Seadrill får utsatt leveranser: Utsetter faktura på syv milliarder i minst to år
Seadrill får et etterlengtet spillerom når selskapet nå har klart å utsette to leveranser i milliardklassen.
Riggkjempen Seadrill melder fredag morgen at selskapet har kommet til enighet med det koreanske verftet DSME om å utsette leveransene av boreskipene West Aquila og West Libra.
Det er snakk om to avanserte boreskip som kan jobbe på ultradype farvann. Slike boreskip og andre avanserte rigger har vært en lukrativ affære for Seadrill i tidligere år med en høy oljepris, men i dagens marked kan interessen for slikt være mildt sagt laber.
De to boreskipene skulle egentlig leveres mot slutten av andre kvartal i år, men nå har partene blitt enige om å skyve på leveransene til andre kvartal 2018 (for West Aquila) og første kvartal 2019 (for West Libra).
Takket være utsettelsen får Seadrill også utsatt sluttfakturaen for de to boreskipene på «over 800 millioner dollar» (tilsvarende syv milliarder kroner) like lenge som leveransene utsettes.
Det kommer utvilsomt godt med i tøffe tider.
– Denne avtalen forbedrer selskapets kortsiktige likviditetsposisjon betraktelig gjennom å utsette disse kapitalforpliktelsene til 2018 og 2019, uten noen flere forfall til verftet før den tid, skriver selskapet i børsmeldingen.
Utsettelser, utsettelser og atter flere utsettelser
Dette er ikke første gang Seadrill klarer å utsette de to boreskipene. Så sent som i september i fjor var planen at de skulle leveres i fjerde kvartal samme år, men dette fikk selskapet utsatt til andre kvartal. Nå er leveransene altså utsatt betydelig lenger.
Seadrill har også de siste månedene jobbet aktivt for å utsette leveransene av nye rigger. Selskapet hadde ifølge regnskapet for tredje kvartal totalt 14 enheter under bygging.
Da Seadrill-sjef Per Wullf gikk på podiet under Paretos offshorekonferanse i starten av september i fjor gjorde han nettopp et poeng av at Seadrill jobbet hardt med å utsette leveransene av nybyggene sine.
Han viste til at Seadrill så langt hadde klart å utsette 10 av de 15 nybyggene de hadde i bestilling.
Nå har altså to av boreskipene blitt utsatt til 2018/2019. I tillegg klarte Seadrill å få kansellert kontrakten med Hyundai om byggingen av West Mira. Seadrill brukte en klausul om at en viss forsinkelse fra verftet ga dem mulighet til å kansellere.
I tillegg ble riggen West Rigel, som datterselskapet North Atlantic Drilling skulle ta i bruk, utsatt nok en gang med et såkalt «standstill agreement», som betyr at man fryser prosjektet frem til juni 2016.
Samlet sett har Seadrill nå fått utsatt alle sine fire boreskip under bygging, I tillegg samt begge de delvis nedsenkbare riggene Sevan Developer og West Mira. Dermed gjenstår det fire oppjekkbare rigger i flåten på 14 rigger under bestilling, som ikke har blitt utsatt ennå.
De siste tilgjengelige dataene fra Seadrill viser at selskapet til tross for utsettelsene fortsatt får levert fire nye oppjekkbare rigger i første halvår i år.
Regnskapet viser at selskapet har totalt 3,9 milliarder dollar (34 milliarder kroner) i verftsforpliktelser. Selskapet hadde da forhåndsbetalt 850 millioner dollar på de bestilte riggene.
Seadrill hadde ved utgangen av tredje kvartal i tillegg en nettogjeld på 10,2 milliarder dollar (90 milliarder kroner), mens markedsverdien før børsåpning fredag var på 10,5 milliarder kroner.