«Kinas Apple» med comeback på dag to

Den kinesiske mobiltelefonprodusenten Xiaomi falt stygt i sin debut i aksjemarkedet mandag. Tirsdag er aksjen opp ni prosent, men fortsatt et stykke unna noteringskursen det var håpet på.


<p><b>MOBILPRODUSENT:</b> Xiaomin ble lansert på børs mandag - til skuffende respons. Tirsdag peker pilene imidlertid kraftig opp.</p>

MOBILPRODUSENT: Xiaomin ble lansert på børs mandag - til skuffende respons. Tirsdag peker pilene imidlertid kraftig opp.

Mandagens fall skjedde etter at markedet priset aksjen i det nedre sjiktet av prisintervallet på mellom 17 og 22 Hongkong-dollar, som var antydnet i forkant.

Ved halv syv-tiden norsk tid er den tirsdag opp 8,93 prosent, til 18,3 Hongkong-dollar.

Tidligere i handelen var selskapet opp hele 11,3 prosent.

Verdsatt til 435 mrd.

Da den kinesiske smarttelefonprodusenten ble børsnøtert i Hongkong mandag morgen, var noteringskursen altså på 17 Hongkong-dollar -  noe som verdsatte selskapet til 54 milliarder dollar, eller 435 milliarder kroner.

Dette gjør at noteringen er en av de største siden Alibaba ble børsnotert i New York i 2014. Men de er også versatt til nesten 40 ganger så mye som deres estimerte inntekter i år, ifølge Bloomberg.

Xiaomi falt altså i sin debut, dette til tross for en bred generell oppgang på asiatiske børser på mandagen.

Etter stengetid på Hongkong-børsen mandag uttalte Xiaomi-sjef Lei Jun at handelskrigen mellom USA og Kina kunne klandres for fallet, ifølge Financial Times.

Analytiker Jacky Zhang i BOC International ga andre årsaker  til Wall Street Journal:

– Investorene er skeptiske til Xiaomis vekstpotensiale ettersom det globale smarttelefonmarkedet ser ut til å være i en nedtur.

Verdens fjerde største

Teknologiselskapet, som ble opprettet i 2010, har hovedkontor i Beijing i Kina. De lanserte sin første smarttelefon i 2011. I 2014 var selskapet den største smarttelefonprodusenten i Kina, og er i dag på fjerdeplass over verdens største smarttelefonprodusenter.

I dag selger selskapet flere produkter, som smarte TVer, høyttalere som ligner Amazons Echo, Wifi routere, vann- og luftrensere og lys.

Alle disse produktene er ifølge CNBC en del av strategien om å gjøre smarttelefonen til sentrum av det smarte hjemmet. Det er også der for de kalles «Kinas Apple».

På smarttelefonene har de også gjort justeringer på operativsystemet fra Android, slik at de kan få forbrukerne til å bruke Xiaomis tjenester, som blant annet er strømmetjenester for musikk og tv.

Men de ligner ikke på Apple når det gjelder pris. Den dyreste telefonen til Xiaomi koster 3.299 yuan, nesten 4.000 kroner. Den billigste iPhone Xen hos Eplehuset koster til sammenligning 10.990 kroner. En iPhone 8 koster 7.790 kroner.

På tross av at de nå tilbyr en rekke andre tjenester, står smarttelefoner for om lag 70 prosent av selskapets inntekter. 72 prosent av deres inntekter kommer fra Kina, ifølge CNBC.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå