Uber: Vi har kontakt med relevante norske myndigheter

Uber-sjef Travis Kalanick sier at 2015 blir året der han vil starte samarbeid med europeiske byer. Han lover 50.000 nye arbeidsplasser og redusert forurensing om myndighetene er med dem.

<p><b>TRØBBEL:</b> Ubers administrerende direktør, Travis Kalanick, har opplevd motgang i flere europeiske byer. Bildet ble tatt under et møte i desember i Beijing.</p>

TRØBBEL: Ubers administrerende direktør, Travis Kalanick, har opplevd motgang i flere europeiske byer. Bildet ble tatt under et møte i desember i Beijing.

Den omstridte taxi-appen Uber ble anmeldt av Oslo kommune 12 dager etter at de lanserte i den norske hovedstaden.

Under Digital-Life-Design-konferansen (DLD) i Tyskland søndag inntok Ubers toppsjef Travis Kalanick scenen, og hadde en forsonende tone. Han sa at 2015 er året de skal satse i Europa.

Samarbeid

– Uber skal inngå nye samarbeid med byer i Europa, for å sikre innovasjon, gi økonomiske fordeler og fremme byenes kjernefunksjoner, sa Kalanick fra scenen.

– Har dere vært i kontakt med norske myndigheter om et slikt samarbeid?

– Vi diskuterer med de relevante myndighetene i Norge. Vi ønsker å samarbeide med alle parter for å bidra til at Oslo blir smartere, mindre forurenset og mindre belastet av trafikk, sier Harry Porter, talsmann for Uber til E24.

Uber sier også at de ønsker å samarbeide tett med skattemyndigheter for å sikre at transporttilbydere følger reglene, og at byene og landene får skatteinntekter, står det videre.

Brev

Byrådslederens kontor i Oslo forteller at de ikke har vært i kontakt med Uber om et slikt samarbeid, og statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet sier at etter det han vet, har ingen i hans departement heller vært i kontakt med Uber om dette.

– Vi har fått et brev fra Uber etter anmeldelsen, men vi har ikke hatt noe dialog ut over det, forteller Alise Davidsen ved Bymiljøetaten i Oslo kommune til E24.

Det er Bymiljøetaten som er løyvemyndigheten i Oslo, og står bak anmeldelsen av Uber.

Uber inngikk i forrige uke en avtale med Boston by om å dele trafikkdata, som selskapet sier vil gi byplanleggere ny informasjon om vekst, bilkøer, tilbudet av offentlig transport og utslipp av klimagasser.

Redusere utslipp

Uber håper at avtalen er den første i en rekke av samarbeidsavtaler med lokale myndigheter rundt i verden.

– I år kan vi ta 400.000 biler vekk fra veiene, utvide UberPool og redusere utslipp, samtidig som vi skaper 50.000 nye jobber i Europa, skriver Uber i en blogg-post.

UberPool beskrives som samkjøring, der sjåfør og passasjer deler kostnadene.

– Vi eksperimenterer med UberPool i San Francisco, New York og Paris. Tjenesten kan redusere antallet biler på veiene dramatisk. Dette er noe som også kan bli presentert i Oslo, men vi har ikke satt noen dato for det, sier Porter, og legger til at de ikke har noen konkrete planer om å lansere spesifikke nye tjenester i Oslo ennå.

Prøveprosjekt

Han forteller også at prøveprosjektet med UberPop i Oslo går svært bra, men at tjenesten fremdeles er i prøve-fasen, og at det er for tidlig å spekulere i fremtiden til tjenesten.

– Vi vurderer nå å se på hele regelverket og løyveordningen, for å se om det kan gjøres bedre. Vi ønsker å ha en skikkelig bransje, der det er lov og mulig å tjene penger. Men det må være like vilkår man opererer med, sier statssekretær Bård Hoksrud (Frp) ved Samferdselsdepartementet.

Tar tid

Han forteller at en del arbeid allerede er gjort i denne prosessen, men at det tar tid. Hoksrud understreker at Uber er velkommen til Norge.

– Vi er ikke mot nyskapning, men det må foregå på like vilkår. Det må Uber også, om de skal drive her. Da må de søke om løyve og ha taksameter. Ingen nekter dem å komme hit, om de gjør det innenfor rammene som ligger der, sier Hoksrud.

Uber ble i fjor verdsatt til 40 milliarder dollar, om lag 303,7 milliarder kroner. De ligger foreløpig på en annenplass over verdens mest verdifulle oppstartsselskaper, bak kinesiske Xiaomi, som er verdsatt til over 333 milliarder norske kroner.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå