Tror Vipps gir fortrinn mot tekgigantene

Det amerikanske kredittvurderingsbyrået Moody's tror Vipps og Swish gjør at bankene i Norden har et konkurransefortrinn mot konkurrenter som Apple, Google og Facebook.


<p>UTBREDT: Nå bruker om lag 49 prosent av den norske befolkningen Vipps, ifølge tjenestens egne tall.</p>

UTBREDT: Nå bruker om lag 49 prosent av den norske befolkningen Vipps, ifølge tjenestens egne tall.

– Nordiske banker har gått sammen for å lage et digitalt økosystem, og fremme bruk, noe som gjør at andre potensielle disruptive tjenester blir dyttet til siden, forklarer Niclas Boheman, analytiker ved Moodys, i en e-post til E24.

Dette gjør blant annet at amerikanske konkurrenter også har holdt seg på avstand, forklarer analytikerne i rapporten.

Det amerikanske kredittratingbyrået har sett på hvordan Vipps og Swish fungerer i Norden. Swish er et stort mobilbetalingssystem i Sverige, som ble lansert i 2012 av seks banker, mens det er DNBs Vipps som dominerer her i Norge.

Samarbeid

Moody's-analytikere skriver i sin rapport at de to tjenestene er bevis på at de nordiske bankenes strategi for å overleve den stadig hardere konkurransen fungerer. Strategien bak begge tjenestene er blant annet samarbeid mellom konkurrenter.

– Selv om Vipps og Swish indirekte tar av bankers tradisjonelle inntekter, som kortavgifter, holder de kunder innenfor sitt økosystem, og gir dem muligheten til å selge andre produkter, sier Boheman.

Moody's anslår at om lag halvparten av befolkningene i Norge og Sverige bruker Vipps og Swish, noe som igjen gir kjøpmenn en dytt til å også ta i bruk tjenesten.

– Det kan delvis kompensere for bankenes tapte inntekter at de dermed kan tilby tilpassede løsninger til dem som vil selge noe, skriver analytikerne.

Apple, Google og Facebook

De forventer at det fortsatt skal skje mye innenfor finansteknologi, spesielt når giganter som Apple, Google og Facebook kan prøve å tjene på forbrukernes vaner.

Google lanserte mandag sin betalingsløsning «Pay with Google», mens Apple allerede tirsdag ventes å lansere sin løsning «Apple Pay» i Danmark, ifølge Business.dk.

– Vi forventer likevel at nordiske banker vil ha et konkurransefortrinn, så lenge kundene oppfatter dem som mer sikker, og bedre på å ta vare på privatlivet til kundene, samtidig som tjenestene har høy kvalitet, skriver Moody's-analytikerne.

I Norge blir stadig flere banker med på Vipps-laget. I forrige uke signerte Danske Bank, som den siste i rekken, en samarbeidsavtale med tjenesten.

Danske Bank satset i utgangspunktet på en konkurrerende tjeneste, Mobile Pay, men la nylig ned denne i Norge.

– Det er ingen nederlagsfølelse. Vi føler tvert imot at vi har bidratt godt til den raske teknologiutviklingen for mobilbetaling i Norge. Dette blir bra for kundene våre. Vipps er en god løsning, sier norgessjef Trond Mellingsæter til Dagens Næringsliv.

Vipps-trøbbel

100 sparebanker har også skrotet sin tjeneste, MCash, for å bli med på Vipps-samarbeidet.

Men Vipps sin historie har ikke bare vært preget av oppgang. Det siste året har det flere ganger vært problemer med tjenesten, som blant annet har ført til en del nedetid og misnøye.

I august i år ble blant annet et ukjent antall Vipps-brukere belastet flere ganger for samme transaksjon.  Dette førte igjen til problemer for selskapene som bruker Vipps, blant annet kollektivtrafikkselskapet Ruter.

Finanstilsynet fortalte da at de er i løpende kontakt med DNB for enkelte driftshendelser.

– Kundene må kunne forvente kontinuerlig tilgang til DNBs betalingstjenester, sa direktør for bank- og forsikringstilsyn Emil R. Steffensen i Finanstilsynet.

Nå får du alle økonominyhetene ett sted. Last ned minE24 i Apple Store eller Google Play.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå