Ny milliardskrivning i norsk shippingselskap
Havila Shipping vil kjempe videre for å sikre at selskapet ikke bukker under, og tar samtidig tap på 1,388 milliarder kroner for 2015.
Selskapet, med hovedkontor i Fosnavåg, leverer offshore servicefartøy-tjenester til oljeselskap, og sliter i likhet med resten av den norske offshorerederibransjen med oppdragssvikt som følge av nedgangstider i oljebransjen.
Havila Shipping foretar derfor nedskrivninger i regnskapet for 2015, ifølge en børsmelding.
Totalt er nedskrivningene på 1,388 milliarder.
«Markeder hvor Havilia Shipping opererer sine fartøy i, er svært utfordrende. Innvirkningene på skipsverdier antas å være betydelige. Markedsverdier basert på en villig selger og villig kjøper er usikker. Vurderingene selskapet har gjort må ses i lys av den nevnte usikkerheten,» skriver selskapet om avgjørelsen.
Farstad Shipping med milliardnedskrivning
Store gjeldsproblemer
Markedsverdien til selskapet er på 46 millioner kroner.
Aksjekursen har falt 89 prosent det siste året, og 11,49 prosent den siste uken.
I dag steg aksjekursen 10,79 prosent.
Markedet er trått for rederiselskapet, og det er ute i det blå når markedet vil snu.
Havila Shipping varslet derfor allerede 5. januar at selskapet ville få problemer med å betale avdrag på gjelden, og ga obligasjonseierne et restruktureringsforslag.
Du kan lese mer om Havila her og om restruktureringen her.
Offshore-skip for over 20 milliarder i opplag
Vil drive selskapet videre
Det kriserammede selskapet har sittet i møter i dag. Hittil har ikke selskapet kommet til enighet med obligasjonseierne.
Selskapet forsøker derfor kontinuerlig å få på plass en løsning, men senest i går meldte selskapet om manglende støtte i et av selskapets obligasjonslån.
Det siste tilbudet til kreditorene, som ble avslått, omfatter blant annet løpende rentebetjening, tilbakekjøp av obligasjonsgjeld, og 300 millioner kroner i egenkapitalinnskudd.
Onsdag ettermiddag ble det imidlertid klart at Havila Shipping ikke gir opp kampen om å redde selskapet.
Selskapet skriver i en børsmelding at forhandlingene med kreditorene vil fortsette, i håp om en løsning som kan gi selskapet handlingsrom i utfordrende tider.
«I forhandlingsperioden vil det ikke være betjening av renter, avdrag eller øvrige forpliktelser overfor finansielle kreditorer. Bankene har gitt sin tilslutning til dette. Styret legger til grunn for sitt vedtak at fortsatt drift er det alternativ som forventes å gi den beste løsning for alle interessenter.»
Bankene har dermed gitt støtte til en standstill-avtale, som normalt innebærer frys av tilbakebetaling av lån.
Ingen enighet i forhandlingene for kriserammede Havila
Styremedlem trakk seg
Det har vært en høyst dramatisk dag for Havila Shipping.
Tidligere i dag ble det også kjent at Roger Granheim trakk seg fra styret i forkant av dagens styremøte.
«Årsaken er at han ønsker å unngå diskusjon og tvil om potensielle fremtidige interessekonflikter,» står det i meldingen.
Havila Shipping trygler kreditorene om velvilje
Granheim står i flere styreposisjoner, og er visekonsernsjef i Torghattan ASA. Han har tidligere vært direktør i NSB.
Selskapet vil presentere fjerdekvartalsresultatet 29. februar.
Tirsdag ble prissettingen i Havila Shippings aksje satt under spesiell observasjon til det foreligger «ytterligere klargjøring av situasjonen», meldte Oslo Børs.