Ruster seg mot økt konkurranse fra internasjonale giganter

Handelsbanken og Sbanken går inn i Vipps-samarbeidet som partnerbanker.


<p><b>FÅR MED FLERE:</b> Fra venstre, konsernsjef Rune Bjerke i DNB, Vippssjef Rune Garborg, og viseadministrerende direktør Elisabeth Haug i Vipps.</p>

FÅR MED FLERE: Fra venstre, konsernsjef Rune Bjerke i DNB, Vippssjef Rune Garborg, og viseadministrerende direktør Elisabeth Haug i Vipps.

I februar i år annonserte DNB at de hadde fått over 100 banker med på Vipps-laget og at Vipps skulle skilles ut fra DNB til et eget selskap eid av de deltagende bankene.

Opprettelsen av Vipps som et eget selskap ble godkjent av Finansdepartementet i september.

I oktober ble det kjent at Nordens største bank og Norges nest største bank Nordea inngår samarbeid med Vipps.

Nå blir også Handelsbanken og Sbanken med på Vipps-laget – ikke på eiersiden, men som partnere, og de vil dermed distribuere Vipps til sine kunder.

Vippssjef Rune Garborg mener Vipps styrker seg ytterligere med å få de to siste bankene med i samarbeidet:

– I Norge har vi en god tradisjon med å samarbeide om bankutvikling. At hele Bank-Norge nå samler seg rundt Vipps vil gjøre det enklere for kundene, og samtidig sette oss i bedre stand til å møte utfordringene fra konkurrenter som vi vet vil komme i markedet, sier Garborg.

Venter økt konkurranse

Garborg viser til at EUs betalingsdirektiv (PSD2) fra 2018 vil åpne for at nye aktører kan få tilgang til nordmenns bankkonti. Det vil bety at flere internasjonale giganter vil kunne komme inn på det norske markedet, tror han.

– Vi forventer at Apple kommer med sin betalingsløsning ganske snart, og i tillegg er det Facebooks Messenger, som nylig gikk inn i Storbritannia, og som vi venter vil ønske å tilby sin betalingstjeneste i hele Europa, sier han.

Garborg mener Vipps' merkevare har en unik posisjon i det norske markedet og viser til at betalingstjenesten snart har 2,7 millioner brukere i Norge.

Men det er ikke nok når de internasjonale konkurrentene kommer, mener han.

– Merkevaren til dem vi skal konkurrere med er også sterk. Det betyr at vi ikke bare kan lene oss på å være sterke på vennebetaling, men vi må samtidig være sterke på alt innen betalingstjenester. Det jobber vi nå hardt mot å få til, sier Vippssjefen.

Garborg nevner netthandel og faktura som de to viktigste satsingsområdene for Vipps nå. I tillegg kommer betaling i fysiske butikker, men der er det vanskeligere å gjøre radikale forenklinger, forklarer han.

– Vi tester løsninger også mot fysiske butikker nå, sier han.

– Ser frem til å bidra i samarbeidet

Sbankens digitalsjef Christoffer Hernæs mener konkurransen handler om hvem som tilbyr den beste brukeropplevelsen.

– Selv om bankene i dag har høy tillit hos forbrukerne er det ingen grunn til å senke skuldrene. Standarden for de beste digitale brukeropplevelse settes av teknologiselskapene, og det er nettopp disse som vil utfordre oss i fremtiden, sier Hernæs.

– Det er for tidlig å si noe om hvordan Facebook og Apples inntog i Norge vil se ut, men i møte med en fremtid i endring er det viktig at vi som banker har en åpen tilnærming til dette og tilbyr de tjenestene som kommer kundene til gode, sier han.

Hernæs opplyser at kundene deres allerede er blant de ivrigste brukerne av Vipps:

– Vi ser frem til å bidra inn i Vipps-samarbeidet og videreføre tradisjonen i bransjen om å samarbeide når vi kan, og konkurrere når vi må for å sikre at norske bankkunder får tilgang til de beste digitale tjenestene, sier han.

– Blir spennende

  <p><b>BLIR VIPPS-PARTNER:</b> Administrerende direktør Dag Tjernsmo i Handelsbanken.</p>

BLIR VIPPS-PARTNER: Administrerende direktør Dag Tjernsmo i Handelsbanken.

Handelsbanken mener Vipps hører hjemme i deres tilbud ut til kundene.

– Det er avgjørende for oss å ha de mest fornøyde kundene i Norge også fremover. Da må vi tilby både den personlige rådgivningen og de tjenestene kundene våre ønsker, sier administrerende direktør Dag Tjernsmo i Handelsbanken.

– Når både folk og bedrifter ønsker Vipps, sørger vi for at Vipps blir en del av alt vi tilbyr kundene våre. Avtalen er viktig ikke minst for de mange bedriftskundene våre, sier han.

Kommunikasjonsdirektør Lars Sæthre i Handelsbanken sier de har stor tro på Vipps som en verdifull tjeneste for folk og bedrifter i Norge.

– Vi vil jobbe dedikert for å tilby dette til kundene våre. Samtidig er det utrolig spennende tider for oss som jobber i bankbransjen, og vi følger selvsagt med på alt som skjer og har dialog med mange. Her kjenner vi oss fri til å gjøre de avtalene som er bra for kundene våre. Vipps er en slik, sier Sæthre.

Handelsbanken og Sbanken har år etter år ligget på topp i kundetilfredshet blant bankkunder i Norge. Mens Handelsbanken har toppet kåringene for bedriftskunder, har Sbanken ledet an i personmarkedet. Vippsjef Garborg er glad for at bankene nå vil samarbeide med Vipps om betalingsløsningen.

– Sbanken og Handelsbanken har en veldig ulik kundetilnærming, men i likhet med Vipps er begge to opptatt av god kundeservice og brukervennlige løsninger for å gjøre ting så enkelt som mulig for kundene. Det vil bli spennende å tilby Vipps-produkter til to banker med så forskjellig kundestrategi, sier han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå