Telia kutter surfegebyrer i Norden

Fem år etter at Telia lanserte lik ringepris i hele Norden, fjerner selskapet nå ekstrakostnaden for å surfe når man reiser i Norden og Baltikum.

Telia Norge-sjef Abraham Foss
Telia Norge-sjef Abraham Foss

NYDALEN (E24): Samme dag som Netcom bytter navn til Telia, annonserer selskapet også et priskutt som vil glede de som reiser rundt i Norden.

Norske Telia-kunder vil nå slippe å betale noe ekstra når de surfer med mobilen i de nordiske landene og Baltikum.

Tjenesten «Roam like home» er fra og med tirsdag inkludert for alle private eller bedriftskunder med datapakker i abonnementet sitt.

Surfing på Island og Færøyene er ikke inkludert i det nye tilbudet, og det omfatter heller ikke kundene i datterselskapene OneCall, MyCall og Chess.

Karl Fredrik Lund, leder for privatmarkedet i Telia Norge, hadde ansvaret for navnebytteprosessen fra Netcom til Telia.
Karl Fredrik Lund, leder for privatmarkedet i Telia Norge, hadde ansvaret for navnebytteprosessen fra Netcom til Telia.

Nyheten er en del av navnebyttet fra Netcom til Telia, som E24 omtalte sist fredag. Med navnebyttet er en drøyt 22 år lang historie over etter at selskapet i september 1993 skrudde på mobilnettet sitt for det norske folk for første gang.

Les også: Etter 22 år er det slutt: Nå skal Netcom bli til Telia

Disse ledet Netcom fra starten: – Trist at Netcom-navnet blir historie

Telia Norge-sjef Abraham Foss poengterte sist fredag at navneskiftet er langt mer enn bare nye farger og en ny logo, og lovet at det ville komme mer. I invitasjonen til tirsdagens pressekonferanse lovet Telia å vise den første av flere satsinger som skal være et «bevis på at våre kunder vil nyte godt av vår internasjonale styrke».

- Dette er mer enn farger og logo. Det handler egentlig om å starte oppbyggingen av det neste generasjons selskap, sa Telia Norge-sjef Abraham Foss da han presenterte surfenyheten tirsdag.

Norden på reisetoppen

Sammen med «Roam like home», oppdaterer Telia nå også abonnementene sine for privat- og bedriftsmarkedet.

Telia mener at gebyrfri surfing i Norden er særlig viktig fordi de viktigste reisedestinasjonene i jobbsammenheng her i Norden, er nettopp Norden.

Abraham Foss viste til data fra selskapet selv og Travellink over reisedestinasjonene som er mest populære for norske forretningsreisende.

På topp ti-listen er det bare norske byer, utenom Stockholm og København. For nordiske forretningsreisende er det nordiske byer som dominererer, mens London, Amsterdam og Paris er de eneste byene utenfor regionen som er på topp ti-listen.

Telia har også gjennomført en undersøkelse i samarbeid med YouGov, der man spurte 1.000 mennesker om reisevaner:

- Halvparten sier at det viktigste å ha med på reise er smarttelefonen. Det er tre ganger så mange enn de som sier at tannbørsten er det viktigste, poengterte Foss.

I den samme undersøkelsen av 8 av 10 sagt at de begrenser databruken i utlandet på grunn av prisene.

- Jeg som kunde legger altså igjen en del av vanene mine når jeg setter meg på flyet. Det er en dårlig kundeopplevelse, sa Telia Norge-sjefen.

Av bedriftskundene sier halvparten av de ber de ansatte begrense seg i utlandet.

- Man blir altså bedt om å ikke utføre jobben sin på en optimal måte på grunn av datakostnadene. Nå prioriterer vi det viktigste for kundene, sa Foss og kom med følgende lovnad om flere nyheter i månedene fremover:

- Det kommer mer.

Les også: Mobile World Congress: Virtuell virkelighet og en robot som skal passe på hunden din

EU styrer mye av showet

Hvis man ser bredere på mobilmarkedet internasjonalt har EU spilt en kritisk rolle for å få ned surfegebyrene (roamingkostnadene) som mobiloperatørene innkrever av hverandre for å tillate at andre kunder bruker mobilnettet deres på reise.

Dette er kostnader som igjen har blitt sendt videre til kundene i større eller mindre grad, og i EU har dette provosert mange politikere i årevis. Gjennom de siste årene har EU flere ganger tvunget roaminggebyrene ned, noe som har ført til en kraftig prisreduksjon for europeere på reise i andre EU- og EØS-land.

Telia fortalte tirsdag at norske Telia-kunder økte sin databruk på besøk i Sverige med hele 227 prosent fra 2014 til 2015.

Derfor har de troen på at det nye tilbudet vil friste nye kunder inn og få eksisterende kunder til å bruke mobilen mer flittig på reise i Norden fremover:

- Dette er en viktig differentiatior fra konkurrentene, sier Kristian Renaas, sjef for bedriftsmarkedet i Telia, til E24 om den nye tjenesten.

Kristian Renaas, leder for bedriftsmarkedet i Telia Norge
Kristian Renaas, leder for bedriftsmarkedet i Telia Norge

Telia Norge-sjef Abraham Foss ble under pressekonferansen spurt om hva dette koster Telia. Dette er nemlig ikke en felles Telia-lansering over hele Norden. Svenske og estiske Telia-kunder har imidlertid fått et tilsvarende tilbud for kort tid siden.

- Jeg kan ikke antyde størrelsesordenen, men det er et betydelig beløp vi investerer på kort sikt, sa Foss og la til:

- Vi tror det fører til en økt betalingsvilje når vi gir kundene denne og andre tjenester som de vil ha.

Foss minnet også om at Telia-konsernet kontrollerer alle delene av verdikjeden, altså moblinettet her og i de andre nordiske landene, når de nå lanserer tjenesten.

Overfor E24 ville han ikke utdype om Telia Norge må betale de andre Telia-selskapene for norske kunders databruk i de andre nettene fremover eller ikke, selv om tjenesten ut til kundene altså blir kostnadsfri.

Når det gjelder surfegebyrene for å bruke mobildata i land utenfor Telia-landene i Norden og Baltikum viste Abraha Foss til regulatorene i EU-systemet:

- Det vil være et løp fra Brussel når det gjelder roaming-reglene utenfor Norden. Det er litt mer komplisert, fordi det er mange faktorer vi ikke styrer.

Les også: Schibsted-topp vil ha felles kamp mot Google og Facebook

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå