Bloomberg: Tesla må flytte batteri-grenser med Musks lovnader
Lastebilen Tesla Semi krever et ladesystem som er ti ganger kraftigere enn hva Tesla har i dag, ifølge nyhetsbyråets estimater.
Tesla-sjef Elon Musks seneste lovnad om rekkevidde og ladetider på batteriene til forrige ukes nylanseringer er fysisk og økonomisk umulig på nåværende tidspunkt, skriver Bloomberg.
Musk lovet at lastebilen Tesla Semi skal kunne dra en vekt på rundt 36 tonn i 805 kilometer uten å lade. Den skal kun bruke 30 minutter på å lade opp for de neste 643 kilometerne.
Det vil ifølge Bloombergs estimater kreve et ladesystem som er ti ganger kraftigere enn Teslas nåværende Superchargere, et av de raskeste ladenettverkene på markedet i dag.
Fartsmonster
Den andre lanseringen, fartsmonsteret Tesla Roadster, skal ifølge Musk være verdens raskeste familiebil.
Bilen skal ifølge Musk gjøre 0–100 på under 2 sekunder, og rekkevidden skal være 1.000 kilometer på motorvei.
Toppfarten skal være på 400 kilometer i timen.
Det vil imidlertid bety at Tesla må presse et batteri som er dobbelt så stort som det største elbilbatteriet på markedet i dag inn i den forholdsvis lille Tesla Roadster.
Startpris på 1,2 mill.
Forrige uke lanserte elbilprodusenten Tesla ellastebilen, og har også åpnet for forhåndsbestillinger av lastebilen som har fått navnet Tesla Semi.
Ved lanseringen ble det opplyst at lastebilen skal drives av fire uavhengige motorer som krever lave energikostnader per kilometer.
Den skal kunne gjøre 0–60 miles (96,6 kilometer) i timen på 5 sekunder, og med tung last skal den gjøre det samme på 20 sekunder.
Ved åpning av forhåndsbestillinger ble også prisen på ellastebilene kjent. Den billigste, som har en rekkevidde på litt over 480 kilometer, har en startpris på 150.000 dollar (1,23 millioner kroner).