Equinor tildeler kontrakter verdt over 2,5 milliarder kroner
Oljegiganten tildeler kontrakter for forsyningsfartøy til fem ulike rederier, og setter i gang to ammoniakk-prosjekter.
Equinor tildeler seks kontrakter til fem rederier, med en anslått samlet verdi på over 2.5 milliarder kroner, inkludert opsjoner.
Det fremgår i en pressemelding fra selskapet fredag.
De seks forsyningsfartøyene, skal bidra i Equinors virksomhet på norsk sokkel, vil bli drevet av Simon Møkster Shipping AS, Island Offshore Management AS, Eidesvik AS, Remøy Shipping AS og P/F Skansi Offshore.
– Langsiktige forpliktelser er av gjensidig nytte for Equinor og våre leverandører. De gir forutsigbarhet, og danner grunnlaget for nyskapende løsninger som vil styrke alle sider av vårt samarbeid, deriblant å redusere utslipp fra vår virksomhet, uttaler Mette H. Ottøy, anskaffelsesdirektør i Equinor, i pressemeldingen.
Offshoreaksjer topper urolig Oslo Børs: – Må være forsiktig
Kontraktene trer i kraft innen utgangen av 2022, og har en kontraktsperiode på tre år pluss tre ettårige opsjoner.
Følgende fartøyer, rederier og driftsselskaper inngår i de seks kontraktene:
- Island Crusader, Island Offshore VIII KS, Island Offshore Management AS
- Stril Luna, Simon Møkster Rederi AS, Simon Møkster Shipping AS
- Stril Mar, Simon Møkster Rederi AS, Simon Møkster Shipping AS
- Rem Hrist, Etta Shipowning Ltd, Remøy Shipping AS
- Kongsborg, Skansi Ship Invest P/F, P/F Skansi Offshore
- Viking Avant, Eidesvik MPSV AS, Eidesvik AS
I tillegg til de seks kontraktene, har Equinor forlenget en kontrakt med Island Offshore Shipholding LP for fire år, for forsyningsfartøyet Island Clipper.
Ammoniakk-prosjekt
Equinor har også inngått en inngått en felles forpliktelse om å se nærmere på muligheter for å modifisere fartøyene Island Crusader og Kongsborg, slik at de kan gå på ammoniakk.
Dette vil bli gjort i to forskjellige prosjekter, som vil involvere en rekke underleverandører i hele den maritime industrien, skriver Equinor i pressemeldingen.
Oljegiganten skriver at det overordnede målet er å redusere CO₂-utslippene med inntil 90 prosent ved bruk av ammoniakk.
Videre skriver selakpet at alle de seks fartøyene har fått, eller vil få, installert batteri for hybrid batteridrift.