Oppkjøpsraidet fortsetter: Blar opp 8,5 mrd. for Bonnier Broadcasting

Den svenske telekomgiganten Telia leverte økt omsetning og bedre marginer i andre kvartal. Nå skal konsernet også ta over Bonnier Broadcasting.

Konsernsjef Johan Dennelind i Telia Company
Konsernsjef Johan Dennelind i Telia Company

Telia kjøper hele Bonnier Broadcasting for 9,2 milliarder svenske kroner, tilsvarende 8,5 milliarder norske kroner. Transaksjonen innebærer at den svenske telekomkjempen tar over TV4, CMore og finske MTV.

Det kommer frem i en pressemelding fredag morgen.

Nyheten om oppkjøpet kommer bare tre dager etter at Telia kunngjorde kjøpet av Get-eier TDC Norge for 21 milliarder kroner. Dermed har telekonsernet handlet for snaue 30 milliarder norske kroner på få dager.

Det har tidligere versert rykter om at Bonnier ville beholde 10–20 prosent av TV-virksomheten for opptil 12 milliarder kroner.

– Oppkjøpet er et naturlig neste steg for å utfylle Telia Companys kjernevirksomhet (...) Sammen med TV4 skal vi tilby kundene og seerne helt nye opplevelser og skape nye forretningsmuligheter, sier konsernsjef Johan Dennelind i Telia om oppkjøpet.

Da Dennelind tok over som toppsjef endret Telia strategi og besluttet å selge seg ut av virksomhetene i Asia etter korrupsjonsskandalen i Usbekistan. Nå satses det for fullt på Norden og Baltikum, og konsernet brer også ut virksomheten utover ren tele- og internettinfrastruktur.

I fjor sikret Telia seg blant annet rettighetene til den finske ishockeyligaen, som et første steg mot å ta en posisjon i innholdsdistribusjon.

Med oppkjøpet av Bonnier Broadcasting oppretter Telia et nytt forretningsområde der de også plasserer sin eksisterende TV-virksomhet. Denne enheten skal etter planen ledes av Bonnier Broadcasting-sjef Carsten Almqvist.

Regner med store besparelser

På samme måte som ved kjøpet av Get/TDC Norge, så forventer Telia store effektivitetsgevinster gjennom oppkjøpet av Bonnier. Telia tror de vil se kostnadsbesparelsene begynne å få effekt fra 2020, med full effekt på 600 millioner svenske kroner per år fra 2022.

Samtidig forventer de at det vil koste 400 millioner kroner å gjennomføre oppkjøpet og fusjonen.

Med disse kostnadsbesparelsene blir prislappen langt mer attraktiv. Den såkalte prismultippelen, målt etter selskapsverdi (EV.) delt på netto driftsresultat (EBIT) er 15,4 ganger, men faller til 7,7 hvis man regner med kostnadskuttene som er ventet.

Bedre marginer

Samtidig som nyheten om Bonnier Broadcasting-kjøpet kom slapp Telia også resultatene sine for andre kvartal.

Takket være en svekkelse av den svenske kronen økte omsetningen med hele 5,2 prosent, fra 19,79 til 20,81 milliarder svenske kroner mot andre kvartal i fjor. Egenveksten før oppkjøp (organisk), målt i lokal valuta, endte på 1,3 prosent.

Det justerte driftsresultatet (EBITDA) økte med 6,9 prosent, fra 6,03 til 6,44 milliarder.

Etter skatt satt selskapet igjen med 2,24 milliarder kroner, opp fra -201 millioner ett år tidligere.

Det var ventet at selskapet skulle levere en omsetning på 20,34 milliarder, et justert driftsresultat (EBITDA) på 6,44 milliarder og et resultat etter skatt på 2,77 milliarder, ifølge TDN/SME.

Konsernsjef Johan Dennelind er ikke bare fornøyd med at han både har sikret seg Get/TDC Norge og Bonnier Broadcasting, men også at alle syv landene konsernet opererer i kan vise til en vekst i brutto driftsresultat (EBITDA) i andre kvartal.

– Vi ligger i henhold til plan på kostnadsprogrammet for 2018 på totalt 1,1 milliarder svenske kroner, med 700 millioner i lavere kostnader netto til dags dato noe som tilsvarer 3,3 prosent av den totale kostnadsbasen, sier Dennelind.

Misfornøyd med kundefall

Her i Norge, som er blitt et stort satsingsområde for Telia-konsernet, kan Norgessjef Abraham Foss melde om vekst i både inntekter og resultat. Samtidig er han ikke fornøyd med kundeutviklingen.

– Vi har en liten reduksjon på kundesiden i andre kvartal som vi ikke er fornøyde med. Vi har tatt flere grep, og vil fortsette å ta grep, for å beholde eksisterende kunder og vinne nye kunder. Samtidig vitner tallene om at konkurransen om kundene i lavprissegmentet er tøff, sier Foss i en uttalelse.

Mens Telenor endte med 43.000 færre kunder i andre kvartal enn ett år tidligere, klarte de å begrense kundefrafallet til 4.000 i andre kvartal målt mot første kvartal i år.

Hos Telia Norge hadde de 106.000 færre kunder i andre kvartal enn ett år tidligere. I løpet av andre kvartal forsvant det 7.000 kunder sammenlignet med første kvartal.

Abraham Foss, administrerende direktør i Telia Norge
Abraham Foss, administrerende direktør i Telia Norge

Telia overtok i fjor bedriftsoperatøren Phonero, men mistet en del bedriftskunder i overgangen, noe som gjorde at rivalen Telenor økte markedsandelen i bedriftsmarkedet i fjor.

I april i år annonserte Telia at de legger ned merkevaren Chess. Disse kundene er nå flyttet over til Telia med samme vilkår som før.

– Overføringen av Chess-kundene har gått litt bedre enn forventet og vi er veldig glad for å ønske de velkommen til Telia hvor utvalget av produkter og tjenester er langt bredere enn tidligere, sier Foss.

I norske kroner falt trafikk- og abonnementsinntektene til Telia Norge marginalt fra 2,04 til 2,02 milliarder kroner, mens samlet nettosalg økte fra 2,48 til 2,54 milliarder kroner mot samme periode i fjor.

Denne sprikende utviklingen skyldes frafallet av kunder, samtidig som håndsettsalget (salget av mobiler) bidro positivt.

Brutto driftsresultat (EBITDA) før engangsposter økte fra 855 til 910 millioner kroner, noe som ga et marginløst fra 34,5 til 35,8 prosent. Inntjeningen per kunde i måneden (ARPU) økte med en krone til 257 kroner.

– Vi leverer et solid økonomisk resultat med en liten vekst på både topp- og bunnlinjen. Tallene er fortsatt drevet av økt mobildatabruk, stabile grossistinntekter samt bra progresjon i effektiviseringsprogrammet. Vi ser samtidig en dreining i privatmarkedet på hovedbrandet vårt mot at stadig flere kjøper telefon gjennom vår Svitsj-ordning, sier Telia Norge-sjefen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå