Det kalles annonsørenes tapte generasjon, men Telenor mener de vet hvor de kan finne den igjen

Etter et første år med knallsuksess som sponsor for norsk e-sport, satser Telenor nå mellom 4 og 10 millioner kroner på Norges største konkurransearena for videospill i tre år til.


<p>Slik så det ut under finalene i e-sportturneringen Intel Extreme Masters i Polen i fjor. Nå satser Telenor mange millioner på ny sponsoravtale med den norske e-sportligaen.</p>

Slik så det ut under finalene i e-sportturneringen Intel Extreme Masters i Polen i fjor. Nå satser Telenor mange millioner på ny sponsoravtale med den norske e-sportligaen.

I løpet av 2015 ble det spilt 4.000 kamper i spillene StarCraft2, Hearthstone, League of Legends og Counter Strike i Telenorligaen - det største profesjonelle konkurransesystemet for e-sport i Norge.

Telenor gikk først inn som sponsor i fjor vår, da i første omgang som et pilotprosjekt.

Men etter et år der ligaen har vokst fra under 1.000 spillere til over 5.000 aktive, lå det i kortene at det ville bli forlengelse.

Likevel har det vært forholdsvis lange forhandlingsrunder i vår før det til slutt denne uken ble signert en ny avtale mellom Telenor og Gamer.no, som er eid av TU Media.

Avtalen strekker seg over tre år, og har en økonomisk ramme på mellom 4 og 10 millioner kroner, får E24 opplyst.

E24 kjenner til at flere pengesterke, både norske og internasjonale, aktører har vært på ballen i håp om å sikre seg en bit av den voksende norske e-sportkaken.

Både Telenor og Gamer.no gir derimot uttrykk for at de er fornøyd med at akkurat dette samarbeidet fortsetter.

Magnus Aurdal i Telenor (til venstre) og Claes Halvorsen i Gamer.no/TU Media er veldig fornøyde med at det nå er klart at Telenor skal sponse Telenorligaen for e-sport i tre år til.
Magnus Aurdal i Telenor (til venstre) og Claes Halvorsen i Gamer.no/TU Media er veldig fornøyde med at det nå er klart at Telenor skal sponse Telenorligaen for e-sport i tre år til.

Vil bygge opp e-sportmiljøet

– Telenor kommer med mange verdier som ikke bare er de rent økonomiske. De er ingen passiv sponsor, og jobber sammen med oss med alt fra prosjektledelse og workshoper til distribusjon, sier Claes Halvorsen, salgssjef forretningsutvikling i TU Media, til E24.

Magnus Aurdal er redaktør for Telenor for Facebook og Link.no, og var pådriver for opprettelsen av Telenorligaen i 2015.

– For oss har det vært viktig å kunne delta i å bygge opp dette miljøet steg for steg, være med på profesjonaliseringen av e-sport i Norge. Nå som pilotåret er ferdig, vil vi bidra til at dette fortsetter blant annet med utvikling av spillermarkeder og profilbygging, sier Aurdal.

For selv om e-sport for lengst er blitt en milliardindustri globalt sett, så er det fortsatt relativt ukjent og blir kanskje betraktet som en nisje her hjemme.

Mye tyder på at dette synet er mindre og mindre utbredt jo yngre mennesker du spør.

 <p>Publikum følger med på finalene av Telenorligaen høsten 2015. Nå blir det tre nye år med sponsorsamarbeid mellom Telenor og Gamer.no</p>

Publikum følger med på finalene av Telenorligaen høsten 2015. Nå blir det tre nye år med sponsorsamarbeid mellom Telenor og Gamer.no

Og mye tyder på at for de neste generasjonene som vokser opp, så vil dataspill og e-sport bli en like naturlig del av hverdagen som det å delta i annen idrett og se på annen sport.

 <p>Eirik Aarvig (21) fra Oppegård er medlem av e-sportsklubben GamersLeague. Slik så det ut da han i mars spilte Europafinale i Hearthstone i studio.</p>

Eirik Aarvig (21) fra Oppegård er medlem av e-sportsklubben GamersLeague. Slik så det ut da han i mars spilte Europafinale i Hearthstone i studio.

Nettopp derfor strømmer også pengene inn i e-sport over hele verden akkurat nå. I alt fra premiebeløp til annonsekroner har det vært en veldig rask vekst. I Sverige brukte mediekonsernet MTG over 1 milliard kroner på oppkjøp innen e-sport i 2015. Svært mange store teknologiseslskaper sponser egne e-sport-lag, og utøverne er for superstjerner å regne i land som Korea - men også Sverige.

Milliardindustri

I april kom helt ferske tall fra Statistisk sentralbyrås mediebarometer, som kartlegger bruken av ulike medier i Norge. For TV - det mediet der annonsørene tradisjonelt har lagt igjen flest kroner - er det soleklart hvilken vei det går for de yngste:

  • I 2005 så 9-24-åringer i snitt 133 minutter TV hver dag
  • I 2015 ser folk i samme aldersgruppe bare 65 minutter TV dagen i gjennomsnitt

Den samme målgruppen som skyr lineær TV, tilbringer store deler av sine underholdningsliv i sosiale medier eller ellers på nettet. Et ytterligere problem, sett fra annonsørenes side, er at de fleste av dem også har skrudd på blokkering av nettannonser. 

I Sverige bruker et sted mellom 25 og 30 prosent av befolkningen Ad Block. Blant dem under 30 år, er andelen over 70 prosent.

Telenor, og mange andre, klør seg i hodet.

Send meg tips om ny teknologi vi burde skrive om

Finner igjen en tapt generasjon

– Noen kaller dem «the lost generation». Det handler om at vi blant de unge ser en voldsom dreining vekk fra tradisjonelle medier som lineær TV, og spesielt blant de under 20 ser vi at de har totalt andre medievaner enn oss litt eldre, sier Magnus Aurdal i Telenor.

Så hvor er de?

– De spiller e-sport selv eller ser på andre som spiller, de foretrekker Youtube foran vanlig TV-underholdning og de er raskest ute med all ny teknologi. De påvirker andre personers teknologivalg, fordi det er dem man spør om råd, oppsummerer Aurdal.

Dette kan også Claes Halvorsen i TU Media bekrefte.Han har vært med i oppbyggingen av den komersielle e-sportsatsningen på Gamer.no fra starten av, og har de siste par årene vært vitne til at det virkelig begynner å ta av.

– For bare noen år siden måtte jeg alltid forklare hva og hvorfor i møte med markedssjefer eller mulig sponsorer. Men det er ingen mistro mot e-sporten lenger. Stigmaet er borte, sier han.

– Dette er verdens raskest voksende sportsgren, og nå kommer Norge til å få et av de største nasjonale ligasystemene i verden, slår han fast.

Saken fortsetter under annonsen.

Tallene fra det norske Medietilsynet taler også for seg når det kommer til potensialet i målgruppen. De viser nemlig at blant unge mellom 9 og 16 år så svarer 94 prosent at de spiller videospill.

– Og de siste tilgjengelige norske tallene for streaming av spill på Twitch, viste at plattformen nå har rett i underkant av 1 million unike månedlige brukere i Norge, sier Halvorsen.

5 prosent av trafikk på Twitch

Slik så det ut under finalene i League of Legends i Telenorligaen i fjor.
Slik så det ut under finalene i League of Legends i Telenorligaen i fjor.

En nøkkeldriver for å forstå e-sportmarkedet, er nettopp Twitch, per i dag den mest populære plattformen for å se på spill online. Her streames kamper og turneringer og studiosendinger med egne e-sportkommentatorer.

I dag har tjenesten over 100 millioner unike seere hver måned, og 1,7 millioner unike såkalt broadcastere (personer som sender sine spill på Twitch).

12.000 av disse har så store følgerskarer, at de er blitt med i Twitchs såkalte partnerprogram, der spilleren får en cut av annonseinntektene pluss at de kan selge abonnementer på sine «kanaler».

Streaming på Twitch utgjør også en betydelig andel av belastningen på Telenors nett i Norge, ifølge telegiganten er andelen oppe i hele 5 prosent. Netflix, som streamer i en høyere kvalitet, utgjør tilsammenligning 23 prosent av trafikken i Norge.

– Ser til Sverige

Aurdal ser også andre gode grunner til at Telenor gjør rett i å satse videre som sponsor for e-sport. For ulikt andre former for sponsorat som telegiganten gjør, tilbyr e-sport en unik arena for å faktisk vise frem Telenors viktigste produkter: bredbånd og 4G-dekning.

– Bredbånd og 4G-dekning er det tradisjonelt sett vanskelig å kommunisere. Men e-sport er helt i kjernen av dette. Det krever veldig høy hastighet; i spillene så har den tiden det tar fra du trykker på musen til det registreres i spillet faktisk mye å si, forteller Aurdal.

Når hvert millisekund teller, fordrer det at Telenor satser. Blant annet har selskapet inngått flere såkalte peering-avtaler med forskjellige spillsselskaper, som sikrer at det er en direkte linje mellom der spillets servere står, og de som bruker Telenors nett for å spille. Slike avtaler har Telenor blant annet inngått med selskaper som Activision Blizzard og Valve.

For veien videre, er det naturlig å se blant annet til Sverige, mener Halvorsen.

– Sverige er en global stornasjon innen e-sport, når jeg snakker med unge svensker er de litt stolt av det. Når du lander på Arlanda henger det fire svære skrytebilder av Sverige der. Et av de store skrytebildende er fra Dreamhack, sier Halvorsen.

Dreamhack er en svensk e-sport-turnering som trekker enorme publikum både på stedet og online. I fjor ble de kjøpt av det svenske konsernet MTG - og i forlengelsen av dette ble det kjent i april i år at Viasat nå starter en kanal som skal sende e-sport døgnet rundt.

Giganter står bak

Twitch, som er størst på verdensbasis, ble i 2014 kjøpt opp av Amazon, som vant kappløpet mot Google for å sikre seg Twitch ved å legge seks milliarder kroner på bordet.

Spillekspert og daværende programleder i Level Up på VGTV, Rune Fjeld Olsen, sa tilbake i 2014 at det kan være vanskelig for folk utenfor spillmiljøet å forstå akkurat hvor stort Twitch er.

Andre aktører om beinet er både Google, med sin «YouTube Gaming», men også satsninger fra TV-verdenen, som ESPN. Internettselskapet Yahoo kutter på mange fronter i disse dager, men innen esport bygger de faktisk opp.

Samtidig bygges det selskaper rundt utallige ulike turneringer og produksjoner og konferanser, som ofte turnerer verden rundt.

Ifølge selskapet var det globale e-sportpublikummet i 2015 beregnet til i overkant av 226 millioner seere.

Ingenting tyder på at det kommer til å bli en mindre viktig industri i årene fremover. Ikke minst mens nye tek-trender som VR nå er i ferd med å ta av for alvor: Slik er virtual reality-kampen: – Teknologi som kan forandre verden

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå