Billigere enn planlagt: Ny Sverdrup-plattform seiler til Norge
Her bukseres prosessplattformen til gigantfeltet Johan Sverdrup ut fra verftet i Sør-Korea. Den er bygget til en lavere kostnad enn ventet.
Enda en plattform er klar til installasjon på det gigantiske oljeprosjektet Johan Sverdrup i Nordsjøen.
Det melder Equinor onsdag.
Sverdrup-prosjektet er et av Norges største industriprosjekter, med en investering på 86 milliarder kroner i første fase og 41 milliarder kroner i andre fase.
Når feltet er oppe og går, skal det alene stå for vel 25 prosent av all norsk oljeproduksjon.
HØR: E24-podden besøkte Sverdup: Dette er Nord-Europas største industriprosjekt
Kjøres nå til Norge
Nå er en milepæl i gigantprosjektet passert.
Verdens største tungtransportfartøy Boskalis Vanguard er nå på vei til Norge fra Samsung Heavy Industries i Sør-Korea, med den ferdigbygde prosessplattformen plassert på lastedekket.
Dette skjer innenfor tidsplanen, billigere enn budsjettert og uten noen alvorlige hendelser, ifølge oljekjempen.
Koreanske verft har tidligere opplevd en rekke ulykker og dødsfall, blant annet under byggingen av Martin Linge-plattformen.
– Johan Sverdrup-prosjektet har hatt en formidabel forbedringsreise de siste årene, sier Trond Bokn, prosjektdirektør for Johan Sverdrup.
– I samarbeid med Aker Solutions har Samsung nå levert enda et plattformdekk til Johan Sverdrup med god kvalitet, i henhold til plan og uten alvorlige hendelser, sier han.
Planen har hele tiden vært at Johan Sverdrup skal være i produksjon i slutten av 2019.
I første fase av Sverdrup-prosjektet skal det installeres totalt fire plattformer, inkludert prosessplattformen og utstyrs- og boligplattformen som skal installeres til våren. Tidligere i år ble boreplattformen og stigerørsplattformen installert.
Spår ny norsk oljetopp i 2024 – 20 år etter rekorden
Grundige tester
Mens Samsung-verftet har bygget stigerørsplattformen og prosessplattformen, har Aker Solutions hatt ansvaret for prosjektering og innkjøpsledelse for begge dekkene.
Prosessplattformen skal behandle den relativt seige oljen fra feltet, før den sendes i rør til Mongstad. Plattformen har vært grundig testet før avreise, opplyser selskapet.
- Det at vi har bygget et helt komplett plattformdekk har gitt oss en unik anledning til å teste langt flere systemer enn det som er vanlig å gjennomføre før installasjon, sier Jill Sale, prosjektleder for prosessplattformen og ansvarlig for Sverdrup-prosjektet i Korea.
Dette gir Equinor større trygghet på kvaliteten på arbeidet som har blitt gjort, og er er viktig for å sikre planen fram mot oppstart av feltet neste år, legger hun til.
Det har gått med 17 millioner arbeidstimer til å bygge de to plattformdekkene på verftet. Nå skal dekket til prosessplattformen videre til Kværner på Stord hvor det skal monteres kraner og forberede dekket til installasjon på selve feltet våren 2019.
– 2018 har vært et meget hektisk og viktig år for Johan Sverdrup. Året har vært spesielt preget av alt installasjonsarbeidet ute i havet – med trolig mer installasjonsaktivitet i én sesong enn for noe annet prosjekt på norsk sokkel tidligere, sier Bokn.