- Vi kan ikke bare sitte stille

Taxiforbundet sier at det krever innsats fra næringen og fra myndighetenes side for at dagens tilbud skal overleve.

<p><b>TAXI:</b> Norges Taxiforbund er redd for at et kutt i beredskapen vil ramme de svakeste i samfunnet.<br/></p>

TAXI: Norges Taxiforbund er redd for at et kutt i beredskapen vil ramme de svakeste i samfunnet.

  • Om du har tips eller innspill til denne saken, ta kontakt her.

Drosjenæringens transportaktivitet gikk ned i første kvartal i 2014 sammenliknet med samme kvartal i fjor, ifølge SSBs tall.

Næringens omsetning var på 2,1 milliarder kroner, som er en nedgang på 0,6 prosent fra 1. kvartal 2013.

Forbruker-rapport

I fjor leverte Forbrukerrådet en rapport med flere punkter om hva som burde endres i drosjenæringen.

<p><b>TRUSSEL:</b> Styreleder Knut Thomassen i Norges Taxiforbund ser at næringen blir truet av nye apper og tjenester.<br/></p>

TRUSSEL: Styreleder Knut Thomassen i Norges Taxiforbund ser at næringen blir truet av nye apper og tjenester.

- Det er for vanskelig å finne ut hva prisen for en taxitur er, og kunder opplever utrygge situasjoner. Hvis de behandles dårlig, får det sjelden konsekvenser. Vi vil ha en helt ny organisering av taximarkedet, slik at vi får en bransje som styres av kundenes ønsker, og ikke taxieiernes ønsker, sier Forbrukerrådets fagdirektær for samferdsel, Anne Haabeth Rygg, til E24.

Styreleder Knut Thomassen i Norges Taxiforbund sier at de ser at nye apper og tjenester er en stor trussel mot taxinæringen.

- Vi plikter å ha 24 timers beredskap, vi har plikt til å kjøre mandag kveld, når det nesten ikke er trafikk. Vi betaler skatt, må ha taksameter, lisens og betale arbeidsgiveravgift. Vi risikerer at mange ungdommer lærer at det er greit å kjøre litt svart, sier Thomassen til E24.

Kompiskjøring

Han bruker tjenesten Haxi, som er etablert flere steder i Norge, som eksempel.

- De påstår at de driver kompiskjøring eller samkjøring, men realiteten er at de tilbyr drosjetjenester i strid med loven, med sjåfører som tar betalt og unndrar skatt. De er politianmeldt både i Norge og Danmark og vi forventer at dette blir stoppet, sier Thomassen.

Taxiforbundet har vært i dialog med både Politidirektoratet og Skattedirektoratet, som har fortalt at de skal se på saken.

- De har mye å gjøre, så det går seint. Vi håper at det skjer noe tidsnok, slik at vi slipper at dette går ut over taxiberedskapen, sier Thomassen. 

Haxi-sjefen Aleksander Soender har tidligere fortalt at de er klar over anmeldelsene, men at de foreløpig ikke har hørt mer fra politiet i Stavanger.

- Våre advokater har undersøkt vår virksomhet opp mot norske og danske lover, og de kan ikke se at noe skal være problematisk, fortalte han til E24.

- Hvis politiet mener at det vi gjør er ulovlig, er det bare å ta kontakt, sier han.

Krever innsats

Han sier at det er lett å glemme at drosjer i hele landet frakter skoleelever, funksjonshemmede og eldre. Om beredskapen blir dårligere, så vil det først og fremst gå ut over de små stedene, og de svakeste, tror han.

- Jeg tror vi vil overleve dette, men det krever innsats fra oss, og ikke minst fra myndighetene, sier Thomassen.

Han tror at det viktigste for næringen er å yte god service og være tilstede.

Thomassen sier også at de har tatt tak i punktene fra Forbrukerrådet.

- Vi har utviklet taxikalkulator.no, som kan beregne priser på en hvilken som helst taxitur, og vi jobber med et sentralt klageorgan som kan behandle saker som ikke sentralene tar seg av. Det skal bli lettere for forbrukerne å få oversikt. Det er minimalt med klager i næringen, under en promille av de i alt 34 millioner turene vi kjører i året. Men alle klager skal tas på alvor, sier Thomassen.



Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå