- Taxiforbundet angriper problemet på feil måte

Taxiforbundet sier at de nå vil ha en avklaring i rettssystemet. Haxi-gründer mener at strategien til taxinæringen feiler.

<p><b>ANMELDT:</b> En Haxi-sjåfør er anmeldt av Taxiforbundet. </p>

ANMELDT: En Haxi-sjåfør er anmeldt av Taxiforbundet. 

  • Om du har tips eller innspill til denne saken, ta kontakt her.

I dag ble det kjent at en Haxi-sjåfør som har stått frem i Aftenposten har blitt anmeldt av Norges Taxiforbund og I-Taxi.

Taxiforbundet mener kjøringen er åpenbar pirattaxivirksomhet ettersom sjåføren forteller at han mottar betaling for turene.

Haxi ble tidligere i år anmeldt i Stavanger, men anmeldelsen selskapet har foreløpig ikke hørt fra politiet.

I Norge blir taxinæringen regulert av Yrkestransportloven.

Korttenkt

Aleksander Soeder, en av gründerne bak Haxi, mener at taxibransjen nå velger feil metode om de ønsker å ta opp kampen med sine utfordrere.

<p>Haxi-gründer Aleksander Soeder.<br/></p>

Haxi-gründer Aleksander Soeder.

- Anmeldelsen virker korttenkt, og den viser hvor frustrert bransjen er. Istedenfor å ta tak i problemene angriper de en person, sier Soeder til E24.

Haxi beskriver tjenesten sin som spontan samkjøring og kompiskjøring.

De har en plattform der sjåfører og passasjerer kan bli kjent ut fra geografi og transportbehov.

- Det virker som dette handler om å gi negativ omtale til Haxi. De burde heller se på hvordan de kan modernisere sin egen bransje, sier Soeder.

Avklaring

Soeder sier det kan være spennende å se hva det norske rettssystemet synes om saken.

- Jeg har vanskelig for å se hvordan myndighetene skal vurdere hva som er nære nok venner til at det er greit at man kjører dem. Er ikke venner over internett nært nok?

Haxi har nå 38.000 brukere, og 72 prosent av brukerne har brukt tjenesten mer enn en gang, ifølge Soeder.

Han forteller at de fleste brukerne er mellom 16 og 24 år, og 80 prosent av henvendelsene de får er via app.

Lovverket

De har i skrivende stund registrert 2.897 sjåfører i Norge. 

Styreleder Knut Thomassen
Styreleder Knut Thomassen

Styreleder Knut Thomassen i Norges Taxiforbund sier at de ønsker en avklaring fra rettssystemet på hva som er ulovlig og hva som er lovlig, og at de derfor har anmeldt sjåføren.

- Om vi ikke trenger å følge lovverket, slik vi forstår det i dag, så vil vi vite det, sier Thomassen

Vurderer å gi opp

Han håper at de vil få en avklaring fort.

- Det er taxiselskaper på små steder som vurderer å gi opp, så vi trenger svar så fort som mulig, sier Thomassen.

Han legger ikke skjul på at taxiforbundet mener at det Haxi-sjåførene gjør er ulovlig.

- Vi vil vite om myndighetene er enig med oss, sier Thomassen. 

Drosjenæringens transportaktivitet gikk ned i første kvartal i 2014 sammenliknet med samme kvartal i fjor, ifølge SSBs tall.

Næringens omsetning var på 2,1 milliarder kroner, som er en nedgang på 0,6 prosent fra 1. kvartal 2013.

Samferdselsdepartementet er i ferd med å utarbeide et nytt regelverk for taxinæringen.


Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå