Taxiforbundet svarer Ulltveit-Moe: Alle siviliserte samfunn har reguleringer for taxi

Direktør i Norges Taxiforbund, Kristin Male, sier at ordet «delingsøkonomi» brukes som skalkeskjul for å drive piratvirksomhet.


<p>Norges Taxiforbunds direktør Kristin Male sier at de ikke tror de vil tape kampen mot Uber.</p>

Norges Taxiforbunds direktør Kristin Male sier at de ikke tror de vil tape kampen mot Uber.

Investor Jens Ulltveit-Moe slår overfor E24 fast at han mener taxinæringen er i ferd med å tape kampen mot Uber og andre nye, lignende tjenester.

– Hvordan tror du taxinæringen vil klare denne kampen?

– De vil tape, konstaterer Ulltveit-Moe.

– Det kan det ikke være tvil om. Spørsmålet er hvor lang tid det tar før de taper.

Dette lar ikke Norges Taxiforbunds direktør, Kristin Male, stå uimotsagt:

– Det er klart at det vil være uhyre vanskelig å drive profesjonell taxivirksomhet hvis det blir slik at hvem som helst med egen bil kan drive taxivirksomhet som hobby. Men det kommer ikke til å skje, skriver hun til E24 i en epost.

– Alle siviliserte samfunn har reguleringer for taxi. Ulltveit Moe, som mange andre, synes å tro at lovverket er laget for å sikre privilegier for en næring. Slik er det selvsagt ikke. Det er samfunnets behov for tilgjengelighet, sikkerhet og kontroll som ligger bak lovverket, som det har vært enstemmighet om så langt.

Motvind

Samtidig viser de siste ukene at taxinæringen jobber i motvind for å opprettholde denne enstemmigheten.

NHO-sjef Kristin Skogen Lund tok Uber med VG på slep, og Uber er nå også tatt opp

 <p>Kristin Male, direktør i Norges Taxiforbund.</p>

Kristin Male, direktør i Norges Taxiforbund.

som medlem i næringsforeningen. Erna Solberg sa også torsdag at hun ikke vil forby tjenester som Uber. Samtidig fortsetter politiet å avskilte biler som kjører for tjenesten, selv om Oslo tingrett nylig frikjente en Uber-sjåfør som sto tiltalt.

Kristin Male i Taxiforbundet sier riktignok også at hvis et flertall av politikerne, mot formodning, skulle velge å fjerne alle reguleringene som i dag gjelder, så vil taxinæringen selvsagt tilpasse seg.

– Vil tilpasse oss

– Vi jobber hver dag med å bli bedre, tar i bruk ny teknologi og bringer folk fram dit de skal. Vi er ikke redd for en konkurranse på like vilkår, skriver Male.

Til sist kommer hun også med et stikk til bruken av ordet delingsøkonomi, et begrep som Time Magazine allerede i 2011 kåret til en av ti ideer som kommer til å forandre verden.

– Det vi er imot, er at noen opererer på siden av loven og at de heies fram med det. Det gjør oss alvorlig bekymret for kundenes sikkerhet og arbeidssituasjonen for alle våre pliktoppfyllende sjåfører.

– Debatten må handle om dette, og samfunnets krav til taxi, ikke om ”delingsøkonomi” som skalkeskjul for piratvirksomhet på egne vilkår.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå