Analytikere: Tesla-lastebil kan bidra til lavere oljepris – på sikt
Teslas nye lastebil spås en vanskelig start, men kan på sikt bidra til å sende oljeprisen nedover, mener oljeanalytikere.
Tesla presenterte natt til fredag lastebilen Semi, deres første kjøretøy som sikter seg inn på det kommersielle lastebilmarkedet, fremfor personbilmarkedet.
Denne skal kunne kjøre 800 kilometer med maksimal last, drevet av fire uavhengige motorer, og være garantert 1,6 millioner kilometer.
Tesla-sjef Elon Musk ønsker altså å ta opp kampen med de store lastebilprodusentene. Han mener det er veien å gå for å påvirke miljøet.
Men å overbevise tungtransport-næringen om å skrote de nåværende lastebilene for å satse elektrisk vil ikke bli noen enkel oppgave, mener oljeanalytiker Torbjørn Kjus i DNB Markets.
– Endring i langtransport-bransjen sitter langt inne. Der er stabilitet alfa og omega, sier Kjus til E24.
– Om man i den bransjen blir stående i grøften bare én gang, er det krise. Ett tilfelle med en lastebil som går tom for strøm, og da leverer for sent, vil sørge for at terskelen for å bruke selskapet øker til neste gang, sier han.
– Alle monner drar
Thina Saltvedt i Nordea Markets er trygg på at denne typen ny teknologi vil minke etterspørselen etter olje og således senke oljeprisen på lengre sikt.
Hun er på ferie når E24 ringer og har ikke satt seg inn i Tesla Semi, men påpeker at elektrifisering av tungtransport er en del av den samme endringen som skjer ellers i transportsektoren.
Tesla med sjokklansering: Nytt fartsmonster
– It adds up. Det vil skje mye de neste årene, også hva gjelder påvirkning på oljeprisen, sier hun.
Mye står på spill
Tidligere har Torbjørn Kjus uttrykt skepsis over «kokkeliko»-regnskap på hva elbiler vil gjøre med oljeprisen i løpet av de neste fem årene.
Og siden Tesla Semi-lanseringen etter planen ligger tre år frem i tid, er det ingen grunn til å tro at den elektriske lastebilen vil påvirke oljeprisen i et femårsperspektiv, sier han.
– Elektrisitet er allerede i gang med å ta markedet for busser og for transport inne på industriområder. Men for langtransport sitter det altså lenger inne. De kan miste en kunde om varen leveres så lite som 15 minutter for sent. Det er veldig mye som står på spill. Derfor er næringen motvillig til å prøve ut nye løsninger.
– Hvor stor andel av lastebil-parken må elektriske kjøretøy utgjøre før oljeprisen påvirkes?
– Jeg har regnet mest på personbiler, men vil anslå at 5–10 prosent av flåten vil ha en
meningsfull effekt.
Kilder: Tesla har som mål å produsere 5.000 i uken – produserte bare 180 Model 3 i hele oktober
– Oljeprispåvirkning før 2025 er veldig urealistisk
Han presiserer at dette ligger en stund frem i tid.
Et ekstremt raskt skifte vil gi betydningsfulle negative effekter på oljemarkedet et sted mellom 2025-2030, estimerer Kjus.
At elektriske biler kan lede til et fall i global oljeetterspørsel allerede før 2025, ser han derimot som veldig urealistisk.
– I et globalt perspektiv utgjør salg av elektriske biler omtrent 1 prosent av nybilsalget. Selv om elektriske biler utgjør 50 prosent av nybilsalget, så faller ikke bilparken som drives på bensin og diesel. Og det er ganske langt fra 1 til 50 prosent.
Kjus har tidligere antydet at elbilene på kort sikt kan øke oljeprisen, men senere bidra til et prisfall.