Statoil inn i milliardprosjekt for solkraft: – Feil å ignorere solenergi
Det blir feil å ignorere veksten innen solenergi, sier Statoil-topp. Etter å ha investert 20 milliarder i havvind, går selskapet nå inn i et solprosjekt til 1,7 milliarder.
Et helt nytt univers er i ferd med å åpne seg for oljegiganten Statoil.
For første gang går selskapet inn i et større solcelleprosjekt.
Energiselskapet går sammen med Scatec Solar for å bygge det brasilianske solprosjektet Apodi til 1,7 milliarder.
Les mer: Statoil kaster seg på solbølgen – bygger solprosjekt med Scatec Solar
Statoil har så langt investert rundt 20 milliarder i havvind, og har lenge vurdert også å gå inn i solenergi. Det bekrefter Irene Rummelhoff, som er selskapets leder for nye energiløsninger.
– Solmarkedet kommer til å bli vanvittig stort, og det blir feil å ignorere det, sier Rummelhoff til E24.
– Det er en reell test av solmarkedet, sier hun.
Samme dag som Statoil offentliggjør sin første ordentlige satsing på solenergi, jekker det internasjonale energibyrået IEA opp sine anslag for veksten i rapporten «Renewables 2017», og varsler en ny æra for solkraft.
Få nyhetene først! Last ned minE24 i App Store eller Google Play for mobil og nettbrett.
Satser sammen med Scatec
– Vi har kommet til at sol kommer til å være viktig del av energimiksen. Vi er et energiselskap, og det å totalt ignorere solenergien er vanskelig. Vi har bestemt oss for å undersøke mulighetene, og jobbe med noen prosjekter for å se om vi har noe å bidra med, sier Rummelhoff.
Selskapet har bestemt seg for å ta sine første steg inn i solcellemarkedet sammen med norske Scatec Solar, som har lang erfaring og driver solcelleanlegg med total kapasitet på 322 megawatt i land som Sør-Afrika, Rwanda, Tsjekkia, Honduras og Jordan.
– Scatec er et veldig erfarent og respektert solselskap på global basis. Vi har gjort en screening av omtrent alle partnere i de regionene vi har studert, og Scatec deler mye av verdiene vi har og har en god «track record», sier Rummelhoff.
Utelukker ikke egen drift
Til å begynne med søker Statoil å lære mer om bransjen i et partnerskap, før det etter hvert kan gå inn og ta ledelsen selv, en stegvis tilnærming som det også har tatt i bruk innen havvind.
Les mer: Fersk IEA-rapport: – Ny tidsalder for solenergi
Sol vokser mye mer enn ventet
– Det var naturlig for oss å begynne i et partnerskap, for vi erkjenner at dette er nytt for oss og at vi trenger å jobbe med noen som har gjort det før. I partnerskapet har vi fått være med både i eierselskapet og i operatørselskapet. Vi har jobbet tett med Scatec og vil maksimere læringen.
– Vil dere kunne ta ledelsen i prosjekter selv på sikt?
– Det skal vi ikke se bort fra, sier Rummelhoff.
Satser tungt på havvind
Det var i 2015 at Statoil etablerte enheten for nye energiløsninger. Selskapet har satset tungt på havvind, med andeler i britiske prosjekter som Sheringham Shoal til rundt 10 milliarder kroner og Dudgeon til rundt 15 milliarder, den flytende vindparken Hywind i Skottland til 2,16 milliarder kroner og tyske Arkona til 11 milliarder kroner.
Rummelhoff ser det ikke som et problem at mange solprosjekter er betydelig mindre enn selskapets vindprosjekter.
– De komplementerer hverandre litt. Investeringene i Apodi er på rundt 215 millioner dollar. Det er på størrelse med Hywind, som er et relativt lite havvindprosjekt. Solprosjektene er tradisjonelt noe mindre enn vindprosjektene, men dette er et stort solprosjekt, sier hun.
Rummelhoffs enhet har også planer om å bygge ut det gigantiske havvindprosjektet på Doggerbanken til et ukjent antall milliarder, og leder den norske statens milliardprosjekt for CO₂-lagring i samarbeid med Total og Shell.
Les mer: Oljegiganter inn i statens milliardprosjekt for CO₂-rensing: – Dette kan bli stort
Forberedt på kritikk
Statoil har begrunnet satsingen på havvind med at selskapet har kompetanse på å drive store prosjekt til havs. Innen solkraft er fortrinnene ikke like åpenbare.
Statoil kaster seg på solbølgen: Skal bygge solkraftanlegg i Brasil med Scatec Solar
Rummelhoff mener likevel at det er nødvendig å prøve seg, og påpeker at Brasil er velkjent grunn for Statoil.
– Det er spennende. Vi valgte å gå inn i Brasil, hvor vi kan bruke noen av folkene våre som allerede er der. Dette er ny teknologi, men det er et kjent marked for oss, og vi beveger oss stegvis, sier Rummelhoff.
– Dere kan få kritikk for å gjøre noe dere ikke har ekspertise på?
– Det er vi forberedt på. Men vi er et energiselskap, og vi ser at energibildet er i endring. Vi har ikke konkludert på at vi vil gå «all-in» i sol, men vi må henge med i timen, for sol kommer til å bli viktig, sier hun.