Blar opp seks milliarder for bloggnettsted

Nettgiganten Yahoo har inngått en avtale om kjøp av bloggnettstedet Tumblr for 1,1 milliarder dollar, melder amerikanske medier.

<p><b>HANDLEGLAD:</b> Konsernsjef Marissa Mayer i Yahoo under årets konferanse i Davos.<br/></p>

HANDLEGLAD: Konsernsjef Marissa Mayer i Yahoo under årets konferanse i Davos.

Det tilsvarer rundt seks milliarder norske kroner

Yahoos styre godkjente søndag avtalen, som er ventet å kunngjøres mandag, skriver BBC.

Kjøpet vil være Yahoos største siden Marissa Meyer tok over som sjef i juli 2012.

Ifølge analytikere vil kjøpet av Tumblr gjøre Yahoo mer attraktivt for unge nettbrukere, mens Tumblr kan tjene mer penger på annonsører.

Les også: - På jakt etter bloggere

Vil bli kule

Tumblr er en bloggplattform, som ifølge selskapet har 108 millioner blogger og 50 milliarder bloggposter. Plattformen brukes til å laste opp historier, bilder og annet digitalt innhold, og vokser raskt blant annet på mobil.

- Det viktigste er at de når en demografisk gruppe Yahoo ikke når. En studie viser at selv om brukerdatabasen kun er halvparten så stor som Instagrams og mindre enn Pinterest sin, så treffer de godt i gruppen som er mellom 18 og 29 år gamle, skriver Forbes Mark Rogowsky.

Dette er en gruppe Yahoo har gitt uttrykt for at de ønsker å nå i større grad enn i dag.

- En av våre utfordringer er at vi har en aldrende brukermasse. En del av utfordringen er å gjøre oss selv kule, hvilket vi bommet på i noen år, sa Yahoos finansdirektør Ken Goldman sist uke.

Sliter med inntjeningen

Yahoo har siden Marissa Mayer tok over roret kjøpt en rekke mindre selskaper, og blitt en favoritt blant investorene. Selskapet har imidlertid en rekke uløste problemer:

Omsetningen er relativt lav, de er fremdeles for avhengige av eierskapet i den kinesiske giganten Alibaba og de har slitt med å lande de helt store avtalene.

- Med ryktene om Yahoos framstøt mot Tumblr, prøver Mayer å løse minst to av disse problemene samtidig, skriver Rogowsky.

Tallenes tale underbygger at Yahoo sliter med å kapre en real bit av annonsemarkedet på nett. I årets tre første måneder styrket selskapet sitt resultat, men leverte skuffende negativ utvikling i omsetningen.

Les også: - Yahoo-sjef ønsker å dumpe Microsoft

Les også: Skuffende resultater gir dårlig stemning

Les også: - Apple og Yahoo vurderer tettere samarbeid


Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå