeopplevelser, sier Foss.

Les også: Slik vil Telenor endre måten du ringer på

Folkelig, urbant og etnisk

I den prosessen man nå har vært gjennom i Telia i Norge over de siste 12 månedene, har man også vurdert fremtiden til de andre merkenavnene.

Chess, som i årevis har vært Netcoms rimeligere alternativ, rettet spesielt mot unge, vil fortsette som i dag. Man har også bestemt seg for å beholde OneCall og MyCall, som fulgte med i Tele2-kjøpet i fjor.

Telia-navnet skal være den store kanonen som rettes mot merkevaren Telenor i den nye strategien.

– Vi skal løfte Telia som vår kvalitetsmerkevare, sier Foss.

– Det som vil være ett av de store skillene mellom det nye Telia og Telenor, er at vi skal satse enda mer på å være tilretteleggeren for det digitale livet, hva enn nå det vil bety i fremtiden, sier Karl Fredrik Lund, og referer til endringstakten i dagens teknologimarked.

For dem som er usikre på hva som egentlig ligger i de andre merkenavnene, så er dette måten Telia Norge skiller mellom de mange merkenavnene de nå tilbyr i det norske markedet:

  • OneCall: Mobiloperatøren for «folk flest». Operatøren skal kapre de mest prisbevisste kundene
  • Chess: Et rimeligere alternativ til Telia, særlig rettet mot unge og urbane kunder
  • MyCall: Selskapet som tidligere het Lebara, er rettet mot det etniske markedet. Operatøren retter seg inn mot blant annet innvandrere og fremmedarbeidere som ofte ringer eller kommuniserer med venner og bekjente i andre land, og fokuserer dermed på spesielle priser til dette segmentet.

I tiden fremover vil selskapet ikke bare bytte logoer på nett, mobilene og rundt i butikkene, men også starte en større markedsføringskampanje for å introdusere navneskiftet for folk flest.

Les også: Kampen om norske mobilkunder tiltar: TeliaSonera lover fullt investeringstrøkk i 2016

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå