Equinor-topp erkjenner omdømmetap. Her er kriseplanen.
Equinor er i hardt vær. To branner og én stor lekkasje har vært grobunn for sterk kritikk. Nå varsler selskapet grep.
– Jeg tror det har påvirket vårt omdømme negativt, sier Irene Rummelhoff. Hun er konserndirektør i Equinor med ansvar for selskapets landanlegg.
Hendelsene på land har tårnet seg opp i høst:
Nå varsler Rummelhoff omfattende tiltak:
– Her må vi sette i gang en plan for å løfte sikkerheten, sier hun.
Og legger til:
– To branner på to måneder er uakseptabelt. Vi er nødt til å ta sterke grep.
Fire tiltak
Det siste døgnet har hun brukt flittig. I møte med lokale sjefer, verneombud og fagforeninger har de kommet frem til en rekke tiltak.
Overfor Aftenposten/E24 lanserer hun planen:
- Granskning av hendelsene.
- En sikkerhets-timeout. Alle ledere og ansatte på landanleggene skal reflektere over hendelsene og tiltak.
- Prosjekt for å sikre at pålegg og tiltak blir fulgt opp med god nok kvalitet.
- Kartlegge om de har den rette kompetansen og kapasiteten.
Målet er bedre ledelse
På spørsmål om det måtte to branner til før kompetansen måtte kartlegges, svarer hun:
– Dette er et kontinuerlig arbeid. Nå har vi valgt å dykke dypt i det.
– Hvordan vil tiltakene materialisere seg?
– Målet er bedre kontroll og høyere sikkerhetsnivå. Bedre ledelse. Vi skal styrke sikkerhetskulturen.
I en rapporten om oljesølet på Mongstad antydes det at lave marginer, kutt og stram økonomi har gått på bekostning av vannrensing og vedlikehold.
– Har en barbert for mye av staben til at en kan drive godt vedlikehold?
– Dette skal vi lære av i de nye granskingene. Det skal vi komme til bunns i.
– Jeg tror folk reagerer på dette
Det brant heftig i Equinors gassanlegg på Melkøya i september. Bare dager før brannen fikk selskapet refs av Petroleumstilsynet. Beskjeden var tydelig: Anlegget følger ikke opp avvik godt nok.
Miljøstiftelsen Bellona kobler langvarig svikt i vedlikehold til storbrannen.
– Har en hatt nok fokus på vedlikehold og sikkerhet?
– Nå venter vi på granskningsrapporten. Det er for tidlig å si. Dette skal vi komme til bunns i. Vi må ha kvalitet i det arbeidet.
Hun erkjenner at dette får konsekvenser for Equinors omdømme.
– Jeg tror folk reagerer på dette. Det gjør vi også. Det viser vi gjennom tiltakene. Jeg håper folk ser at hendelsene ikke har ført til skade på mennesker.
– Hvor alvorlig er tap av omdømme for statens oljeselskap?
– Vi jobber hardt med sikker og effektiv drift hver eneste dag. Det skal vi gjøre på en ordentlig og ryddig måte – med kvalitet. Det skal folk rundt oss se. Det er vi avhengig av.
– Det som er synlig, har en tendens til å bli prioritert
Miljødirektoratet rettet forrige uke kraftig kritikk mot selskapet. De har også tidligere i år kalt ledelsen inn på teppet. Tilsynet fryktet at Equinor ikke tok hensyn til ytre miljø på alvor. Det kom frem i sammenheng med at oljeutslippene på Mongstad ble gransket.
– Har dere hatt nok fokus på ytre miljø?
– Vi har hatt mye fokus på miljøhensyn. Vi jobber med å monitorere daglige utslipp til luft og sjø. Men i utslipp til grunn har vi kanskje hatt manglende forståelse av gjeldende regelverk.
– Har synlig miljøskade trumfet usynlig miljøskade?
– Det som er synlig har en tendens til å få mer prioritet. Det er ikke unaturlig.